تاریخ انتشار :جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰
مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی از بندهای برنامه هفتم توسعه است که پس از تصویب مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده شده است. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در حال بررسی مصوبه است.
مصوبه افزایش سن بازنشستگی کی اجرا می شود؟
به گزارش حدید نیوز؛ ۲۸ آبان امسال نمایندگان مجلس مصوبه افزایش سن بازنشستگی را تصویب کردند و هدف از این مصوبه را کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها اعلام کردند.
حالا مساله افزایش سن بازنشستگی به دغدغه خیلی ها تبدیل شده است.

مصوبه افزایش سن بازنشستگی از بندهای برنامه هفتم توسعه است. مجلس آن را مصوب کرده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است. همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این موضوع است.
 پس از نهایی شدن این مصوبه احتمالاً اجرای آن از اول سال ۱۴۰۳ و همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

براساس این مصوبه قراراست با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه ثابت بماند.همچنین در صورتی که افراد ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند افزایشی برای سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه به سن بازنشستگی آنها حداکثر ۵ سال افزوده خواهد شد.

پیشتر زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه درخصوص زمان اجرایی شدن این مصوبه گفته بود :  در صورت تصویب(در شورای نگهبان) این قانون «از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود»، یعنی  برای کسانی که۲۸ و ۲۹ سال خدمت کرده اند، هیچ تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

اگرچه در حال حاضر مصوبه افزایش سن باز نشستگی در مسیر بررسی از سوی شورای نگهبان است اما هم در مجلس و هم‌در برخی تشکلهای کارگری مخالفینی نیز دارد.

امیر آبادی  نماینده قم در مجلس پیشتر گفته بود ؛ این مصوبه ایرادات زیادی دارد و بهتر است شورای نگهبان ان را برای بررسی بیشتر به مجلس عودت دهد.

اسدی عضو کارگری شورای‌عالی کار نیز ضمن مخالفت صریح با مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفته بود: نمایندگان مجلس در مقام نمایندگان مردم، بایستی ریشه مشکلات صندوق‌ها را دریابند و به مساله‌ برداشت‌های بی‌رویه و عدم پرداخت بدهی‌های هنگفت دولت ورود کنند؛ اما به جای عمل به این وظایف آمده‌اند سن و سابقه بازنشستگی را به صورت یکطرفه و بدون نظرخواهی از جامعه کارگری افزایش داده‌اند؛ این افزایش هم ناعادلانه است و هم غیرقانونی.

احمد میدری، اقتصاددان، معاون پیشین وزیر رفاه و نماینده ادوار مجلس نیز در این خصوص گفت که،اگر صندوق‌های بازنشستگی اصلاح نشود به هیچ روشی نمی‌توان با نرخ تورم و بی‌کاری مقابله کرد؛ زیرا کسری بودجه‌ای که صندوق‌ها بر بودجه دولت تحمیل می‌کنند، از طریق استقراض تامین می‌شود.. 

سخنگوی دولت نیز چندی قبل در نشست خبری خود درباره مصوبه بازنشستگی بیان کرد: افزایش سن بازنشستگی شامل بازنشستگان موجود یا افرادی که در شرف بازنشستگی هستند نمی‌شود.


 

منبع: نور نیوز
http://hadidnews.com/vdcaoune.49nao15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما