تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۰
انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، مجلسی که اهمیت زیادی در کشور دارد. اما تاکنون کدام اشخاص بیشتر بر صندلی‌های قرمز این مجلس تکیه زده‌اند؟
باسابقه‌ ترین اعضای مجلس خبرگان رهبری + جدول
به گزارش حدید نیوز؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان رهبری را به‌عنوان «مهم‌ترین رکنِ نظام اسلامی» معرفی کرده و بر جایگاه اثرگذار و بی‌بدیل آن تأکید کرده‌اند و به تعبیر ایشان، مجلس خبرگان یکی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های سیاسی است و برای فهمِ جایگاه خاص و متمایزکننده‌ی مجلس خبرگان در ساختار نظام اسلامی و چرایی آن باید به مسئولیت‌های مهم و ویژگی‌های خاص این نهاد نگاهی دقیق داشت.

بر این اساس مجلس خبرگان «پشتوانه‌ و ذخیره‌ی معنویِ عظیمِ نظام»است و تاکنون ۶ دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کشور برگزار شده است که در ادوار اول و دوم مجلس خبرگان ۸۵ نفر، در دوره سوم ۸۹ نفر، در دوره چهارم ۸۶ نفر و در دوره پنجم هم۸۸ نفر راهی این مجلس شدند و در دوره ششم انتخابات خبرگان رهبری که ۱۱ اسفند ماه همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار شده بود، از بین ۸۸ کرسی کسب شده، ۴۶ منتخب در دوره پنجم حضور داشتند و ۴۲ نفر هم از اعضای جدید این مجلس محسوب می‌شوند.

اما در یک بررسی اجمالی نگاهی داریم به پرسابقه ترین اعضای خبرگان رهبری که در ۶ دوره متوالی از سال ۶۲ تاکنون برصندلی قرمز این مجلس تکیه زدند.

آیت الله علی‌اکبر قریشی پرسابقه‌ترین عضو خبرگان رهبری در ۶ دوره مجلس خبرگان رهبری است. از این منظر که از حوزه انتخابیه آذربایجان غربی از سال ۶۲ تاکنون در خبرگان حضور دارد و برای ششمین دوره متوالی به این مجلس راه یافت. چهره‌های پرسابقه دیگری هستند که در ۶ دوره مجلس خبرگان حضور دارند اما در یک حوزه ثابت نبودند؛ آیت الله محمدعلی موسوی جزایری از حوزه انتخابیه خوزستان پنج دوره حضور داشت و در دوره ششم به عنوان منتخب مردم تهران برگزیده شد و آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی چهار دوره نماینده کرمان در خبرگان بود و در دوره های پنجم و ششم با تغییر حوزه به تهران آمد. بر این اساس سه آیات رکوردار حضور در ادوار مجلس خبرگان رهبری هستند.

در کنار این چهره‌ها، آیاتی هم بودند که پنج دوره متوالی حضور داشتند، اما عمرشان به مجلس ششم خبرگان رهبری نرسید و به دیار باقی شتافتند. در این راستا می توان از مرحوم امامی کاشانی از حوزه انتخابیه تهران، اسدالله ایمانی از حوزه انتخابیه فارس و محسن مجتهد شبستری از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی نام برد.

همچنین آیت الله کاظم نورمفیدی ۲ دوره از حوزه انتخابیه مازندران و سه دوره از گلستان عضو خبرگان بود، به همراه آیت الله احمد جنتی که از حوزه‌های انتخابیه خوزستان در دوره‌های اول و دوم و تهران در دوره سوم تا پنجم به طور متوالی در ۵ دوره حضور داشتند اما این دو چهره برای انتخابات ششمین دوره‌ مجلس خبرگان ثبت‌نام نکردند. همچنین آقایان چون قربانعلی دری نجف آبادی، مرتضی مقتدایی و سیدعلی شفیعی هم سابقه پنج دوره حضور در مجلس خبرگان را دارند.
چهره‌های باسابقه و رکوردار ۶ دوره مجلس خبرگان رهبری
چهره‌ها حوزه انتخابیه مجموع
آیت الله علی‌اکبرقریشی آذربایجان غربی ۶ دوره
محمدعلی موسوی جزایری خوزستان و تهران ۶ دوره
محمدعلی موحدی کرمانی کرمان و تهران ۶ دوره
قربانعلی دری نجف آبادی ایلام و تهران ۵ دوره
کاظم نورمفیدی مازندران و گلستان ۵ دوره
احمد جنتی خوزستان و تهران ۵ دوره
محمدامامی کاشانی تهران ۵ دوره
اسدالله ایمانی فارس ۵ دوره
محسن مجتهد شبستری آذربایجان شرقی ۵ دوره
مرتضی مقتدایی اصفهان ۵دوره
سیدعلی شفیعی خوزستان ۵دوره
ابولحسن مهدوی اصفهان ۴دوره
زین العابدین قربانی گیلان ۴دوره
عباس محفوظی گیلان ۴دوره
مختار امینیان گیلان ۴دوره
سیدحسن طاهری سیستان و بلوچستان ۴دوره
حسن عالمی خراسان رضوی ۴دوره
محمد مومن سمنان و قم ۴دوره
محسن قمی تهران ۴دوره
ابراهیم امینی چهارمحال و بختیاری و تهران ۴دوره
عباس واعظ طبسی خراسان رضوی ۴دوره
ابوالقاسم خزعلی خراسان رضوی ۴دوره
عباس کعبی خوزستان ۴دوره
علی اصغردستغیب فارس ۴دوره
سیداحمدخاتمی کرمان ۴دوره
سیدحسن طاهری خرم آبادی لرستان ۴دوره
  •  
     
http://hadidnews.com/vdcb9sbf.rhbwzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما