تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۶
مذاکرات وزیر نفت ایران با ۳ غول نفت و انرژی چین در پکن به پایان رسید و در نهایت دو کشور به سه توافق جدید نفتی و گازی دست یافتند که افزایش صادرات نفت با لغو تحریم‌ها مهمترین توافق دو طرف اعلام شد.
 به گزارش حدیدنیوز، همزمان با مذاکرات دو روزه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با مقامات و مدیران عامل و روسای ۳ غول نفت و انرژی چین، توافق های جدیدی در حوزه صنایع نفت، گاز و توسعه تجارت طلای سیاه بین تهران – پکن حاصل شد.
 
بر این اساس وزیر نفت ایران در سفر به پکن با " جو جینگ پینگ " مدیرعامل شرکت ملی نفت و گاز چین "CNPC" به عنوان پیمانکار طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان شمالی، " فو " مدیرعامل شرکت سینوپک به عنوان بزرگترین شرکت پالایش نفت چین و مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران و نورلی بکری رئیس سازمان انرژی چین که عالی ترین مقام چین دیدار و گفتگو کرد.
 
افزایش حجم مبادلات و صادرات نفت خام و میعانات گازی، مشارکت در پروژه‌ها و طرح‌های جدید نفت و گاز ایران و توسعه سطح همکاری‌های پژوهشی سه محور توافق‌های جدید نفتی جمهوری اسلامی ایران و چین در پکن به شمار می‌رود.
 
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در این مذاکرات دو روزه خطاب به مدیران عامل و مقامات نفت و انرژی چین با بیان اینکه ایران علاقه مند به تداوم و توسعه همکاری با طرف چینی در صنایع نفت و گاز است، گفت: توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و چین در حوزه های مختلف انرژی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در دستور کار تهران و پکن قرار گرفته است.
 
این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه چین یکی از بزرگترین و مهمترین شرکای ایران در صنایع نفت و گاز به شمار می رود، صتریح کرد: چین یکی از بزرگترین برداشت کننده نفت ایران در شرایط تحریم، مناسبت ترین همکاری را با جمهوری اسلامی داشت و تهران می خواهد این همکاری پس از رفع تحریم ها تداوم داشته باشد.
 
این قمام مسئول با بیان اینکه در مرحله جدید همکاری‌ها افزایش صادرات نفت و کارهای توسعه ای با توجه به علاقه و حضور شرکت های چینی در صنعت نفت ایران، پررنگ تر هم خواهد شد، اظهار داشت: خواستار مشارکت چینی ها در فرصت های جدید سرمایه گذاری نفتی و گازی ایران شد.
 
زنگنه همچنین در دیدار با مدیرعامل شرکت سی. ان. پی. سی چین خواستار شتاب در طرح توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران توسط این شرکت چینی شد و افزود: طرح توسعه فاز یک میدان نفتی یادآوران باید سه تا چهار ماه آینده از سوی طرف چینی کامل شود.
 
در همین حال " فو " مدیرعامل شرکت سینوپک به عنوان بزرگترین شرکت پالایش نفت چین و مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران هم از قول مساعد به منظور تسریع و شتاب در طرح توسعه این میدان نفتی خبر داده است.
 
زنگنه همچنین از شرکت های سینوپک و سی. ان. پی. سی به عنوان شرکت‌هایی که هم اکنون در منطقه خوزستان و غرب کارون مشغول به فعالیت هستند، نام برد و خاطرنشان کرد: با تعریف مناسب تری از همکاری ها، از این پس بنیان‌های جدیدی در حوزه همکاریهای مشترک میان دو کشور گذاشته شود.
 
وزیر نفت از توسعه همکاری های نفتی ایران و چین به عنوان یک بازی برد- برد یاد کرد و افزود: ایران آمادگی دارد در صورت لغو تحریم ها و در مدت چند ماه، به تولید قبلی نفت خود که حق قانونی و طبیعی یک کشور است، باز گردد.
 
با گذشت حدود یک هفته از انتشار بیانیه مشترک هسته ای ایران و غرب، دور جدید مذاکرات نفتی ایران و چین در پکن هفته گذشته آغاز شد.
 
مهمترین محور سفر هیات ایرانی به سرپرستی بیژن زنگنه به پکن نحوه وصول مطالبات معوق نفتی ایران از پالایشگرهای چینی در ازای بازگشایی فاینانس طرح ها و پروژه های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور است.
 
با این وجود، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران در گفتگو با رویترز، اجرای پروژه‌های نفت و گاز چین در ایران را مهمترین محور مذاکرات پکن عنوان کرده و گفته است: مسئولان شرکت ملی نفت ایران نیز در این سفر با بزرگترین خریداران نفت خام چین دیدار خواهند داشت.
 
این دیپلمات وزارت نفت همچنین تاکید کرده است: مسئله پرداخت پول نفت حل نخواهد شد؛ مگر آنکه تحریم‌ها برداشته شود.
 
سفر بیژن زنگنه وزیر نفت و هیات نفتی ایران به‌ دعوت اداره ملی انرژی چین که عالی‌ترین نهاد انرژی این کشور است، انجام گرفته است. پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی بین ایران و چین، بخشی از ظرفیت آزاد شده صادرات نفت ایران پس از تعلیق تحریم‌ها به جای اروپا روانه بازار نفت چین و پالایشگرهای این کشور آسیایی شود.
 
هم اکنون شرکت‌های چینی در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران با شرکت ملی نفت ایران همکاری می‌کنند و قراردادهایی هم به منظور بازگشایی فاینانس طرح های پتروشیمی با چینی ها امضا شده است.
 
منبع: مهر http://hadidnews.com/vdchi-nx.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما