تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۹
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اروپایی‌ها درصدند یک کانال بانکی با ایران ایجاد کنند که تامین‌ مالی و نقل و انتقال مالی را انجام دهد.
اروپا درصدد ایجاد یک کانال بانکی با ایران
به گزارش حدیدنیوز، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) پس از دیدار علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران درباره سفر کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و هیأت همراه به ایران عنوان کرد: این سفر از این جهت مهم است که بعد از تحولات جاری انجام شد.
 
وی با اشاره به اینکه آقای کانیته چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کند، یادآور شد: این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که اولین سفر یک مقام بلندپایه اروپایی بعد از  تحولات اخیر (خروج آمریکا از برجام) است و پیام بسیار قوی داشت.

کمالوندی افزود: آقای کانیته هم در جلسه با آقای صالحی و هم در مصاحبه به پایبندی اروپا به تعهداتش اشاره کرد و اینکه نفس سفر و مذاکرات پیام قوی برای جامعه بین المللی و آنهایی که مشکلات برای برجام ایجاد کردند، دارد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اروپایی‌ها به دنبال ایجاد مکانیسم‌هایی هستند که با تحریم‌های آمریکا مقابله کنند، اظهار داشت: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در این زمینه توضیحاتی را به آقای صالحی ارائه کرد.
 
وی افزود: تلاش دارند تا هشتم آگوست قبل از اینکه تحریم‌های آمریکا اجرایی شود، مکانیسم را برقرار و از شرکت‌هایشان حمایت کنند به نحوی که شرکت‌ها موظف باشند به تحریم‌های فراسرزمینی دیگر کشورها توجه نکنند و در واقع جوهر (مکانیسم) قانونی که بر روی آن کار می‌کنند، این است.
 
کمالوندی همچنین بیان کرد: اروپایی‌ها درصدند یک کانال بانکی با ایران ایجاد کنند که تامین‌ مالی و نقل و انتقال مالی را انجام دهد.
 
وی افزود: آن‌ها اشاره کردند که به سرعت در حال انجام اقدامات هستند و می‌دانند که از لحاظ زمانی باید سرعت ببخشند.
 
کمالوندی تأکید کرد: در این دوره و هم در دور قبل این جور نبوده است که بر پایه اعتماد کاری را آغاز کرده باشیم و اساس بی اعتمادی بوده است، اما در عین حال می‌دانیم که مشکلات عمیق ایدئولوژیکی با آمریکا داریم که این جنگ و مقابله بنا نیست به این زودی‌ها تمام شود و به شکل‌های مختلف بروز پیدا می‌کند.
 
کمالوندی گفت: آقای صالحی اشاره کردند که این سازمان می‌تواند اقداماتی را در صورت نقض تعهدات طرف مقابل شروع کند، ولی ترجیح ما این است که برجام بیش از این صدمه نبیند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ترجیح ما این است که اروپایی‌ها مکانیسم‌هایی را ایجاد کنند که پاسخگوی اجرای تعهداتشان باشد.
 
وی گفت: با توجه به قول‌هایی که اروپایی‌ها می‌دهند باید دید آیا برجام بدون آمریکا می‌تواند باقی بماند.
 
کمالوندی افزود: به هر حال اروپایی‌ها فقط از ناحیه برجام تحت فشار نیستند و مسائل دیگری، چون موضوع کره شمالی، تغیرات آب و هوایی، مشکلات متعددی دارند و آمریکایی‌ها توجهی به ملاحظات و مواضع آن‌ها ندارند.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تداوم همکاری‌های ایران و اروپا نیز گفت: در این جلسه به موضوع ایمنی و همکاری‌های صلح آمیز، رفت و آمد دانشمندان دو طرف، مشارکت ایران در طرح یورو فیوژن و گداخت اشاره شد.
 
وی تأکید کرد: درهای همکاری‌های هسته‌ای با اروپا باز است و اگر بتوانیم مکانیسمی پیدا کنیم که برجام را بدون آمریکا ادامه دهیم در زمینه هسته‌ای هم می‌توانیم همکاری کنیم.
 
کمالوندی گفت: دو طرح مهم را در دست اجرا داریم یکی طرح «استرس اِز» نیروگاه بوشهر است که سرمایه و اعتبار ۲۰ میلیون دلاری آن را اروپایی‌ها گذاشته‌اند و همین طور در خصوص ایجاد یک مرکز عالی ایمنی و امنیت هسته‌ای در ایران که می‌تواند یک نقش منطقه‌ای داشته باشد در این زمینه هم توافقات انجام و اعتبارات تخصیص داده شده است.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نقشه راهی داشتیم که بر اساس آن پیش می‌رویم و به نظر می‌رسد با توجه به روندی که هست بتوانیم روابط خود را توسعه دهیم.
 
وی با اشاره به وجود تضمین در روابط با اروپایی‌ها گفت: در عالم سیاست تضمین‌ها، تضمین‌های اعتباری است و آمریکا از این لحاظ در وضعیت بسیار بدی است و این موضوع را در جلسات با خارجی‌ها حس کرد و کسی اعتباری برای حرف آن‌ها قائل نیست.
 
کمالوندی افزود: آمریکا اعتبار خود را در مخاطره قرار داد و اروپا هم تلاش می‌کند که به طور مستقل جلو بیاید و به نظر می‌رسد حداقل اراده اش را دارند و آیا این اراده به تنهایی کافی است یا ظرفیت کافی را دارند یا خیر؟
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به نظر می‌رسد این مذاکرات سازنده است و باید به مذاکره خود با طرف‌های اصلی مثل اروپا، چین و روسیه ادامه بدهیم و اکنون همه این‌ها در موضع مخالف آمریکا قرار دارند.
 
وی افزود: برجام یک توافقی است که به همین شکلی که هست باقی می‌ماند یا کنار گذاشته می‌شود.
 
کمالوندی تأکید کرد: موضوعات دیگری که آمریکایی‌ها و یا اروپایی‌ها در گذشته مطرح کرده اند، اما اینکه در این باره کشور ما چه مواضعی داشته باشد به موضعگیری مسئولان ارشد نظام برمی‌گردد و تا جایی که من می‌دانم قدر مسلم این است که قرار نیست در این موضوعات مذاکره کنند به ویژه درباره توان دفاعی کشور و هر موضوعی که با برجام مرتبط شود.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اروپایی‌ها شبانه روز و مداوم تلاش می‌کنند که این مکانیسم قبل از اواسط مرداد در تمام مسائل مربوط به داخل اتحادیه نهایی شود.
 
*
 
وی با اشاره به جلسه رئیس سازمان انرژی اتمی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آنچه مسلم است این که سازمان انرژی اتمی خودش را برای تمام شرایط آماده کرده است و ظرفیتی که ما بتوانیم به شرایط قبل برگردیم و به مراتب جلوتر برویم در سازمان وجود دارد و این‌ها را با عدد و رقم و توضیحات کامل برای کمیسیون امنیت توضیح دادیم و رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز به آن اشاره کردند.
 
کمالوندی در خصوص تعاملات با اژانس انرژی اتمی در آینده گفت: ما دو نوع تعامل با آژانس داریم و در ارتباط با برجام سه نوع تعامل است که اگر برجامی در کار نباشد دیگر تعامل نوع سوم به طور قطع وجود ندارد و تعامل نوع دوم هم که تعاملی در ارتباط با بحث پروتکل الحاقی است احتمال زیاد منتفی خواهد شد.
 
وی افزود: تنها ارتباط تعاملی که باقی خواهد ماند فقط مربوط به مسائل پادمانی است، به هرحال ما کشوری هستیم که یک معاهده با آژانس امضا کرده ایم که مربوط به حسابرسی مواد هسته‌ای است و ارتباطی با نظارت‌های نوع پروتکل الحاقی یا بحث‌های تعهدات برجامی ندارد و مانند هر کشور دیگری تعهداتی داریم که در موقع خود اجرا می‌شود.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اینکه تصمیم گرفته شود که فراتر از آن برویم یعنی اگر قرار باشد که پادمان هم اجرا نشود مفهوم آن خروج از NPT است و این موضوعی است که در اختیار مسئولان عالی نظام است و اینکه ما یک مرتبه به مرحله آخر برویم، فکر نکنم موضوعیتی داشته باشد.
 
وی افزود: وزارت امور خارجه از طریق مکانیسم پاراگراف ۳۶ برجام شکایت را شروع کرده است و نخستین کمیسیون مشترک برای بررسی بدون حضور آمریکا تشکیل شده است که نتیجه آن می‌تواند به این مرحله برسد که ایران بخشی از تعهدات خودش را اجرا نکند و این ساز و کاری است که در داخل خود برجام پیش بینی شده است.
منبع: فارس http://hadidnews.com/vdcgnu9w.ak9334prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما