تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۶
هيئتي از سوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي، فردا براي مذاكره با مقامات كشورمان در مورد فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي وارد تهران مي شوند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از كيهان، مذاكره كنندگان آژانس بين المللي انرژي هسته اي روز پنجشنبه- فردا- وارد تهران خواهند شد.

هدف از سفر اين هيئت بازرسي از مراكز هسته اي كشورمان نبوده و قرار است با نمايندگان جمهوري اسلامي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران گفت و گو و مذاكره نمايند.

براساس برنامه از پيش تعيين شده، اين هيئت جمعه ايران را ترك خواهد كرد اما اخبار رسيده به كيهان حاكي است در صورت موفقيت آميز بودن مذاكرات، اين امكان وجود دارد كه زمان سفر مذكور افزايش يابد.

بنابر اطلاعات دريافتي كيهان ابتدا قرار بود يك هيئت دو نفره از سوي آژانس به ايران بيايد كه به احتمال قوي تعداد افراد آن به ۷ تن افزايش خواهد يافت.

در همين حال، جمعه هفته گذشته نيز روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز با انتشار خبري اعلام كرده بود فرستادگان آژانس هفته آينده (هفته جاري) با مقامات ايراني در تهران مذاكره خواهند كرد.

روز گذشته نيز خبرگزاري رويترز با انتشار گزارشي مدعي شد ديپلمات هاي غربي به اين مذاكرات خوشبين نيستند.

بنا بر ادعاي رويترز، فرستادگان آژانس در تهران براي بازديد از پارچين اعمال فشار خواهند كرد.
اين موضوع در حالي مطرح مي شود كه جمهوري اسلامي بارها به صراحت اعلام كرده است كه هرگونه دسترسي آژانس به افراد و اماكن مختلف بايد پس از توافقي ساختاري با آژانس درباره چگونگي تحقيقات، صورت گيرد.

همچنين روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در نشست خبري هفتگي خود توضيحاتي درباره مذاكرات ايران و آژانس ارائه كرد.

رامين مهمانپرست در پاسخ سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در مذاكرات روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه با آژانس مطالعات ادعايي مورد بحث قرار مي گيرد و آيا آژانس تضمين مي كند كه پاسخ هاي ايران به بيرون درز نكند؟ گفت: طبيعي است مسئولان آژانس كه اطلاعات محرمانه كشورهاي عضو را نگهداري مي كنند نسبت به حفظ آنها تعهد و مسئوليت داشته باشند و نمايندگان كشور ما در آژانس بر مبناي تعهدات اين نهاد بين المللي خواستار درز نكردن اطلاعات كشورشان هستند.

وي با تأكيد بر اين كه بحث مذاكرات ما با آژانس چارچوب فني وحقوقي دارد، گفت: در اين چارچوب كاملاً براساس معاهده ان.پي.تي و مواد مختلف آن، تعريف مي شود كه كشورها در چه زمينه اي بايد تعهدات خود را داشته باشند و در چه مواردي از حقوق خود بهره مند شوند. ما در اين چارچوب آمادگي مذاكره با آژانس را داشته ايم و بيشترين همكاري ها با آژانس از جانب كشور ما صورت گرفته است. فعاليت هاي هسته اي كشور ما همواره زيرنظر بازرسان آژانس بوده است و در چارچوب كاملي آمادگي داريم نسبت به رفع نگراني هاي احتمالي اقدام كنيم و هم اين كه حقوق كشورمان در بهره مندي از دانش هسته اي به شكل كامل به رسميت شناخته شود و مورد احترام قرار گيرد و به همين دليل همه اقداماتي كه به شكل غيرقانوني عليه ملت ما به بهانه فعاليت هاي هسته اي كشورمان صورت گرفته بايد برطرف شود.

مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي شود اگر آمريكا تحريمها عليه ايران را رفع كند، ايران مذاكرات خود با آژانس را به شيوه اي دنبال مي كند كه غني سازي را متوقف كند، گفت: توافقات با آژانس بايد توافقات كاملي باشد كه در آن حق ايران در بهره مندي از دانش هسته اي به شكل كامل از جمله داشتن چرخه سوخت و غني سازي براي فعاليت هاي صلح آميز هسته اي وجود داشته باشد و در عين حال رفع نگراني هاي احتمالي آژانس كه نسبت به فعاليت هاي ما ممكن است مطرح كند نيز در دستور قرار گيرد. اين كه چگونه اين چارچوب تعريف شود و به چه صورت به توافق برسيم را كارشناسان دو طرف در همين نشست بررسي مي كنند. بايد مقداري صبور بود تا ببينيم در نشست چه اتفاقاتي مي افتد. http://hadidnews.com/vdciquaz.t1aru2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما