تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵
بیش از ۸۰ درصد اتوبوس‌های پایتخت نیاز به نوسازی دارد به نظر می‌رسد نفس اتوبوس‌های پایتخت به شمارش افتاده و همچون تاکسی و ون ها رمقی برای کار کردن ندارند؛ فرسودگی وسایل نقلیه عمومی در تهران سالهاست که مورد بحث است اما هنوز اراده‌ای جدی برای نوسازی این ناوگان وجود ندارد.
اتوبوس های فرسوده | حمل و نقل عمومی تهران نیازمند نوسازی است
به گزارش حدید نیوز؛ هوای تهران سرد و آلوده است و مردم در ایستگاه‌های اتوبوس بی‌تاب در حالی برای سوار شدن به اتوبوس‌های مملو از جمعیت انتظار می‌کشند که اتوبوس‌ها رمقی برای کار کردن ندارند و این خودروهای عریض و طویل قرمز رنگ بیش از ۱۰ سال است که در خیابان‌های تهران از این سو به آن سو می روند و اکنون هم از نظر ظاهری و هم به لحاظ فنی دیگر توانی برای جابه‌جایی این حجم از مسافران را ندارند.

در یکی از روزهای سرد زمستانی با یکی از رانندگان اتوبوس تندرو در مسیر پایانه تجریش به سمت ولیعصر (عج) چند دقیقه‌ای هم کلام شدم؛ این راننده نسبتا کهنه کار از مشکلات اتوبوس‌های تندرو سخن گفت و یکی از دلایل شلوغی ایستگاه‌های اتوبوس در ساعات اولیه صبح و عصر را کمبود جدی ناوگان اتوبوسرانی و البته ترافیک عنوان کرد.

او گفت: «درست است که اتوبوس در ناوگان کم داریم اما فرسودگی و خرابی این اتوبوس‌ها باعث شده که در برخی خطوط پرتردد با مشکل مواجه شویم و روزانه چندین دستگاه اتوبوس از چرخه فعالیت خارج می‌شود.»

برخی اتوبوس‌ها در یک روز بالای ۱۵ ساعت فعالیت می‌کنند

این راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: «البته فعالیت اتوبوس‌ها هم خارج از عرف است و برخی از این اتوبوس‌ها در یک روز بالای ۱۵ ساعت فعالیت می‌کنند و از همه بدتر اینکه فعالیت این اتوبوس‌ها به دلیل فرسودگی و دودزا بودن برای هوای تهران مضر است.»

وی درباره شلوغی برخی ایستگاه‌های این خط به ویژه در میدان ونک و سایر ایستگاه‌های این مسیر نیز گفت: تقریبا بیش از ۷۰ درصد مسافران را کارمندان تشکیل می دهند که از این مسیر عبور می‌کنند و در برخی ساعات اوج ترافیک با اضافه شدن دانش‌آموزان و دانشجویان، توان این ناوگان بسیار کاهش می یابد و برای اینکه این شلوغی از بین برود حداقل باید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تازه نفس فقط به این خط اضافه شود.

چقدر اتوبوس فعال در تهران داریم؟

یکی دیگر از مسافران اتوبوس که روزانه چندین مرتبه با این وسیله نقلیه تردد دارد به خبرنگار ایرنا، گفت: حدود سه سال بود که به واسطه ویروس کرونا ترددها محدود و شلوغی در اتوبوس و مترو کمتر بود اما اکنون با رخت بستن این ویروس، ترددها به اوج رسیده است و اتوبوس و مترو توان سرویس‌دهی به این میزان از جمعیت را ندارند.

وی افزود: این روزها هوا آلوده و اجرای طرح کنترل زوج و فرد خودروها از درب منازل صورت می‌گیرد و ما مجبور هستیم از اتوبوس و مترو استفاده کنیم که البته در زمان رفت و برگشت با مشکلاتی مواجه هستیم.

این شهروند تهرانی با بیان اینکه همواره مردم به استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند، افزود: این ناوگان توان این حجم مسافر را ندارد و در این سرما باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در ایستگاه بمانیم تا بتوانیم سوار اتوبوس و یا مترو شویم.

۸۰ درصد اتوبوس‌های پایتخت نیاز به نوسازی دارد

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ اتوبوس روزانه در تهران فعال است که به دلیل فرسودگی، روزانه تعدادی از آنها از مدار فعالیت خارج می‌شوند.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت در این سال‌ها دچار غفلت و عقب ماندگی تاریخی شده است، گفت: همه ون‌های پایتخت فرسوده است و باید از رده خارج شود همچنین ۷۰ درصد تاکسی‌ها و ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه موضوع تعمیرات اساسی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی را دنبال می‌کنیم، افزود: در موضوع وارد کردن اتوبوس‌های جدید در حال تلاش هستیم، با توجه به کمبود جدی اتوبوس تلاش داریم بخشی از داخل و بخش دیگر را از خارج تامین کنیم.

زاکانی با اشاره به تمایل شهرداری در استفاده از خودروهای برقی و گازسوز گفت: در تهران با بحران آلاینده‌های گازی رو به رو هستیم؛ به همین دلیل استفاده از خودروهای برقی و گازسوز در اولویت قرار دارد و به دنبال استفاده از خودروهایی با این ویژگی در حمل و نقل شهری هستیم.

بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز به تعمیرات اساسی دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گفت: طبق بررسی‌ها، ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های کنونی باید بازسازی شود و قراردادی هم در همین راستا منعقد شده است.

جلال بهرامی افزود: در تعهدی ۱۴ ماهه قرار است که ۲ شرکت خودروساز ۶۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دهند که سهم مالی ۶۴۷ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری پرداخت شده است و قرارداد اصلی برای ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس است.

بهرامی با بیان اینکه با همه تولیدکنندگان مکاتبه شده است تا قراداد ۳۶ ماهه‌ منعقد شود، افزود: قرار است که از ظرفیت شهرداری تهران، سه هزار دستگاه اتوبوس خریداری شود همچنین باید واردات ۲ هزار دستگاه انجام شود.

وی تاکید کرد: واردات به معنای خالی کردن پشتوانه تولید داخل نیست که برخی اشخاص تصور می‌کنند این اقدام به منزله توجه نکردن به تولیدات داخلی است. در حالی‌ که رئیس جمهور دستور واردات این اتوبوس‌ها را صادر کرده است همچنین سرمایه گذاری و تأمین منابع برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده است.

معاون شهردار تهران درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم نیز گفت: اتوبوس‌های دست دومی که قرار است خریداری شود، چند پله از اتوبوس‌هایی که اکنون بازسازی می‌شود، بالاتر است و استاندارد یورو ۴ دارند اما اتوبوسی که در داخل بازسازی می‌کنیم دارای نشان یورو ۲ است.

به گفته وی، وزارت کشور و وزارت صمت نیز باید تاییدیه ۵۶ دستگاه اتوبوس دست دومی که بخش خصوصی وارد کرده و همچنان در گمرک بندرعباس است، تایید کنند.

وی گفت: کارخانه‌ای اعلام کرده است که می‌تواند تراموا را در مدت کوتاه انجام دهد. بین اتوبوس و مینی بوس، میدل باس وجود دارد. تولید میدل باس در داخل انجام شده و در صورت اتوماتیک شدن، قرار است که ۵۰۰ دستگاه خریداری شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه از هفت هزار دستگاه ون، یکهزار دستگاه ون در حال فعالیت هستند، گفت: دیدگاهی وجود دارد که براساس آن، ون‌ها باید جایگزین تاکسی مسیری شود.

به نظر می رسد با فعالیت عادی مراکز آموزشی و ادارات همچنین مراکز تولیدی، میزان سفرهای شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به اوج خود رسیده و ضروری است که در سریع ترین زمان ممکن اتوبوس‌های جدید و تازه نفس به این ناوگان تزریق شود.
http://hadidnews.com/vdcewn8x.jh8fvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما