تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۸
رییس قوه قضاییه گفت: در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، برخی از افراد کارگزار دولتی با مستندات روشن محکوم شدند که برخورد سنگینی هم با آنها خواهد شد، نظامی که با متخلفان برخورد نکند به فساد آلوده می‌شود.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به نظارت در دستگاه قضایی، گفت: روح آمبودزمانی نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است و حتی در این زمینه دستگاه‌های قضایی هم تحت نظارت هستند، البته روشن است که صرف آمدن نام دستگاه‌های نظارتی در قانون اساسی کافی نبود و جمهوری اسلامی بیش از ۳۰ سال است که نهادهای نظارتی را تاسیس کرده است.

وی با اشاره به اقدامات مثبتی که در بحث نظارت از سوی سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفته، گفت: رسیدگی‌ها و اقداماتی که در سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفته باعث افتخار ما است.

وی در ادامه با اشاره به نقش سازمان بازرسی در رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی گفت: در پرونده فساد بزرگ مالی، ریشه برخی از گزارش‌ها از سوی سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد و دستگاه قضایی بر خلاف تمام تبلیغات منفی با اقتدار با این فساد برخورد کرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: البته در روند قانونی و قضایی اکثر متهمان حکم گرفتند و عادلانه محاکمه شدند که حکم برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر به زودی اجرا می‌شود.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی در قوه قضاییه با اقتدار کار می‌کنند، گفت: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری باید در این اجلاس گزارش عملکردی را از مجموعه فعالیت‌های خود به اطلاع عموم برسانند.

وی یکی دیگر از اقدامات سازمان بازرسی را پیشگیری از مناقصات شبهه دار دانست و گفت: این سازمان به صورت پیشگیرانه مانع از برگزاری بسیاری از مناقصات شبهه ناک می‌شود.

وی افزود: مسئله محافظت در روش کار کارگزاران و جلوگیری از تعدی و خیانت احتمالی در کار باید از سوی حکمرانی خوب و نظامی صحیح و اجرایی صورت گیرد.

رئیس دستگاه قضایی گفت: خائنان در نظام حکومتی و دستگاه‌های اجرایی نباید خیالشان راحت باشد که کسی نظارتی بر آنها نمی‌کند بلکه همواره باید بدانند که چشمیی مراقب آنها است و کارهایشان را رصد می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، برخی از افراد کارگزار دولتی با مستندات روشن محکوم شدند که برخورد سنگینی هم با آنها خواهد شد، نظامی که با متخلفان برخورد نکند به فساد آلوده می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهمی که با تأمل در حیطه کار آمبودزمانی بدست می‌آید این است که آمبودزمانی چه در بخش مبارزه با فساد باشد و چه در بخش حقوق بشر، در نهایت مسئله به حقوق مردم باز می‌گردد و در تمام این مسائل نظارت باید به نحوی صورت گیرد که حقوق مردم پایمال نشود چراکه حقوق شهروندان مسئله بسیار مهم و مبنایی است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما در بحث حقوق بشر با نظام‌های لیبرال دموکراسی بحث داریم، گفت: ما با کشورهای غربی در مبانی نظری حق به شدت بحث داریم خصوصاً کشورهایی که می‌خواهند با نگاه لیبرالی خود، نگاه خود را در بحث حقوق بشر به ما تحمیل کنند در صورتی که لزومی ندارد ما دیکته آنها را بپذیریم.

وی افزود: ما تا نگاه خود را به بحث حق و هستی و انسان تنقیح نکنیم چگونه می‌توانیم ماهیت و واقعیت حق را تنقیح کنیم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: صرف مسئله حق مشکلات اجرایی کشور را حل نمی‌کند بلکه برای داشتن نظام سیاسی ایده‌آل باید علاوه بر حق ارزشهای اخلاقی را نیز دخیل کنیم.

وی افزود: اگر دستگاهی حق را نشناسد چگونه می‌خواهد به مردم حق بدهد و در این زمینه عدالت را برقرار کند.

رئیس دستگاه قضایی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای نهادهای نظارتی ارزش بسیار زیادی قائل هستیم که مرجع این ارزش‌گذاری رعایت حقوق مردم است. http://hadidnews.com/vdca0mnu.49ni615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما