تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۳
پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: « تحولات اخیر علیه اسرائیل و شلیک تعداد قابل توجهی موشک از چند جبهه به عمق اراضی اشغالی، رونمایی از یک جبهه چند وجهیِ فلسطینی بود که در نوع خود می‌تواند هزینه ها و خسارت های جدی را به رژیم اسرائیل وارد سازد.»
تغییر معادلات راهبردی | ضعف اسرائیل آشکار تر شده است
به گزارش حدید نیوز؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی ضمن اشاره به درگیریهای اخیر میان جریان مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی که پس از حملات نیروهای نظامی صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در محوطه مسجد الاقصی انجام شد، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که تحولات اخیر پیام های روشنی را از تغییر معادلات راهبردیِ پیش روی اسرائیل و جبهه مخالفان این رژیم به ویژه در چهارچوب جریان مقاومت فلسطین مخابره کرد. 

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می نویسد:

«سوریه پس از لبنان و نوار غزه به سومین جبهه فعال در انجام حملات انتقام جویانه راکتی علیه رژیم اسرائیل تبدیل شده است. البته که سوریه چندان هم غریبه با نیروی هوایی اسرائیل نیست. نیرویی که صدها حمله را در سال های اخیر علیه سوریه و اهدافی که اسرائیل ادعا می کند مرتبط با ایران و تشکیلات حزب الله لبنان بوده، انجام داده است. 

اسرائیل در نشان دادن واکنش به 34 راکت که اخیرا از لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد، تردید داشت. با این حال، این رژیم تنها چند ساعت پس از شلیک 6 موشک از قلمرو سوریه به سوی اسرائیل، اقدام به سازماندهی چند حمله هوایی به خاک سوریه کرد. 

تحلیلگران در اسرائیل موافقت دارند که شلیک راکت از غزه، لبنان و سوریه، در واکنش به حملات پلیس رژیم اسرائیل و شهرک نشینان افراطی به مسجد الاقصی در جریان ماه مبارک رمضان انجام شده است. 

3 جبهه، و بحران داخلی

اسرائیل با سه جبهه علیه خود در شرایطی مواجه شده که شاهدِ مناقشات داخلی وخیمی است. مناقشاتی که وضعیت بحرانی بی‌سابقه ای را در تاریخ رژیم اسرائیل تداعی می کنند. در این راستا، وزارت جنگ اسرائیل به تازگی در بیانیه ای اعلام کرده که یوآف گالانت وزیر جنگ این رژیم به نهادها و تشکیلات نظامی اسرائیل دستور داده تا منابع و نظامیان خود را معطوف به تشدید فعالیت های نظارتی در اراضی اشغالی کنند. 

"آموس یادلین" رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی اسرائیل گفته است که "تحولات امنیتی در اسرائیل به نقطه پایان خود نرسیده است. ما همچنان در بحبوحه و گیر و دار آن ها هستیم و حتی این تحولات می توانند ماهیت وخیم تری را نیز به خود بگیرند". یادلین در یک رشته توئیت که به تازگی آن ها را در توئیتر منتشر کرده تاکید نموده که "تصمیم سازان اسرائیلی اکنون با 3 معمای عمده و محوری رو به رو هستند. اول، آیا عملیات‌های موشکی گسترده اخیر علیه رژیم اسرائیل، صرفا کار یک نهاد و تشکیلات مبارز فلسطینی بوده یا خیر، اسرائیل عملا با طیفی از کنشگران در قالب محور مقاومتِ تحت رهبری ایران رو به رو بوده است؟ 

دوم، آیا قدرت بازدارندگی رژیم اسرائیل به نقطه منسوخ شدن و انقضا رسیده است و نیاز به انجام اقداماتی جهت احیا دارد یا اساسا اسرائیل سناریوهای پنهان دیگری را دنبال می کند؟ 

سوم، اسرائیل چگونه می تواند بدون اینکه شعله های یک جنگ فراگیر را علیه خود تحریک کند، بار دیگر قدرت بازدارندگی اش را در جنوب و به ویژه شمال مرزهای اراضی اشغالی احیا و تقویت کند؟ "

آموس یادلین می گوید که اگرچه تنش های اخیر با فلسطینی ها عمدتا با محوریت اقدامات تشکیلات امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی صورت گرفته و راکت هایی نیز که از نوار غزه و جنوب لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده فلسطینی هستند، با ایین حال، رویداد اخیر را نباید صرفا یک رویداد فلسطینی به حساب آورد بلکه برعکس، این رویداد یک رویدادِ چند عرصه ای و چند وجهی است. 

وی هشدار داد که "ظرفیت تشدید تنش ها صرفا محدود به حوزه و طرفِ فلسطینی نیست. بسیار سخت است که باور کنیم یک یگان موشکی در جنوب لبنان بدون اطلاع حزب الله لبنان و اِشراف آن بر منطقه، دست به انجام حمله راکتی علیه اسرائیل زده است". 

یادلین در ادامه می افزاید: "شلیک های اخیر از طرف سوریه به سمت اسرائیل نیز توسط "تیپ القدس" که به دولت سوریه نزدیک است انجام شده است. گروهی که البته مورد حمایت ایران و حزب الله لبنان نیز است. با در نظر گرفتن تمامی جوانب می توان گفت که قدرت بازدارندگی اسرائیل به دلیل ارزیابی دشمن مبنی بر اینکه اسرائیل به دلیل تحولات داخلی اش تضعیف شده، تا حد زیادی منسوخ شده است. البته که در کنار مورد مذکور، نباید این مساله را نیز فراموش کرد که روابط اسرائیل با آمریکا هم مشوش و به هم ریخته است و خودِ اسرائیل نیز در شرایط کنونی از هرگونه جنگ و درگیری هراس دارد". 

یادلین به این مساله نیز اشاره می کند که حزب الله لبنان تقابل با اسرائیل در شرایط کنونی را به نحوی هوشمندانه، یک ریسکِ حساب شده در نظر می گیرد زیرا اساسا تحلیل این جنبش این است که اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند یک جنگ جدید را مدیریت کند. این تحلیلگر شناحته شده اسرائیلی به دولت نتانیاهو پیشنهاد می کند که بهتر است هر چه سریعتر، طرح موسوم به اصلاحات قضایی اش را که اعتراضات گسترده ای را در اراضی اشغالی برانگیخته و وی آن را موقتا تعلیق کرده، به کُل کنار بگذارد. 

در واقع وی بهتر است که به سمت ایجاد توافق در سیستم حکمرانی رژیم اسرائیل حرکت کند. مساله ای که می‌تواند تا حدی سطح تنش ها در روابط خارجی اسرائیل را نیز کاهش دهد. یادلین تاکید می کند که "یک تابستانِ داغ انتظار اسرائیل را می کشد و بهتر است که این رژیم به فکر آینده نزدیک باشد و وضعیت را برای خود سخت تر از این نکند". 

تحولات جدید در مسجد الاقصی

یائیر لاپید نخست وزیر سابق اسرائیل و رهبر جریان اپوزیسیون اسرائیل، دولت نتانیاهو و سیاست ها و اقدامات آن را اصلی ترین عامل ناآرامی های اخیر در مسجد الاقصی معرفی کرده است. وی به طور خاص معتقد است دولت نتانیاهو در رابطه با تحولات مسجد الاقصی، بی‌مسوولیت رفتار کرده است. مساله‌ای که تا حد زیادی نتیجه واگذار‌کردنِ قدرت دولتی به افراطی ترین فرد در اسرائیل است. لاپید در بخشی از سخنانش گفته است که "ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی دولت نتانیاهو به دنبال آن است که خاورمیانه را به آتش بکشد". 

تامیر هیمن رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل هم در یک رشته توئیت گفته است "اسرائیل در میانه یکپارچگی عرصه های جغرافیایی است. قلبِ وضعیت کنونی، حوزه فلسطینی است که محوریت اصلی آن نیز معطوف به تحولات مسجد الاقصی است". 

هیمن تاکید می کند که مسجد الاقصی از این ظرفیت برخوردار است که کلِ جریان های مقاومت اسلامی را علیه اسرائیل متحد کند. هیمن مدعی می شود که: "حماس، تاسیسات و زیرساخت های شلیک موشک در خاک لبنان را برای خود ایجاد و تعریف کرده و البته که قدرت خود را نیز به تازگی به اسرائیل نشان داد. البته که نیروهای فلسطینی از بخش سوریِ بلندی های جولان نیز علیه اسرائیل وارد عمل شده اند. تامیر هیمن تحولات اخیر علیه اسرائیل را رونمایی از یک جبهه چند وجهی فلسطینی توصیف می کند که می تواند هزینه ها و خسارت های جدی را به رژیم اسرائیل وارد سازد.»
http://hadidnews.com/vdcc4eq1.2bqmo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما