تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۴۶
در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل و نقلی که به گفته وزیر راه و شهرسازی دستاورد سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه ارتقای روابط با کشورهای منطقه است، توافق ساخت مسیر ریلی شلمچه- بصره بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.
قفل ۴۰ ساله راه‌آهن تهران- کربلا چگونه باز شد؟
به گزارش حدید نیوز؛ نقشه احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره در آخرین مذاکرات تیم‌های فنی از راه‌آهن ایران و عراق نهایی و به امضای معاونان فنی دو کشور رسید تا یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی دو کشور بعد از سال‌ها انتظار وارد فاز اجرایی شود.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته و بعد از قطعی شدن مذاکرات دو کشور بر سر شروع عملیات اجرایی راه آهن شلمچه- بصره گفت: راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شد و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و حالا در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.

بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم می‌خورد.

بر اساس اعلام «میعاد صالحی» مدیرعامل راه‌آهن، تفاهم‌نامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مدیران عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به امضا رسیده و حالا همه چیز برای پیشبرد این پروژه ۴۰ ساله فراهم است.

برنامه ساخت این مسیر ریلی ابتدا از انجام عملیات مین‌روبی در زمین‌های محل ساخت که حدود ۱۶ کیلومتر است، شروع و سپس با انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و..‌. ‌پایان می‌یابد. در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ایران از استان خوزستان از طریق راه آهن مستقیم به کربلا متصل می‌شود.

شرکت راه آهن سال گذشته با راه‌اندازی قطار ترکیبی از تهران به کربلا، مسافران را برای اربعین با ترکیبی از قطار و سفر با اتوبوس از مرز شلمچه به کربلا رساند، به این ترتیب که مسافران با قطار از تهران تا شلمچه رفته و از آنجا یک مسیر ۳۰ کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلا می‌روند؛ اما حالا که مذاکرات خارجی بر سر توسعه روابط اقتصادی از جمله روابط حمل و نقلی نتیجه داده است، امید است که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلا مستقیم از تهران تا کربلا با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در مذاکرات با کشورهای خارجی تکمیل خطوط کریدوری در انواع مُدهای حمل و نقلی در ‌دستور کار قرار دارد که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت راه آهن رشت -آستارا و تکمیل راه آهن شلمچه/ بصره نهایی شده است.

بر اساس اعلام شرکت راه‌آهن از جزییات توافق مالی- فنی این پروژه، ۳۰ کیلومتر روی زمین پیش می‌رود بعد به یک پل روی اروندرود یا شط العرب می‌رسد که به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد و توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد. هزینه مین‌روبی زمین با ایران است و پل را هم قرار است ایران بسازد؛ اما هزینه ساخت مسیر با عراق خواهد بود و اعلام کرده که ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هم برای این پروژه هزینه کند.
http://hadidnews.com/vdcg3u9w.ak9ut4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما