تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۱
کارشناسان عملکرد دولت رئیسی را برعکس بسیاری از اقدامات دولت روحانی خوانده و رمز موفقیت دولت سیزدهم را در همین موضوع قلمداد می‌کنند.
چرا دولت رئیسی برعکس دولت روحانی اقدام می‌کند؟
به گزارش حدید نیوز، دولت سیزدهم دارای نقاط قوتی است که به باور کارشناسان اگر بخواهیم توصیفی از این دولت داشته باشیم دقیقا در بسیاری از امور کشوری برعکس دولت گذشته عمل می کند. درواقع کارشناسان مطرح می کنند که از جمله نقاط قوت دولت رئیسی این است که در امور کشور بیشتر برعکس دولت روحانی عمل می کنند.

البته دولت رئیسی بر این اساس برنامه ریزی نکرده است که تمامی کارهای دولت گذشته را انجام ندهد اما در این راستا دولت گذشته آنقدر دارای نقایص خاص و ویژه است که بررسی و آسیب شناسی آن ما را به این نقطه می رساند که عدم قدم گذاشتن در آن مسیر و انجام کارها برعکس آن خود یک راه موفقیت است.

در این زمینه، دولت رئیسی رویکرد خود را پرکاری و حضور در صحنه و همچنین برنامه محور بودن قرار داده است. در مذاکرات هسته‌ای و سیاست خارجی بسیار فعال عمل کرده است و همسایه گرایی و منطقه گرایی را به جای اروپا و غرب گرایی محض در دستور کار خود قرار داده و علاوه بر آن مذاکره با غرب بر سر مساله برجام را نیز جزو برنامه های خود دارد. همچنین در سیاست خارجی تجارت خارجی نیز مد نظر قرار گرفته است که در این حوزه حضور ایران در اجلاس های اقتصادی و همگرایی مختلف و عضویت در انها بسیار قابل توجه است.

همچنین در حوزه سفرهای استانی دولت رئیسی توانست 31 سفر استانی را به طور برنامه ریزی شده در یکسال انجام دهد که این موضوع هم رکورد جالب توجهی است و هم نشان دهنده اهمیت استان‌ها از نظر دولت است.

در زمینه حضور عملیاتی دولت در اداره امور و کارها، نیز دولت رئیسی توانسته نمره نسبتا قابل قبولی بگیرد و در این راستا سعی دارد با حضور فعال در میدان کار و تلاش طرح های مختلف عمرانی و آبادانی در کشور را اجرا کند. در همین رابطه اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین اعطای تسهیلات بانکی مختلف به مردم برای قدرت یابی اقتصادی از جمله اقداماتی است که دولت رئیسی با دستور صریح رئیس جمهور به آن اهتمام ویژه‌ای داشته است.

دولت رئیسی مسئولیت پذیری مناسبی خصوصا در بحران ها از خود نشان داده است تا جایی که در هر بلایای طبیعی یا کمبود مواد غذایی، رئیس جمهور خود به طور مستقیم به دیدار مردم رفته است و در این راستا اقداماتی جهت رفع مشکلات مردم انجام شده است. یعنی هم حضور در میدان ایجاد شده و هم اقدامات عملیاتی برای رفع مشکل صورت گرفته است.

دولت رئیسی در خصوص شعارهایی که داده نیز مسئولیت پذیری خاصی از خود نشان داده است تا جایی که نه تنها این شعارها را فراموش نکرده بلکه آنها را به طرح و برنامه مدونی که بر روی اجرای آن تاکید می شود بدل کرده است. شعار ساخت مسکن برای مردم که طرح نهضت ملی مسکن از آن بوجود آمد از جمله این موارد است. این در حالی است که دولت روحانی در بسیاری از موارد با فرافکنی و حرف های سیاسی که حمله به گروه های مختلف بود ادعا می کرد که دیگران بر سر کار این دولت که ترک فعل در آن به خوبی مشهود بود، سنگ اندازی می کنند.

دولت روحانی نه تنها شعارهای خود را از یاد برد بلکه با حرف درمانی و وعده فروشی سعی کرد افکار عمومی را اداره کند. وعده های برجامی دولت که رونق اقتصادی را نوید می داد اما نه تنها اقتصاد کشور با رونق روبرو نشد بلکه با مشکلات متعدد توامان شد از جمله همین موارد است. چیدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام باعث شد تا بسیاری از ظرفیت های کشور معطل این سند توافق که نتیجه آن تقریبا هیچ بود، شود اما دولت رئیسی سعی دارد همه ظرفیت های بالقوه کشور با بالفعل سازد.

پرهیز از اشرافی گری و حتی شو ساده زیستی در دولت رئیسی بسیار مشهود است. در این زمینه بیشتر از همه چیز شانیت و ارزش با کار است و در این حوزه طوری کارها پیش رفته است که رییس جمهور خود در صحنه حضور داشته و از جمله مدیران فعال دولت محسوب می شود.

همچنین احیای بسیاری از شوراهای عالی و حضور محوری رئیس جمهور در این شوراها که در آن تصمیمات قاطعانه و راهبردی گرفته می شود و رئیس جمهور بر اجرای این فرامین تاکید ویژه‌ای دارند از جمله موارد قابل توجه دولت رئیسی است. این درحالی است که دولت گذشته مدیریت اتاقی و بعضا اشرافی را در پیش گرفته بود که این موضوع باعث انتقاد بسیاری از مردم شد. عدم حضور در شوراها و تعطیلی برخی از آنها از جمله نقیصه های دولت روحانی بود که دولت رئیسی به طور کاملا برعکس و پرانرژی به آن عمل می کند.

درحالی که روحانی مطرح می کرد که از درون خودرو خویش حال و روز مردم را نظاره و به نوعی نظرسنجی می کند، رئیسی خود در میدان حضور می یابد و نه تنها به توجیه وضعیت موجود نمی پردازد بلکه قول مساعد برای رفع مشکلات با مسئولیت پذیری خاصی را می دهد. از جمله مسئولیت پذیری های دولت رئیسی حضور وی در نقاط مختلف کشور به جای کشاندن مردم در محل های اجتماعاتی مانند ورزشگاه ها و خیابان هاست.

در این حوزه درحالی روحانی به طور کم رمقی در 5 سال به 46 سفر استانی رفت که رئیسی در یک سال با سفر به 31 استان از نزدیک وضعیت مناطق مختلف کشور را مورد بررسی قرار داد. با این حال بسیاری، نقاط قوت دولت رئیسی را درواقع همان نقاط ضعف دولت روحانی می خوانند و در این زمینه دولت رئیسی را برعکس دولت روحانی توصیف کرده و این موضوع را رمز موفقیت این دولت قلمداد می کنند.

رهبر انقلاب در دیدار با دولت سیزدهم به مناسبت هفته دولت این دولت را «مسئولیت‌ پذیر» دانستند و گفتند: در یک سال اخیر شنیده نشد که دولت فرافکنی و بهانه‌تراشی کند و بگوید «اختیار نداریم» و یا «نمی‌گذارند».

ایشان فرموند: «رویکردهای خوب در زمینه سیاست خارجی و فرهنگ» و «برجسته کردن شعارهای انقلاب از جمله عدالت‌ طلبی، حمایت از مستضعفان، پرهیز از اشرافی‌ گری و استکبار ستیزی» از دیگر نقاط برجسته دولت بود که رهبر انقلاب بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: دولت این سررشته و سبکِ کاری را برای دستیابی به توفیقات بیشتر ادامه دهد.
http://hadidnews.com/vdcfvmdm.w6deeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما