تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۶
فرماندهان نظامی معتقدند جنگ سختی در موصل پیش رو خواهند داشت. 750.000 غیرنظامی در این مناطق غربی موصل زندگی می‌کنند که توسط ارتش عراق محاصره شده و بینشان نیز نیروهای داعشی وجود دارند. این نیروها تنها دو گزینه در مقابل خود می‌بینند: مبارزه یا مرگ.
"سونامی" بازگشت داعشی‌ها!
به گزارش حدید نیوز به نقل از ایندیپندنت، یک تروریست بلژیکی عضو داعش با ارائه گواهی پزشکی دال بر "کمردرد" اعلام کرده که در جنگ شرکت نخواهد کرد. یک تروریست فرانسوی نیز انجام عملیات شهادت طلبانه در فرانسه را بهانه کرده تا از داعش جدا شود. بسیاری درخواست انتقال به سوریه را مطرح کرده‌اند. عده زیادی نیز بدون ارائه دلیلی از شرکت در جنگ خودداری کرده‌اند.
 
پس از حمله نیروهای عراقی به موصل در ماه گذشته میلادی و در دست گرفتن کنترل یکی از پایگاه‌های داعش در این شهر، اسناد مربوط به 14 "مشکل" گردان طارق بن زیاد – که اغلب از خارجی‌ها تشکیل شده – یافت شد.
 
گروه تروریستی داعش در اوج قدرت خود ماهانه هزاران جنگ‌طلب را وارد خاک عراق می‌کرد و کنترل یک سوم خاک این کشور را در دست داشت. جنگجویان داعشی از ده‌ها کشور مختلف برای داعش می‌جنگیدند و شکستشان کار آسانی نبود. اما اینک تروریست‌های داعشی به دلیل از دست دادن قلمرو، از انگیزه کافی برای ادامه جنگ برخوردار نیستند.
 
شهر موصل تا چند ماه پیش کاملا در کنترل داعش بود و نقش محوری در "خلافت خود خوانده" داعش را ایفا می‌کرد اما اکنون داعشی‌ها در مناطق غربی شهر در محاصره به سر می‌برند. البته لازم به ذکر است که شکست‌های پی در پیِ گروه داعش موجی از نگرانی را در برخی از کشورهای اروپایی به همراه داشته است زیرا جنگجویان خارجی داعش احتمالا قصد بازگشت به کشورشان را داشته باشند.
 
برای نمونه، بر روی یادداشت متعلق به یک تروریست 24 ساله الجزایری تبار و مقیم فرانسه نوشته شده است: «او نمی‌خواهد بجنگد و می‌خواهد به کشورش فرانسه بازگردد. او ادعا می‌کند که قصد انجام عملیات شهادت طلبانه در فرانسه را دارد. او حتی ادعا می‌کند که بیمار است اما گواهی پزشکی ندارد.»
 
 نام این شخص در کنار چهار تروریست فرانسوی دیگر آورده شده است. از سال 2011 تاکنون، تعداد تروریست‌هایی که از فرانسه به سوریه سفر کرده‌اند، بیش از کشورهای دیگر اروپایی است. گفتنی است در سال 2011، اختلافات داخلی سوریه به اوج خود رسید و بستر مناسب برای ظهور گروه‌های افراطی مهیا شد.
 
بهانه‌گیری برای خداحافظی با خلیفه!
یک نیروی عراقی در حال پاره کردن بنر داعش در شرق موصل
 
دولت فرانسه اعلام کرد که تعداد افرادی که از این کشور برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه و عراق سفر کرده‌اند، از شش ماهه نخست سال 2016 به شدت کاهش یافته است. مقامات فرانسوی البته تاکید کردند که همچنان 700 شهروند فرانسه از جمله 275 زن و 17 تبعه زیر سن قانونی در سوریه و عراق به سر می‌برند.
 
تاریخ مندرج بر روی اسناد به سال 2015 میلادی اشاره دارد اما به نظر می‌رسد به همان سال محدود نباشد، زیرا تاریخ پیوستن برخی از آن نیروها سال 2016 بوده است.
 
بر اساس اسناد منتشره علاوه بر کشور محل اقامت، تاریخ تولد، گروه خونی و مهارت‌های جنگیِ هر عضو، تعداد همسران، فرزندان و "دختران برده" آن‌ها نیز در سند ذکر شده است. بر روی هر فرم، یک عکس نیز ضمیمه شده است. نیروهای عراقی احتمالا از این فرم‌ها برای بررسی اطلاعات شخصی نیروهای داعشی استفاده نخواهند کرد، اما باور دارند که این اسناد واقعی است.
 
دو تروریست اهل کوزُوو از شرکت در جنگ موصل خودداری کرده و درخواست جابجایی به سوریه را مطرح کرده‌اند. یکی از آن‌ها مدعی شده که از مشکل سردرد رنج می‌برد.
 
بر اساس گزارش مرکز جهانی مقابله با تروریسم (ICCT)، حدود یک سوم از کل 4000 نیروی اروپایی داعش تاکنون به کشورهایشان بازگشته‌اند. مرگ حدود 14 درصد آنان تایید شده و از محل اقامت مابقی نیز خبر دقیقی در دست نیست.
 
ایمن تامینی، تحلیلگر حوزه گروه‌های تروریستی که یک بانک اطلاعاتی آنلاین از اسناد داعش را تهیه کرده، می‌گوید: «نیروهای خارجی داعش بیش از دیگران انگیزه دارند. آن‌ها به سوریه و عراق سفر کردند و حضور در داعش را تجربه کردند و متوجه شدند که داعش آن چیزی نیست که گفته می‌شد؛ آن‌ها در ابتدا خیال می‌کردند ماجراجویی بزرگی را در پیش دارند.»
 
نیروهای ضد تروریسم عراق در خانه‌ای در محله آندالوس موصل به این اسناد دسترسی پیدا کردند. گفته شده که این خانه به عنوان یکی از پایگاه‌های مدیریتی گردان طارق بن زیاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شاهدین عینی می‌گویند که با تشدید حملات ارتش عراق، داعشی‌ها اقدام به خارج کردن اسناد و رایانه‌ها از داخل ساختمان کرده و سپس آن را آتش زدند.
 
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در ماه گذشته میلادی اعلام کرد که نیروهایش کنترل تمام محلات داعش در شرق رود دجله را در دست گرفته و داعش «به زودی سقوط خواهد کرد.»

بهانه‌گیری برای خداحافظی با خلیفه!
ادوین باکر، پژوهشگر مرکز جهانی مقابل با تروریسم و استاد دانشگاه لایدن هلند، می‌گوید که هویت اعضای خارجی داعش کاملا در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی غربی است اما اطلاعات چندانی از جنگجویان اهل بوسنی و کوزوو داعش در دست نیست.
 
وی همچنین نسبت به "سونامی" بازگشت جنجگویان داعشی به کشورهایشان هشدار داد. مثلا در اسناد از بازگشت ابو اعظم الفرانسی و همسرش به فرانسه خبر داده شده است. علاوه بر آن، داعشی‌ها از جعل پاسپورت برای خروج از عراق و سوریه استفاده می‌کنند.
 
علیرغم حملات اخیر ارتش عراق در شرق موصل، فرماندهان نظامی معتقدند که جنگی سخت را در غرب این شهر پیش رو خواهند داشت. نزدیک به 750.000 غیرنظامی در این مناطق غربی موصل زندگی می‌کنند که توسط ارتش عراق محاصره شده و بینشان نیز نیروهای داعشی وجود دارند. این نیروها تنها دو گزینه در مقابل خود می‌بینند: مبارزه یا مرگ.
 
منبع: Independent
ترجمه: وبسایت فرادید
http://hadidnews.com/vdci3uap.t1awr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما