تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
امسال وعده کنترل بازار اجاره از طریق بسته حمایتی داده شده اما با اتمام فصل تابستان هنوز بسیاری از مستاجران مشکلاتی در حوزه دریافت وام ودیعه و سقف اجاره‌بها دارند.
انفجار اجاره ها! | بازار اجاره همچنان چشم‌انتظار وعده‌ها!
به گزارش حدید نیوز، فصل تابستان، فصل داغ جابه جایی مستاجران به اتمام رسیده اما هنوز بسیاری از افراد به دلیل قيمت های بالای اجاره نتوانسته اند مورد مناسبی برای اجاره نشینی پیدا کنند.حتی برخی از متقاضیان که امسال قصد خرید خانه ای نقلی را داشتند با دیدن نرخ های بالای خرید همان اجاره نشینی را به مالک شدن ترجیح دادند.

 این در حالی است که امسال دولت در ابتدای سال وعده های بسیاری برای کنترل بازار اجاره و مسکن داده بود اما با اتمام نیمه اول سال هنوز بسیاری از مستاجران چشم انتظار اثر گذاری بسته حمایتی اجاره دولت هستند؛ بسته‌ای که قرار بود تعیین سقف اجاره بها داشته باشد و از سوی دیگر بتواند با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان بخشی از بار گرانی اجاره ها را کاهش دهد.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بازار اجاره امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد حدود ۴۰ درصدی روبرو بوده و با وجود آنکه دولت بسته‌های حمایتی و کنترل و نظارت خود را در بخش‌های مختلف تقویت کرده بود، اما این بسته‌ها اثرگذاری چندانی در بازار اجاره نداشته اند.

بسته حمایتی که اثری بر بازار اجاره نداشت
قنبری یکی از مستاجران در محدوده خیابان جیحون تهران گفت: متاسفانه این بسته حمایتی اجاره دولت اثرگذاری در بازار مسکن به ویژه اجاره نداشته است. نه تنها در محله ما بلکه در بسیاری از مناطق اطراف هیچ یک از مالکان، سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها را رعایت نکرده اند و نرخ‌های اجاره در این حوزه  ۳۰ تا ۴۰درصد افزاش یافته است.

او در ادامه گفت: مشاوران املاک در این بخش هیچ همکاری نکرده اند و نرخ‌های اجاره را به بهانه حق الزحمه بیشتر، افزایش داده اند.

بانک‌ها در پرداخت ودیعه مسکن  و وام خرید کمترین همکاری را داشتند
همچنین نظری یکی دیگر از مستاجران با گله مندی از عدم دریافت وام ودیعه مسکن و سخت گیری‌های بانک‌ها در این بخش گفت: هیچ بانکی وام ودیعه پرداخت نمی‌کند و به هر بانکی مراجعه می‌کنیم از چندین ضامن تا سند خانه برای پرداخت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی از متقاضی درخواست می‌کنند.

او گفت: من یک راننده تاکسی‌ اینترنتی هستم ۲ ضامن رسمی و سند خانه از کجا بیاورم و به بانک بدهم.

مقنی یک خریدار خانه درباره وام خرید مسکن گفت: سعی داشتیم با خرید اوراق مسکن  وام ۶۰۰ میلیون تومانی دریافت کنیم اما متاسفانه برای دریافت این وام باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان تنها برای اوراق پرداخت کنیم.

همچنین محسنی یکی دیگر از متقاضیانی که قصد خرید ملک را داشت گفت: امسال با تمامی پس انداز و وام خرید مسکنی که دریافت کرده بودیم قصد داشتیم یک واحد کوچک ۴۰ متری بخریم اما متاسفانه تا زمان دریافت وام مسکن،  قیمت واحد ۴۰ متری از ۷۰۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

کمتر از ۱۰ درصد موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده اند
بر خلاف گزارش‌های میدانی محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران اعلام کرده است روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

او می گوید:  امسال نظارت‌ها بر روند پرداخت تسهیلات بیشتر شده و همین امر خود زمینه ساز بهبود روند پرداختی‌ها شده است.

 محبت خواه گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال ۱۱۷ هزار و ۳۹۳ نفر برای وام ودیعه ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۹ هزار و ۷۵۶ نفر وام گرفته اند.

طبق این آمار‌ها تاکنون کمتر از ۱۰ درصد در این مدت در استان تهران موفق به دریافت وام شده اند که البته  به گفته برخی از مسئولان بخش زیادی از این دریافت کنندگان از طریق قرارداد‌های صوری اقدام به دریافت این تسهیلات کرده اند.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم اعلام کرده که برای کنترل بازار اجاره قرار است بسته جدیدی تهیه شود و مجلس اقدامات لازم برای کنترل بیشتر را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت : تنها برای کنترل بازار اجاره باید عرضه و تقاضا برابری کند و تا زمانی که تعادل در این بازار ایجاد نشود و بسته جدید برای کنترل به تصویب دولت و مجلس نرسد بازار آرام نخواهد شد .

او گفت : به صورت مداوم جلساتی با مسئولان و مدیران وزارت راه وشهرسازی برای ارزیابی و برنامه های کنترل بازار داریم که امیدوار هستیم به نتیجه برسد.

به گفته بسیاری از کارشناسان تنها راهکار برای کنترل بازار اجاره ساخت مسکن استیجاری است که در چند سال گذشته این طرح تنها در حد حرف باقی مانده است.
http://hadidnews.com/vdcjmxet.uqeayzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما