تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۴
پس از جشنواره هاي غربي، اين بار اعراب متحد غرب در منطقه نيز جشنواره هاي سينمايي خود را تبديل به فضايي براي تبليغ عليه ايران كرده اند!
فيلمي كه جشنواره هاي خارجي را سر ذوق آورد

پس از جشنواره هاي غربي، اين بار اعراب متحد غرب در منطقه نيز جشنواره هاي سينمايي خود را تبديل به فضايي براي تبليغ عليه ايران كرده اند! ششمين دوره جشنواره فيلم ابوظبي نمونه اخير اين جشنواره ها است.
اين جشنواره در دوره اخير خود علاوه بر اعطاي جايزه به يك بازيگر جلاي وطن كرده - آن هم به دليل بازي در يك نقش مستهجن- يك فيلم ضدايراني را نيز مورد تجليل قرار داد. فيلم «يك خانواده محترم» كه پيش از اين نيز در جشنواره كن فرانسه به نمايش درآمده بود، اين بار در جشنواره ابوظبي جايزه هم گرفت. يك فيلم سياه كه علاوه بر توهين به دولت و ملت ايران، ارزش هايي چون دفاع مقدس و امام خميني(ره) را نيز هدف وهن قرار داده است.

البته اين اثر برخلاف ساير فيلم هايي از اين دست، نه خارج از كشور ساخته شده و نه مراحل توليد آن پنهاني و زيرزميني بوده، بلكه با تهيه كننده مشخص و با طي مراحل قانوني توليد شد و حتي در جشنواره كن نيز به عنوان نماينده رسمي ايران شركت كرد، اما در همان جشنواره نيز از شدت توهين آميز بودن مورد اعتراض بسياري از تماشاگران ايراني قرار گرفت، تا آنجا كه برخي از مسئولان سينمايي نيز بابت ارسال اين فيلم به عنوان نماينده سينماي كشورمان به كن از مردم عذرخواهي كردند و قول دادند كه به اين فيلم هرگز مجوز نمايش عمومي ندهند، اما باز هم اين فيلم موهن (يك خانواده محترم) در جشنواره هاي خارجي حضور يافت كه آخرين نمونه آن جشنواره فيلم ابوظبي امارات بود!

براي دريافت محتواي فيلم فقط كافي است به بازتاب هاي آن در رسانه هاي خارجي توجه كنيم. ازجمله پايگاه خبري «ميدل ايست آنلاين» امارات كه اين فيلم را عليه نظام، انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) تفسير كرده است. منتقد اين پايگاه خبري با اشاره به نمايش اين فيلم در جشنواره فيلم ابوظبي، نوشت: «يك خانواده محترم» فيلمي است كه اسم آن با محتوايش مغاير است و چه بسا كه اين عنوان بر پايه مسخره و استهزا كردن آن خانواده انتخاب شده باشد، چرا كه در اين خانواده كسي به جز آرش و مادرش مورد احترام نيستند و باقي افراد خانواده از مشكلات جنگ و ظلم و استبداد ديني رنج مي برند.

وي با اشاره به داستان اين فيلم، با بيان اينكه پدر (محمدعلي صافي) از بالاترين درجه از قساوت برخوردار است، افزوده است: او با موادغذايي مردم در جريان جنگ تجارت مي كند، همان گونه كه با مرگ ]و شهادت[ پسر بزرگش، امير تجارت كرده و امتيازات بزرگي از نظام به دست آورده است، به گونه اي كه اين تجارت ها (احتكار و كسب امتياز) ثروتي ۵۰ ميلياردي را براي او به ارمغان آورده است.
منتقد اين پايگاه اماراتي با اشاره به ميراث داري جعفر (پسر صافي) از استبداد پدر، ظلم او در حق برادرش و صحنه اي كه گربه اي كوچك را گرفته و بر روي او بنزين مي ريزد تا آن گربه را آتش بزند، ادامه مي دهد: او به حدي حيله گر است كه مدعي شده معلوليت او از دوران جنگ است و از آن سوء استفاده كرده است، در حالي كه به گفته برادرش آرش او از كودكي معلول بوده است.
منتقد پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين سپس سراغ معرفي آرش فرزند كوچك خانواده مي رود و با بيان اينكه او پس از ۲۲ سال به دعوت دانشگاه شيراز و براساس توصيه برادرش از فرانسه برگشته است تا موسسه امير را تأسيس كند، مي نويسد: بيننده جز از طريق خاطرات او از فساد خانواده اش در دهه ۶۰ مطلع نمي شود و همچنين در اين دانشگاه از فشارهاي دانشگاه و جلوگيري از آزادي بيان در ايران مطلع مي شود.

منتقد پايگاه اماراتي «ميدل ايست آنلاين» در ادامه نقد خود بر فيلم «يك خانواده محترم» مي نويسد: اين شيوه اي كه مسعود بخشي از خانواده ارائه مي كند با رفت و برگشت آرش به گذشته و حال همراه است تا بيننده دريابد كه دوران [امام] خميني[ره] و دوران احمدي نژاد از لحاظ فساد و ظلم يكي است و كارگردان اينها را از طريق تصاويري از جنگ ايران و عراق و سخنان [امام] خميني[ره] و احمدي نژاد بر روي تلويزيون و قرائت قرآن از دهه ۸۰ ميلادي تاكنون نشان مي دهد.

وي افزوده است: كارگردان تصاوير مربوط به سخنان [امام] خميني[ره] و احمدي نژاد را به صحنه هاي جنگ و خرابي هاي آن و صحنه هاي ربوده شدن آرش و تلاش ها براي غصب ميراث پدرش مرتبط مي كند و اينگونه از حكومت ايران و جامعه به صورت همزمان انتقاد مي كند و نشان مي دهد كه فساد حكومت بر جامعه تأثير گذاشته و فساد و ظلم و خشونت را گسترش داده است.
علاوه بر اين، روزنامه «السفير» لبنان هم درباره اين فيلم نوشت: «يك خانواده محترم» جامعه [ايراني] پس از جنگ را احاطه شده در بيماري و تحقيرشده نشان داده كه شخصيت هاي آن از اينكه جامعه وحشي ايراني معاصر را با سوء استفاده از قوانين لخت كنند، ابايي ندارند.

منتقد روزنامه «السفير» در ادامه با بيان اينكه كارگردان فيلم «يك خانواده محترم» از طريق اين فيلم و عبور و مرور در تهران و اداره هاي آن چون «اصغر فرهادي» سعي كرده تناقض در مظاهر شخصي و درونيات افراد را نشان دهد، تأكيد مي كند: بخشي از مفهوم «محترم» كه در نام فيلمش آورده برداشتي استهزاگونه را دنبال مي كند.

بر اساس گزارش خبرگزاري ها، فيلم «يك خانواده محترم» با تهيه كنندگي سيما فيلم ساخته شده است و به رغم تكذيب اين مركز درباره حمايت از اين فيلم، اما آرم سيمافيلم در تيتراژ آن وجود دارد. با توجه به سابقه مسعود بخشي كارگردان اين فيلم كه پيش از اين نيز با ساخت فيلم مستند «تهران انار ندارد» عقده خود را نسبت به نظام و انقلاب اسلامي نشان داده بود، عجيب است كه سيمافيلم چگونه حاضر به همكاري با چنين پروژه اي شده است.

اميد است مسئولان سينمايي كشورمان ضمن ممنوعيت حضور مجدد اين فيلم در جشنواره هاي خارجي كه تنها نتيجه اش دادن خوراك تبليغاتي به دشمنان كشورمان است، تدابير بيشتري براي جلوگيري از ساخته شدن چنين آثاري بينديشند.

http://hadidnews.com/vdci.yavct1aqqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما