تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۶
یک مقام ارتش آمریکا به سخنان رئیس‌جمهوری ایران درباره تلاش آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران واکنش نشان داد.
واکنش مقام آمریکایی به سخنان روحانی
به گزارش حدیدنیوز ، «آسوشیتدپرس»، اظهارات یک مقام ارتش آمریکا در روز چهارشنبه که گفته واشنگتن «آماده تضمین آزادی تردد دریایی» است را واکنش به سخنان اخیر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران تعبیر کرده است. 
 
رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در پاسخ به تهدیدهای مقام‌های آمریکایی که خواستار رساندن صادرات نفت ایران به صفر شده بودند گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که میخواهند به طور کامل جلوی صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.»
 
«بیل اربن»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌ای این کشور «آماده تضمین آزادی تردد دریایی و گردش آزاد تجارت حسب مجوزهای قوانین بین‌الملل هستند.»
 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه کشورش را از توافق هسته‌ای برجام خارج و فرمانی را برای احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد. تحریم‌های مربوط به محدود کردن فروش نفت ایران، جز تحریم‌هایی هستند که اجرای آنها ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد. 
 
این تحریم‌ها به موجب بند ۱۲۴۵ (د) قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲ اعمال می‌شوند که خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند علیه آن دسته از موسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحت تحریم ایران معامله انجام می‌دهند تحریم‌هایی اعمال کند، مگرآنکه کشورهایِ میزبانِ آن موسسات مالی در بازه ۱۸۰ روز گذشته خرید نفت خام از ایران را «به میزان قابل توجه» کاهش داده باشند.  
 
در این قانون، تعیین اینکه «میزان قابل‌توجه» چه رقمی خواهد بود به عهده قوه مجریه گذاشته شده و دولت آمریکا می‌تواند بعد از ارزیابی وضعیت عرضه نفت در بازارهای جهانی، رقمی را برای کاهش خرید نفت از ایران تعیین کند.
 
 دولت اوباما قبل از برجام کشورها را به کاهش ۲۰ درصد خرید نفت از ایران ملزم کرده بود، اما یک مقام دولت ترامپ چند روز پیش گفت واشنگتن قصد دارد این بار در روز اجرایی شدن تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند. یک مقام دیگر دولت آمریکا یک روز بعد از این ادعا عقب‌نشینی کرد.
منبع: تسنیم http://hadidnews.com/vdcc4mq1.2bqeo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما