تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۶
براي عربستان آسان نيست كه به فقر شهروندانش اعتراف كند، زیرا سومين كشور ثروتمند جهان و داراي منابع نفتي و طبيعي است كه خزانه اش را از پول پر كرده، لذا بحران فزاينده فقر در آن پذيرفتني نيست.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "احمد دحمان" نويسنده سعودي در مطلبی نوشت: مسئولان سعودی چهره تبلیغاتی عربستان را به دور از فقر نگاه داشته، و به شكلي ترسيم کرده كه گويي براي اشباع تمايلات مصرفي اش نسبت به كالا و اشياء غيرضروري پولي هنگفت صرف مي كند.

این نویسنده سعودی تأکید کرد: ممكن نيست بتوان تصور كرد كه در عربستان فردي در فقر و در مسكن نامناسب زندگي كند، و درآمدش فقط براي تامين غذا كافي است؛ زیرا عربستان كشوری ثروتمند است كه كمكهاي مالي زيادي به كشورهاي اطراف مي کند .. در حمايت از صندوق توسعه جهاني بخل نمي ورزد و مرزهايش را به طور نامحدود به روي ميليونها كارگر گشوده است؛ پس چگونه مي شود در داخل این سرزمین انسان فقیری زندگی کند.

وی با اشاره به تأثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی و اینترنت در افشای وضعیت فقرا در این کشور، خاطرنشان کرد: فيلمهاي كوتاه، ويديوكليپ و تصاوير متعددي از فقر در عربستان منتشر شده است؛ فيلمهايي از رنج و مشکلات خانواده هايي كه زير خط فقر زندگي مي كنند؛ مردي كه درآمدش بيش از ۵۰ دلار در ماه نيست؛ سرپرست خانواده اي با ۸ جوان متاهل و بيكار و فردی که از کار اخراج شده و در یوتیوب از پادشاه کمک می خواهد.

احمد دحمان گفت: به علت نبود آمار دقيق و رسمي، همه درباره فقر سخن گفتند، اما راهكار ريشه اي براي حل آن ارائه ندادند. كسي اعتراف نمي كند كه بحران روز به روز بزرگتر مي شود، فقر باعث بروز پديده هايي شده كه بر محيط زيست و بهداشت ساكنان تاثير مي گذارد، دولت اعلام كرده كه بر اساس آمارهاي اخير، تعداد افرادي كه از خدمات بيمه اجتماعي در سال جاري استفاده مي نمايند حدود ۸۰۰ هزار مورد است. اين در حالي است كه تعداد جمعيت يك خانواده در عربستان به طور متوسط ۶ تا ۸ نفر است، اما بر اساس اعلام وزارت امور اجتماعي، خدمات اين وزارت خانواده هاي تا ۱۵ نفر را نيز شامل مي شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهاي فوق، شمار فقرا در عربستان بيش از شش ميليون نفر از مجموع ۲۰ ميليون جمعيت كشور است، موضوعي كه نشانه افزايش تعداد استفاده كنندگان از خدمات بيمه اجتماعي، كاهش تعداد اقشار متوسط و نابودي آنها به نفع اقشار پايين است.

این نویسنده عربستانی با اشاره به ضربه های سنگینی که به اقتصاد این کشور به دلیل ارتباط با اقتصاد آمریکا وارد شده، تأکید کرد: جامعه عربستان تلاش كرد با فشار بر صاحبان شركتها و سرمايه دارها از طريق تحريم.، مانع از افزايش بهاي مواد غذايي شود، تحريم مرغ پس از افزايش آن كه به دو برابر رسيد، آخرين نوع آن نيست. جداي از افزايش بهاي كالاهاي اساسي، اخيرا بحران مسكن و افزايش اجاره بها نيز به مشكلات كنوني افزوده شده است، بر اساس آمار، ۸۰ درصد مردم عربستان اجاره نشين بوده و با توجه به افزايش بهاي زمين و هزينه نجومي ساخت و ساز، صاحبخانه شدن براي اين عده نوعي خيال است. اين موضوع فشار زيادي به خانواده هايي وارد كرده كه درآمد ماهانه شان بيش از ششصد دلار نيست و بايد بهاي غذا و مسكن يك خانواده حداقل شش نفره را بپردازند.

دحمان با اشاره به بيكاري در این کشور گفت: شمار زيادي از مردم با این بحران دست به گريبانند، از سوي ديگر در خانواده هاي عربستاني، فرزندان پس از ازدواج همچنان با خانواده در يك منزل زند گي مي كنند. http://hadidnews.com/vdcf.edciw6dcygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما