تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۲

مقام رفیع دانش در اسلام

بنیاداسلامی قلم و معرفت
مقام رفیع دانش در اسلام
 به گزارش سرویس وبلاگستان حدیدنیوز؛بنیاد اسلامی قلم و معرفت در آخرین پست وبلاگ خود نوشت:در واقع،این توصیه و تشویق مؤکدى که اسلام در توجه به علم وعلما مى‏کرد از اسباب عمده بود در آشنائى مسلمین با فرهنگ ودانش انسانى.

قرآن،مکرر مردم را به فکر و تدبر در احوال کائنات‏و به تامل در اسرار آیات دعوت کرده بود،مکرر به برترى اهل‏علم و درجات آنها اشاره نموده بود (۱۴) و یک جا شهادت‏«صاحبان علم‏»را تالى شهادت خدا و ملائکه خوانده بود که این خود،به قول امام‏غزالى،در فضیلت و نبالت علم کفایت داشت بعلاوه،بعضى احادیث رسول‏که به اسناد مختلف نقل مى‏شد حاکى بود از بزرگداشت علم و علماء ،واینهمه با وجود بحث و اختلافى که در باب اصل احادیث و ماهیت علم‏مورد توصیه در میان مى‏آمد،از امورى بود که موجب مزید رغبت‏مسلمین به علم و فرهنگ مى‏شد و آنها را به تامل و تدبر در احوال وتفحص و تفکر در اسرار کائنات بر مى‏انگیخت.

از اینها گذشته،پیغمبرخود نیز در عمل مسلمین را به آموختن تشویق بسیار مى‏کرد.چنانکه‏بعد از جنگ بدر هر کس از اسیران که فدیه نمى‏توانست‏بپردازد درصورتیکه به ده تن از اطفال مدینه خط و سواد مى‏آموخت آزادى مى‏یافت.

همچنین به تشویق وى بود که زید بن ثابت زبان عبرى یا سریانى-یا هر دو زبان-را فراگرفت و این تشویق و ترغیب سبب مى‏شد که‏صحابه به جستجوى علم روى آورند چنانکه عبد الله بن عباس بنابر مشهوربه کتب تورات و انجیل آشنائى پیدا کرد و عبد الله بن عمرو بن عاص‏نیز به تورات،و به قولى نیز به زبان سریانى،وقوف پیدا کرده بود.


این‏تاکید و تشویق پیغمبر،هم علاقه مسلمین را به علم افزود و هم علماء واهل علم را در نظر آنان بزرگ کرد،درست است که آن علم مورد توصیه‏در اوایل عبارت بود از معرفت قرآن و دین،اما بعدها تمام علوم دیگربسبب ضرورتى که گهگاه در فهم و تفسیر قرآن و آداب و مناسک دینى‏داشتند مورد توجه مسلمین واقع شد و مخصوصا علم ابدان-طب ومتفرعات و مقدمات آن-نیز محل توجه خاص مسلمین گردید.بهر حال، تدریجا علوم بر حسب فایده‏یى که از آنها حاصل مى‏شد نزد مسلمین‏مطلوب بود یا نامطلوب.

چنانکه علم نجوم اگر مذموم تلقى مى‏شد نه ازجهت محاسبات نجومى بود-که در قرآن کریم اشارتها هست‏به اینکه مسیرشمس و قمر حساب دارد-آنچه در نجوم مذموم شمرده مى‏شد عبارت‏بود از احکام نجوم که لغو بود و مایه اتلاف عمر.از قول عمر بن خطاب‏بعدها این سخن نقل شد که گفته بود از نجوم چیزى را بیاموزید که شمارا در بر و بحر هدایت کند و از هر آنچه جز آنست دست‏بدارید.

این‏کلام منسوب به خلیفه دوم نشان مى‏دهد که در صدر اسلام از علم هرآنچه بیضرر بود یا نفعى داشت مطلوب شناخته مى‏شد.آنچه نامطلوب‏بود علمى بود که زیان داشت،مثل سحر و طلسمات،یا مایه اتلاف عمربشمار مى‏آمد،مثل نجوم. حتى در تفسیر قول پیغمبر که علم را بر هرمسلم فریضه شناخته بود بعدها بحث پیش آمد از فرض کفایه و غیرکفایه.چنانکه علم طب چون در بقاء نفس،و حساب چون در معاملات‏و مواریث مورد حاجت‏بود فرض کفایه شناخته شدند-بخلاف عقاید و احکام که غیر کفایه بود.

تدریجا هر علم که در قوام امور دنیا از آن گزیرى نبود آموختنش‏فرض کفایه بشمار مى‏آمد چنانکه صناعات هم بسبب آنکه نبودنشان موجب‏نقصان و تزلزل در امر زندگى است،جزو فرض کفایه بود.

البته شعر وتاریخ و انساب،تا جائى که موجب لغو و فساد نمى‏شد،نه فرض بود نه‏مذموم.مى‏گویند وقتى پیغمبر از جائى مى‏گذشت،کسى حرف مى‏زد ومردم بر او جمع آمده بودند.پرسید کیست؟گفتند علامه‏یى است.سئوال‏کرد چه مى‏داند.گفتند شعر و انساب. پیغمبر گفت این علمى است که‏دانستنش فایده‏یى ندارد و ندانستنش زیانى ندارد.

معهذا، بعدهابسبب فایده‏یى که ازین مباحث در فهم و تفسیر قرآن و حدیث عایدمى‏شد ادب و تاریخ و انساب هم مطلوب شد،چنانکه تعمق در دقایق‏نظرى و غیر عملى طب و حساب و امثال آنها هم که خود آنها مورد حاجت‏نیست-اما دانستن آنها تا آن قدر که مورد حاجت‏باشد موجب افزودن‏قوتست-اگر چه دیگر فریضه نیست اما فضیلت محسوبست.چنانکه‏علم به مبادى نظرى عقاید-که سبب دفع شکوک و شبهات از قرآن وموجب دفاع از دین باشد-فرض کفایه اگر محسوب نمى‏شد لا اقل‏فضیلتى مهم بود و بدینگونه کلام،و به دنبال آن فلسفه نیز، تحت عنوان‏حکمت در نزد مسلمین وارد قلمرو علوم محموده گشت و با این مقدمات هرچند تندرویهاى بعضى فلاسفه عکس العمل یافت،علم معقول نیز-وراى نجوم و حساب و طب-نزد مسلمین به عنوان یک رشته مطلوب ازفعالیت عقلى مورد توجه واقع گشت.به این ترتیب پایه اصلى علم و تمدن‏اسلامى در خود اسلام بود و در محیط مساعد و توصیه و تشویقى که‏اسلام براى آن داشت.با چنین مقدماتى آیا معقولست که مثل بعضى‏شرقشناسان پیشرفت تمدن و فرهنگ اسلامى را به امر دیگرى غیر از خوداسلام منسوب داشت؟
http://hadidnews.com/vdch.wnzt23nv-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما