تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۴
بوموسی متشکل از جزیره‌های بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک؛ شهرستانی خوش آتیه بوده و با توجه ویژه دولت سیزدهم به جزایر ایرانی دیری نخواهد پایید که بوموسی آنگونه که شایسته ملت ایران است در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران بدرخشد.
«بوموسی» خوش آتیه‌ای ایرانی در خلیج‌فارس
به گزارش حدید نیوز، دولت سیزدهم از همان ابتدای روی کار آمدن خود با نگاه به جایگاه راهبردی مناطق مرزی و جزایر ایرانی به‌ویژه بوموسی در عرصه ملی و بین‌المللی و همچنین توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور، اقدامات مختلفی انجام داده است و تلاش کرده زمینه‌های عمران و آبادانی این مناطق راهبردی را فراهم آورد.

«رهبرمعظم انقلاب در تاریخ پنجم دیماه سال ۱۳۹۸ در دیدار با مدیران وقت هرمزگان تاکید کردند: به جزایر اهمیت بدهید، جزایر مهم است، هم به لحاظ امنیتی، هم به لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تاریخی؛ بپردازید به این مجموعه‌ها»

سفر احمد وحیدی وزیر کشور به همراه مهدی دوستی استاندار هرمزگان به جزیره بوموسی نیز در راستای بررسی اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم بوده تا ضمن بازدید میدانی از طرح‌های توسعه‌ای، دستورات لازم برای سرعت بخشیدن به روند پیشرفت و آبادانی این خطه از کشور عزیزمان صادر شود.

برکسی پوشیده نیست که دولت مردمی آیت الله رییسی بر خلاف دولت های قبل، نگاهی راهبردی به جزایر ایرانی دارد و در همین مسیر سازوکارها و تدابیر مختلفی پیش بینی و اتخاذ شده است که بسیاری از آن ها از جمله اینکه در حوزه راه و ترابری باید بدانید دولت سیزدهم اقدام‌های انجام داده که می‌توان به ایجاد ۶۲ سفر دریایی در مسیر بندرعباس - بوموسی- بندرعباس و جابجایی ۱۶ هزار مسافر (۲ سفر در هفته)، انعقاد قرارداد جهت برقراری ۱۰۴ سفر دریایی در سال ۱۴۰۲ به مبلغ قرارداد ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ۲ سفر در هفته، انجام ۸۶ سفر دریایی در مسیر بندرعباس- بوموسی- بندرعباس و جابجایی ۱۶ هزار تُن کالا صرفا تا مهرماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.

همچنین شایسته است عنوان کنیم که پویایی حوزه اشتغال و سرمایه گذاری در حوزه های متعدد از جمله گردشگری یکی از اولویت های این دولت بوده و در همین راستا در زمینه اشتغال و سرمایه گذاری برنامه‌هایی را طی ۲ سال اخیر به مرحله اجرا گذاشته و یک‌هزار و ۷۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این بخش اعتبار هزینه کرده است.

برخی از اقدام‌های دولت در این زمینه؛ احداث بندر چند منظوره جزیره بوموسی با پیشرفت فیزیکی۵۰ درصد که تاکنون برای اجرای آن یک هزار و ۷۵۰ میلیون ریال هزینه شده است، آماده‌سازی سواحل شمال جزیره بوموسی برای احداث پلاژ گردشگری که دارای پیشرفت ۷۰ درصدی بوده و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال از اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی آن هزینه شده است و همچنین راه‌اندازی مجتمع نان بوموسی با اعتبار ۲ و نیم میلیارد ریال است.

ناگفته نماند که تسطیح و آماده‌سازی زمین برای نصب آب شیرین کن جدید در جزیره بوموسی با ظرفیت یک هزار متر مکعب در روز انجام شده است.

بخشی دیگری از عملکرد دولت در این جزیره راهبردی طی ۲ سال متوالی که گذشت در حوزه مسکن، عمران و خدماتی شهری است که برای این منظور ۴۹۴ میلیارد ریال در شهرستان دریایی بوموسی هزینه و طرح‌های مختلفی اجرا شده یا در مرحله اجرا قرار دارد؛ در این زمینه بهره‌برداری ۱۸ واحد مسکونی با اعتبار هزینه شده ۱۶۰ میلیارد ریال، آسفالت معابر جزیره بوموسی به میزان ۴۰ هزار مترمربع برای احداث بلوار مدافعان حرم و بلوار سلامت و ورزش با اعتبار هزینه شده ۱۰۰ میلیارد ریال، آسفالت معابر جزیره سیری به میزان ۲۰ هزار مترمربع و بهسازی جداول این جزیره با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال، احداث میدان شهید سلیمانی با مساحت ۶۰۰ مترمربع و اعتبار هزینه شده ۶ میلیارد ریال و شروع عملیات اجرایی ساخت طرح نهضت ملی مسکن در جزیره بوموسی قابل اشاره است.

در این دولت همچنین تامین نیروی درمان مورد نیاز در جزایر بوموسی و تنب بزرگ هم انجام و مرکز جامع سلامت جزیره بوموسی با تأمین نیرو آغاز به کار کرد.

با حضور در شهرستان بوموسی می توانید ببینید در بخش ورزش که یکی از ضرورت‌های سلامتی بدن انسان بوده، ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

بخش انرژی و به‌ویژه برق یکی دیگر از نیازهای اساسی جزیره نشینان طی سالیان متمادی بوده که در این راستا نیز برای افزایش توان تولید برق و تضمین پایداری شبکه ۴۰۳ میلیارد ریال شامل اعتبار بکارگرفته شده و کارهایی نظیر تعمیرات اساسی یک دستگاه مولد مرلیس ۳.۳ مگاواتی دربوموسی، خرید، نصب و راه‌اندازی چهار دستگاه مولدکامینز درنیروگاه تنب بزرگ،‌ خرید، نصب و راه‌اندازی رادیاتورکامینز و تاپ اورهال یک دستگاه مولدکامینز درتنب کوچک و خرید لوازم یدکی ۲ دستگاه دیزل ژنراتور ولوو در فارور انجام شده است.

همچنین دولت در بحث اصلاح شبکه فرسوده برق بوموسی، اعتباری افزون بر ۱۰۵ میلیارد ریال هزینه کرده است که در این زمینه اقداماتی همچون احداث چهار کیلومتر شبکه فشار متوسط ، احداث و جمع‌آوری ۶ دستگاه پست هوایی، نصب ۲۰۰ چراغ ال ای دی، احداث پست زمینی و ۷۰۰ متر شبکه کابل زمینی فشار متوسط، سرویس پست‌های زمینی بوموسی با اعتبار ۵.۲ میلیارد ریال محقق شده است.

این ها تنها گوشه ای از اقدامات عملی دولت برای پیشرفت و آبادانی جزایر ایرانی است و با برنامه هایی که در دستورکار قرار دارد، می توان این نوید را داد که منطقه خلیج فارس در آینده ای نه چندان دور به قطب گردشگری، انرژی، ورزشی و سایر حوزه ها در منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد و باتوان و انگیزه و هماهنگی که بین قوای سه‌گانه وجود دارد، این آتیه خوش برای ملت ایران خصوصا مردمان منطقه خلیج فارس رقم خواهد خورد.

و اما؛ توصیه‌ای برای برخی همسایگان؛ روابط‌ خود را با ایران خدشه‌دار نکنید. این جمله را احمد وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران حاضر در جزیره بوموسی بیان کرد و گفت: برخی کشورهای همسایه باید حواسشان باشد که با حرف‌های واهی در رابطه با جزایر سه‌گانه ایرانی روابط‌شان با کشور بزرگی چون ایران را دچار خدشه نکنند.

وحیدی همچنین درخصوص توسعه بوموسی تصریح کرد: در تلاش هستیم مشکلات موجود در جزیره بوموسی را در اسرع وقت رفع و کمبودها را برطرف کنیم.

وی افزود: یک سری از منازل نیمه‌تمام در جزیره وجود دارد که به‌زودی تکمیل و تحویل مردم شریف جزیره خواهد شد.

وزیر کشور بیان‌کرد: اسکله شناوری برای صیادان در دست احداث است‌ و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، ضمن اینکه مجموعه ورزشی جزیره نیز در حال تکمیل است.

وحیدی ابراز کرد: برق جزیره بوموسی تقویت خواهد شد و در حوزه تفریحات نیز طرح‌هایی دنبال می‌شود ضمن اینکه برای حمل و نقل دریایی و هوایی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

همچنین وزیر کشور با همراهی مهدی دوستی استاندار هرمزگان و سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه وارد جزیره تنب بزرگ شد.

وزیر کشور در سفر ۲ روزه خود به استان هرمزگان به صورت ویژه از جزایر ایرانی در خلیج همیشه فارس بازدید کرد.

شهرستان دریایی بوموسی که لقب آکواریوم طبیعی خلیج‌فارس را دارد، با ۱۲ کیلومترمربع وسعت به عنوان مرکز این شهرستان در آب‌های خلیج‌فارس و در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب بندرلنگه و ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس واقع شده که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است؛ از جمله چشم اندازهای بسیار جذاب و سواحل آرام و آب‌های پاک با انواع جلبک‌های دریایی که به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی شناخته می‌شود.

از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه‌های بین‌المللی و همچنین رفت و آمد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب‌های خلیج فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارای اهمیت بسیاری است.

جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج‌فارس و میان ایران و امارات و ورودی غربی تنگه هرمز واقع شده‌اند؛ این جزایر از نظر تاریخی، قرن‌ها بخشی از خاک ایران بوده‌اند که اسناد حقوقی، تاریخی و ژئوپلیتیکی موجود نیز صحت آن را تایید می‌کند.

با تضعیف حکومت قاجار در ایران و توسعه امپریالیسم بریتانیایی در منطقه خلیج‌فارس، جزایر سه‌گانه به کنترل نیروهای انگلیسی درآمدند. در ابتدا ابوموسی در سال ۱۹۰۴، و سپس تنب بزرگ و تنب کوچک در سال ۱۹۲۱ توسط انگلیسی‌ها اشغال شدند. ایران و انگلیس بارها در مورد مساله جزایر سه گانه بحث‌های داغی داشتند که هیچکدام از آن‌ها به نتیجه‌ای نرسید.
http://hadidnews.com/vdcdjx0s.yt0js6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما