تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷
معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز خبر داد

سناریوهای تغییر قیمت گاز به دولت ارائه شد

شیب ملایمی برای قیمت گاز خانگی تعریف شده تا تاثیر زیادی بر هزینه پرداختی خانوارها وارد نکند.
سناریوهای تغییر قیمت گاز به دولت ارائه شد
معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: سناریوهایی در خصوص قیمت حامل های انرژی تهیه و به دولت ارائه شده است، ضمن آن که شیب ملایمی برای قیمت گاز خانگی تعریف شده تا تاثیر زیادی بر هزینه پرداختی خانوارها وارد نکند. اصل طرح هدفمندی یارانه ها یک هدف بسیار خوب بود، اما به دلیل اینکه تنها به پرداخت یارانه بسنده شد و در تدوین این طرح دقت لازم انجام نشده بود، موج سرگردان منابع مالی ناشی از طرح هدفمندی به افزایش تورم کمک کرد و با توجه به استفاده مردم از وسایل گازسوزی که تا پیش از این استفاده می کردند، تاثیر چندانی در کاهش مصرف حاصل نشد. 

معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: سناریوهایی در خصوص قیمت حامل های انرژی تهیه و به دولت ارائه شده است، ضمن آن که شیب ملایمی برای قیمت گاز خانگی تعریف شده تا تاثیر زیادی بر هزینه پرداختی خانوارها وارد نکند.

محمدرضا غروی افزود: در فاز نخست طرح هدفمندی یارانه ها پرداخت میزان یارانه به درستی ارزیابی نشده بود و تنها به پرداخت یارانه نقدی صرف نظر از الگوهای مصرف بسنده شد.

وی یادآور شد: در مرحله نخست تنها قیمت ها افزایش یافت و در این فرآیند مبلغی به عنوان یارانه بین همه مردم تقسیم شد، این در حالی است که به اهداف دیگر این طرح پرداخته نشد.

غروی یادآور شد: به عنوان مثال بخشی از منابع مالی که قرار بود از محل منابع حاصل از افزایش قیمت صرف توسعه تکنولوژی و ارتقای سطح صنایع مربوطه شود، عملی نشد و زمانی که صنایع این فرصت را پیدا نکردند که تکنولوژی خود را ارتقا دهند، شاهد حضور وسایل گازسوز و انرژی بری بودیم که از بهره وری لازم برخوردار نیستند و عملا اهداف طرح به درستی و کامل اجرا نشد.

وی تصریح کرد: اصل طرح هدفمندی یارانه ها یک هدف بسیار خوب بود، اما به دلیل اینکه تنها به پرداخت یارانه بسنده شد و در تدوین این طرح دقت لازم انجام نشده بود، موج سرگردان منابع مالی ناشی از طرح هدفمندی به افزایش تورم کمک کرد و با توجه به استفاده مردم از وسایل گازسوزی که تا پیش از این استفاده می کردند، تاثیر چندانی در کاهش مصرف حاصل نشد.

غروی دستگاههای دولتی را یکی از پتانسیل های الگوسازی در جامعه برشمرد و گفت: ساختمان های دولتی باید بحث رعایت الگوی مصرف را سرلوحه خود قرار دهند و با این کار می توانند به کاهش مصرف و الگوسازی در بین مردم کمک کنند.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران در برنامه ای گسترده، کار ممیزی انرژی در ساختمان های دولتی را شروع و در مرحله نخست یک هزار ساختمان را ممیزی و نقاط ضعف و قوت آن ها را ارائه کرده است.

غروی افزود: شرکت ملی گاز ایران وظیفه نظارت بر رعایت بخش نامه ابلاغ شده از سوی معاون اول ریاست جمهوری در زمینه رعایت دمای رفاه (١٨ تا ٢٢ درجه) در ساختمان های دولتی را بر عهده دارد و خواهان فرهنگ سازی و تشویق مردم برای رعایت الگوهای مصرف در این سازمان ها است. http://hadidnews.com/vdcjhye8.uqehyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما