تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۵
مدیرعامل بنیاد دست‌های مهربان با اشاره به فعالیت های گشترده مدرسه سازی این بنیاد در مناطق محروم کشور، گفت: این سازمان مردم نهاد در ۲۰ شهر کشور دارای شعبه است و تعداد حامیان آن به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
مدرسه سازی در مناطق محروم | 100 هزار مددجوی تحت پوشش «دست‌های مهربان»
به گزارش حدید نیوز؛ دکتر زهرا یوسفی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهارداشت: بنیاد دست‌های مهربان از سال ۸۶ با محوریت حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان تأسیس شد تا با حمایت‌های خود به بازگشت زندگی طبیعی جامعه تحت پوشش کمک کند.

یوسفی با بیان اینکه «دستان مهربان» سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان فعالیت می‌کند،گفت: بنیاد دستان مهربان با اخذ مجوزهای رسمی در سال ۱۳۸۶ توسط دکتر «شهرام فرجی» تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز کرد.

وی افزود: بسیاری از زنان در این بنیاد بعد از مدتی به چنان توانمندسازی می‌رسند که یا در خارج از محیط بنیاد به اشتغال می‌پردازند یا به عنوان کارمند جذب خود بنیاد می‌شوند.

دکتریوسفی همچنین از وجود مراکز نگهداری کودکان برای مادران شاغل تحت حمایت این بنیاد خبر داد و گفت: برای کودکان نیز علاوه بر مراقبت و حمایت، شرایط آموزشی در نظر گرفته شده است که این آموزش‌ها با هدف توانمندسازی آنان در سنوات بعدی نیز ادامه داشته و با توجه به رشد کودکان و نوجوان به صورت حرفه‌ای و مهارت‌محور به آنان ارائه می‌شود..

یوسفی افزود: به مرور زمان بخش درمان نیز به فعالیت‌های این نهاد اضافه شد و در حال حاضر با هفت درمانگاه به مددجویان خدمات پزشکی، دندانپزشکی و روانپزشکی ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هدف این نهاد برای استقلال افراد تحت پوشش، کلاس‌های آموزشی بنیاد در قالب هفت کارگاه راه‌اندازی شده که  یک کارگاه تولید چرم در کرج، دو کارگاه خیاطی در تهران، یک کارگاه گلیم بافی در کرمانشاه، یک کارگاه تابلوبافی در قم، یک کارگاه قالیبافی در مراغه و یک کارگاه چوب و محصولات رزین هم در شاهرود مستقر شده است.

یوسفی به فعالیت‌های عمرانی بنیاد دست‌های مهربان هم اشاره و اعلام کرد: از چند سال پیش مدرسه‌سازی در مناطق محروم را شروع کردیم و طی این مدت در آذربایجان، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه مدرسه ساخته شده و ساخت هشتمین و نهمین مدرسه بنیاد هم اخیراً در سیستان و بلوچستان کلنگ زنی شده است. علاوه بر این بزرگترین مرکز آموزشی کودکان مبتلا به اوتیسم هم در اصفهان احداث شده است.

وی به فعالیت دو مدرسه شبانه روزی بنیاد دست‌های مهربان در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در این دو مدرسه ۳۶۰ دانش‌آموز دختر و پسر در حال تحصیل هستند و سعی می‌شود با تجهیز این مدارس و خوابگاه‌های آن به بهبود تحصیل این دانش‌آموزان کمک کرد.

یوسفی در خصوص نحوه تأمین منابع مالی بنیاد دست‌های مهربان هم خاطرنشان کرد: این سازمان مردم نهاد در ۲۰ شهر کشور دارای شعبه است و تعداد حامیان آن به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی یکی از دلایل استقبال و تعامل مردم با این مجموعه را شفافیت عملکرد اعلام کرد و گفت: ماحصل این شفافیت، معافیت مالیاتی بنیاد دستان مهربان طی سال‌های اخیر است.

معرفی بنیاد

بنیاد دستان مهربان با اخذ مجوزهای رسمی و شماره ثبت ۲۱۶۷۴ در سال ۱۳۸۶ توسط دکتر شهرام فرجی تأسیس و فعالیت خود را با تمرکز بر حمایت و توانمندسازی زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز کرد. دستان مهربان، سازمانی غیردولتی، غیرسیاسی، مستقل و مردم‌نهاد است که برای رفع محرومیت و کمک به اقشار نیازمند، به‌ویژه زنان و کودکان نیازمند کمک و حمایت، با انگیزه‌ی والای انسان‌دوستی و کمک به همنوعانِ محروم، با ۲۰ شعبه در سطح کشور فعالیت می‌کند.

از فعالیت‌های بنیاد دستان مهربان علاوه بر سرپرستی خانواده‌های نیازمند می‌توان به مواردی از جمله مدرسه‌سازی، ساخت درمانگاه، اعزام کاروان‌های حمایتی به نقاط دورافتاده و محروم، حمایت از بیماران خاص مددجو، اعطای کمک‌هزینه‌های تحصیلی و آموزشی و توانمندسازی و فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال مددجویان اشاره کرد. حجم و کیفیت فعالیت‌های بنیاد دستان مهربان از ابتدا تاکنون به‌گونه‌ای بوده است که بارها از سوی نهادهای داخلی و خارجی مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفته و موفق به کسب تمام گواهی‌نامه‌های بین‌المللی، از جمله گواهی‌نامه‌های مربوط به کیفیت و شفافیت نیز شده است. ضمن آنکه این بنیاد در سال‌های 96 و 99 به‌عنوان برند برتر حوزه‌ی نیکوکاری کشور انتخاب شد تا نشان دهد هر آنچه که در توان داشته، در طَبَق اخلاص گذاشته است.

بنیاد دستان مهربان هم اکنون سرپرستی بیش از ۳۲۰۰ خانواده از ایتام و زنان سرپرست خانواده را بر عهده دارد (بالغ‌بر ۱۵ هزار نفر) .

ساخت 12 مدرسه، شش درمانگاه، چهار مرکز نگهداری و آموزش کودکان و تحت درمان قرار دادن صدها بیمار خاص نیز از دیگر فعالیت‌های نیکوکارانه‌ی بنیاد دستان مهربان بوده است. 

محل تامین بودجه بنیاد

بنیاد دستان مهربان به هیچ ارگانی وابسته نیست و بودجه بنیاد از طریق کمک‌های اعضاء هیئت امناء و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود .

شرایط عضویت مددجویان در بنیاد

بنیاد دستان مهربان به افراد نیازمند حمایت در چارچوب اهداف و اساسنامه بنیاد خدمات و کمک ارائه می‌کند. شرایط افراد پس از ارائه مدارک لازم توسط کارشناسان بررسی و در صورت تائید، نوع و میزان کمک‌ها مشخص خواهد گردید.

شعب بنیاد دستان مهربان

تهران، کرج، تبریز، اصفهان، ساری، مراغه، شیراز، قم، یزد، کرمانشاه، رشت، ارومیه، کیش، زاهدان، گرگان، مشهد، قزوین، زنجان، شاهرود، ایرانشهر.

نحوه سرپرستی کودک

می‌توان با پرداخت مبلغ دلخواه ماهیانه، سرپرستی کودکی را بر عهده گرفت که این مبالغ صرف خدمات مختلف به این کودکان می شود. 

خدمات بنیاد

1- خدمات حمایتی

2- خدمات توانمندسازی

3- خدمات آموزشی

4- خدمات درمانی

خدمات حمایتی

- واریز مستمری برای کودکان تحت پوشش

- برگزاری کمپین‌های حمایتی در مناطق محروم سراسر کشور 

- اهدای سبد کالا به‌صورت ماهانه به خانوارهای تحت‌پوشش

- تهیه پوشاک و لوازم منزل برای خانواده‌های نیازمند

- تامین مسکن برای خانواده های بی سرپناه

خدمات توانمندسازی

- راه‌اندازی کارگاه‌های آموزش و توانمندسازی در شعب بنیاد

-  بسترسازی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار 

- بازاریابی و کمک به فروش محصولات زنان سرپرست خانوار

کارگاه‌های آموزش و توانمندسازی: تهران(2 کارگاه خیاطی در شرق و غرب تهران) کرج(چرم‌دوزی)، مراغه(فرش)، ساری(محصولات رزینی)، قم(تابلو فرش)، شاهرود(تندیس‌های چوبی) کرمانشاه(گلیم‌بافی).

خدمات آموزشی

- مدرسه سازی در نقاط محروم کشور

- برگزاری کلاس های آموزشی برای کودکان تحت پوشش

- راه‌اندازی مراکز آموزش و نگهداری کودکان با نام آیندگان در تهران، کرج، تبریز و ساری.

- برگزاری کارگاه‌های مشاوره برای مادران تحت‌پوشش (کارگاه‌های انگیزشی، روان‌شناسی مثبت‌نگر، حل بحران، مشاوره و روان‌شناسی)

- پرداخت کمک‌هزینه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به مددجویان بنیاد

- اهدای لوازم التحریر و پوشاک به دانش آموزان مددجو و دانش آموزان مناطق محروم کشور

خدمات درمانی

-  ارائه خدمات درمانی رایگان به مددجویان در مراکز درمانی دستان مهربان (دندان‌پزشکی، پزشکی زنان، روانشناسی، عمومی، تغذیه و...)

-  معرفی مددجویان واجد شرایط به مراکز درمانی و کلینیک‌های معتبر کشور

- راه‌اندازی مراکز درمانی در تهران، کرج، ساری، قم، تبریز، زاهدان

- چکاب دوره ای مددجویان جهت بررسی وضعیت سلامت ایشان

سایر مدارس بنیاد دستان مهربان:

مدارس بهره‌برداری شده:

دبستان مراغه: 

استان : آذربایجان شرقی

متراژ زیر بنا : به مساحت یک هزار و 900 متر مربع با 71 متر مربع زیربنا ( 6کلاسه) 2طبقه

زمان ساخت  : 1393

 
 هنرستان مراغه:

استان : آذربایجان شرقی

متراژ زیر بنا : ۴۲۰۰ متر مربع (18 کلاسه)

زمان ساخت: ۲۱ تیر ۱۳۹۶

قابل ذکر است که این هنرستان، امکانات متعددی از قبیل هشت کارگاه بزرگ، چند آزمایشگاه، سالن همایش و سایر نیازهای یک فضای آموزشیِ استاندارد را در خود جا داده است.

 
 مدرسه محمودآباد شیراز:

استان: فارس

متراژ زیربنا: 650 متر مربع

زمان ساخت: در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۶ کلنگ‌‌زنی شد و 14 آبان‌ماه 1398 به بهره‌برداری رسید.
 

 کانکس تحصیلی روستای وینه بهاران

استان: کرمانشاه

 دستان مهربان برای کودکان روستای وینه در سال 98 در منطقه فیروزآباد عثمانوند، یک کانکس تحصیلی فراهم ساخت تا این کودکان بتوانند بعد از سیل و زلزله کرمانشاه در محیطی آرام به تحصیل خود ادامه دهند تا شرایط ساخت مدرسه برای آنها فراهم شود.

 

کانکس تحصیلی نصیر آباد اسلامشهر

استان: تهران

 در حاشیه نسیم شهر، روستایی فاقد مدرسه به اسم نصیرآباد واقع شده است. بنیاد دستان مهربان برای کمک به وضعیت تحصیلی دانش آموزان این منطقه که اغلب به علت دوری مسیر، ترک تحصیل کرده بودند اقدام به برپایی یک کانکس تحصیلی کرد. 

در این منطقه حدود 30 کودک 7 سال به بالا زندگی می‌کنند که به علت مسافت طولانی با اولین مدرسه، هیچکدام به مدرسه نرفته‌اند.

این کانکس تحصیلی که توسط دستان مهربان تجهیز شده و تمام امکانات لازم را برای یک تحصیل استاندارد دارد روز اول مهر 1398 در جمع پرشور مردم و کودکان منطقه افتتاح شد.

 
مدرسه وینه بهاران:

استان: کرمانشاه

متراژ زیر بنا 73 مترمربع 

سال ساخت : 1398

 
مرکز آموزشی اتیسم:

استان : اصفهان

متراژ زیر بنا : 2300 متر مریع 

شروع ساخت: 1395

 
مدرسه شندک نیلگان خاش:

استان: سیستان و بلوچستان

زیر بنا: 73 متر مربع (دو کلاسه)

 

پروژه مدرسه کیشگان:

استان: سیستان و بلوچستان

زیر بنا: 73 متر مربع (دو کلاسه)

 

مدرسه روستای پده ای :

استان : سیستان و بلوچستان

متراژ زیر بنا :72 متر مربع (2کلاسه)

شروع ساخت: دی ماه 1399
 

مدرسه روستای زیان:

استان: سیستان و بلوچستان

متراژ زیر بنا: 72 متر مربع (2کلاسه)

زمان شروع ساخت: دی ماه 1399

 

پروژه های در حال ساخت:

پروژه مدرسه معلولان تبریز:

استان: آذربایجان شرقی

زیر بنا : 705 متر

 
پروژه مدرسه سپتوک:

استان: سیستان و بلوچستان

زیر بنا: 73 متر مربع (دو کلاسه)

 

مدرسه ماندیرو:

استان: سیستان و بلوچستان

زیر بنا: 73 متر مربع (دو کلاسه)

سال ساخت: 1401

 
مدرسه رودیک دشتیاری:

استان: سیستان و بلوچستان

زیر بنا: 73 متر مربع (دو کلاسه)

سال ساخت: 1401

برخی از کمپین‌های مهم بنیاد دستان مهربان:

کمپین سالانه مداد نارنجی: 

شهریور و مهر هر سال

تامین و اهدای لوازم التحریر و پوشاک مدرسه به دانش‌آموزان مددجوی بنیاد و دانش آموزان مناطق محروم کشور

 
کمیپن های مناسبتی (محرک، رمضان، یلدا، نوروز):

تامین اقلام مورد نیاز مناسبت مربوطه به همراه سبد کالا و پوشاک

 
کمپین های حوادث غیرمترقبه:

کمپین سیل زدگان عجب‌شیر در فروردین 96 - کمپین زلزله زدگان کرمانشاه و سرپل ذهاب در دی و بهمن 96 - کمپین سیل‌زدگان لرستان، گلستان، خوزستان و کرمانشاه در فروردین و اردیبهشت 98- کمپین سیل زدگان سیستان و بلوچستان در دی‌ماه 98- کمپین زلزله زدگان خوی در بهمن 1401
 

کمپین های حمایتی:

کمپین کاروان مهربانی سیستان و بلوچستان در  سال 95، بهمن 99، آبان 1399 و دی 1400، کمپین کاروان مهربانی گچساران در آذر 95، کمپین یک اتفاق خوب طی 10 مرحله در سال‌های 96 و 97، کمپین کاروان مهربانی مشهد در اسفند 1399

 
سایر کمپین‌ها:

کمپین سین امسال سلامتی

فروردین 1399

ویژه ی سبد کالا و اقلام ضدعفونی کننده به خانواده های تحت پوشش جهت پیشگیری از کویید 19

 

کمپین کرونان 

اردیبهشت و خرداد 1399

ویژه ی سبد کالا و اقلام ضدعفونی کننده به خانواده‌های تحت پوشش با هدف حمایت از زنان بیکار شده در دوران کرونا

 
کمپین صدای اُتیسم 

مرداد 1399

با هدف تامین منابع مالی لازم جهت تجهیز مدرسه اوتیسم اصفهان


کمپین رویای وینه

آبان 1399

جهت تامین منابع مالی لازم جهت تکمیل و تجهیز مدرسه وینه بهاران کرمانشاه

 
کمپین سالیانه زمستان نارنجی

هر ساله آذر و دی ماه

تامین و جمع آوری پوشاک گرم و لوازم گرمایشی برای خانواده‌های نیازمند
 

کمپین نذری برای سفره های خالی

ماه رمضان هر ساله 

توزیع سبد کالا و غذای گرم و نذری در میان مددجویان و مناطق محروم حاشیه تهران و سایر شعب
 

کمپین همنفس با سیستان و بلوچستان

تیر 1400

عقد قرارداد ساخت مدرسه کیشیگان، توزیع سبد کالا، لوازم بهداشتی و کپسول اکسیژن در مناطق محروم سیستان و بلوچستان

 
کمپین همدلی با سیستان و بلوچستان 1

آبان 1400

توزیع لوازم التحریر و سبد کالا در میان خانواده های نیازمند مناطق محروم
 

کمپین همدلی با سیستان و بلوچستان 2

دی 1400

افتتاح مدرسه، کلنگ‌زنی مدارس جدید و توزیع سبد کالا در مناطق محروم
 

جدیدترین کمپین:

کمپین کمک به زلزله زدگان خوی:

کمک رسانی به زلزله زدگان خوی با فراخوان سراسری شعبه تبریز جهت جمع آوری اقلام در تاریخ ۱۳ بهمن با استقرار ایستگاه جمع آوری اقلام در چهارراه شریعتی و همچنین در محل شعبه آغاز گردید و جمع آوری اقلام تا روز دوشنبه ۱۷ بهمن ادامه داشت. طی روز دوشنبه کمک های ارسالی از طرف شعب بنیاد به محل رسید و اقلام شعب نیز تفکیک و بسته بندی شد. 

در این کمپین تعداد ۳ عدد کانکس به خانواده های نیازمند با فرزند معلول یا بیمار اهدا گردید. همچنین تعداد ۸ دستگاه نیسان حامل اقلام بهداشتی مانند پوشک بچه، دستمال کاغذی، نوار بهداشتی و انواع شوینده‌ها، مواد غذایی کنسرو شده مانند لوبیا عدس، تن ماهی و نان خشک، آب، خرما ماکارونی شیر خشک سیب زمینی و ... توزیع گردید همچنین از دیگر اقلام توزیع شده می‌توان به لباس گرم و اقلام گرمایشی مانند چادر پتو و بخاری برقی اشاره نمود.

کانکس های مورد نظر در روستای پِرِه و قسمتی از اقلام در همان روستا و قسمتی دیگر در مدرسه ای که زلزله زدگان به صورت دسته جمعی استقرار پیدا کرده بودند توزیع شد. اقلامی مانند عروسک و تنقلات نیز در بین کودکان زلرله‌زدگان توریع شدند.

افتخارات بنیاد دستان مهربان:

• نشان استاندارد بین المللی NGO Benchmarking از شرکت SGS به‌عنوان معتبرترین نشان کیفیت سازمان های غیردولتی ۲۰۱۷

• گواهی نامه، لوح و نشان عالی اهتمام به مدیریت از آکادمی IQS انگلستان در سال ۲۰۱۷

• گواهی نامه و لوح رهبری سازمانی از آکادمی STW آلمان در سال ۲۰۱۷

• گواهی نامه های ISO26000, ISO10004, ISO9001

• گواهی نامه و تندیس برند برتر حوزه خیریه کشور در سال ۱۳۹۶, ۱۳۹۹
http://hadidnews.com/vdcefp8x.jh8fwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما