تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
دولت یازدهم پس از افزایش چراغ خاموش قیمت برق و آب پیش از آغاز سال، دست به گرانی گاز خانگی، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع "ال.پی.جی" در تعطیلات نوروزی زد تا حالا نوبت به گرانی بنزین، سی.ان.جی و گازوئیل برسد. به هر حال باید منتظر ماند و دید بازار چه واکنشی به تصمیمات نوروزی و چراغ خاموش دولت خواهد گرفت و آیا دولت موفق خواهد شد مانع از افزایش نرخ تورم شود.
گرانی‌های چراغ خاموش دولت در نوروز/بازار چه واکنشی به تصمیمات دولت نشان می‌دهد؛
 دولت یازدهم پس از افزایش چراغ خاموش قیمت برق و آب پیش از آغاز سال، دست به گرانی گاز خانگی، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع "ال.پی.جی" در تعطیلات نوروزی زد تا حالا نوبت به گرانی بنزین، سی.ان.جی و گازوئیل برسد.

در راستای اجرای مرحله به مرحله فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و پس از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق و ۲۰ درصدی قیمت آب در اسفند ماه سال گذشته، از ابتدای فروردین ماه سال جاری بهای هر متر مکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی هم حدود ۲۰ درصد توسط دولت تدبیر و امید افزایش یافت.

علاوه بر این، هیات دولت تدبیر و امید با صدور مصوبه ای قیمت سه فرآورده اصلی نفتی شامل نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع "ال.پی.جی" را هم از ابتدای فروردین ماه سال جاری افزایش داد.

در این بین گاز مایع بیشترین افزایش قیمت را نسبت به اسفند ماه سال گذشته تجربه کرده است به طوری که بهای هر کیلوگرم گاز مایع با افزایش بیش از دو برابری روبرو شده است.

بر اساس مصوبه دولت از ابتدای فروردین ماه سال جاری قیمت گاز مایع ( LPG ) به صورت سیلندر ١١ کیلویی در ازای هر کیلو ٢١٠٠ ریال و در سیلندرهای بیش از ١١ کیلو و مخازن بالک هر کیلو ٦٥٠٠ ریال تعیین شده است.

از این رو قیمت گاز مایع از ۱۰۰ تومان سال گذشته به یک باره با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی به ۲۱۰ تومان از ابتدای فروردین ماه سال جاری افزایش یافته است.

مطابق با تصویب نامه شماره ٣٩٩/ت ٥٠١٥٠ ه مورخ ٩٣/٠١/٠٦ هیئت وزیران، از ابتدای امسال قیمت هر لیتر نفت سفید حرارتی ویژه مصارف خانگی با کالا برگ ١٥٠٠ ریال و قیمت هر لیتر نفت کوره سوخت حرارتی نیز ٢٥٠٠ ریال اعلام شد.

بر این اساس، بهای هر لیتر نفت سفید در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۵۰ تومان و قیمت هر لیتر نفت کوره با افزایشی ۵۰ تومانی روبرو شده است.

جزئیات افزایش قیمت گاز

هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه ها، تعرفه جدید گاز مصارف خانگی، عمومی و صنعتی سال ۹۳ را تعیین کرد.

بر اساس تصمیم هیئت وزیران، تعرفه های گاز مندرج در جدول شماره ۱ پیوست تصمیم نامه شماره ۲۱۴۸۸۳/ت۴۵۹۳۷ن مورخ ۲۷ / ۹ / ۱۳۸۹ برای مصارف خانگی به میزان ۲۰ درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان ۳۰ درصد افزایش می یابد.

همچنین بر اساس این مصوبه، نرخ گاز برای مصارف صنعتی (غیر از موارد مذکور در بند (د) ) از هفتصد(۷۰۰) ریال به ازای هر متر مکعب یک هزار (۱۰۰۰) ریال افزایش و نرخ گاز برای سایر مصارف مندرج در جدول یاد شده به میزان پانزده درصد افزایش می یابد.

همچنین نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش های پتروشیمی و فولاد به ازای هر متر مکعب به ترتیب به میزان دو هزار و ششصد و پنجاه (۲۶۵۰) ریال و یک هزار و سیصد و بیست (۱۳۲۰) ریال تعیین می شود.

نرخ های مذکور بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده و از ۱ / ۱/ ۱۳۹۳ لازم الاجراست.

پیش بینی می‌شود تا دو هفته آینده دولت تدبیر و امید قیمت بنزین، سی.ان.جی و گازوئیل را هم افزایش دهد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید بازار چه واکنشی به تصمیمات نوروزی و چراغ خاموش دولت خواهد گرفت و آیا دولت موفق خواهد شد مانع از افزایش نرخ تورم شود. http://hadidnews.com/vdcbwgb5.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

zar
باسلام دولت اعتدال مردم را معتدل می کند