تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
رئیس کل گمرک ایران گفت: ترانزیت کالا از مسیر ایران در پنج‌ماهه سال جاری با رشد ۲۵ درصدی به رقم ۶ میلیون تن رسید و گفت: در سال گذشته ۱۲.۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۶۸ درصد افزایش یافت.
رکوردزنی ترانزیت کالا | رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالا از مسیر ایران
به گزارش حدیدنیوز، علیرضا مقدسی اظهار داشت: ترانزیت کالا از سال قبل روند افزایشی داشت به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد افزایش یافت.

مقدسی افزایش میزان ترانزیت در سال قبل و ۵ماهه امسال را از آن جهت حائز اهمیت دانست که این رشد در شرایط تحریم و پس از اینکه میزان ترانزیت از سال ۹۳ تا سال ۹۹ کاهشی بود، رخ داد.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته سبب افزایش ترانزیت از مسیر ایران در این مدت شد، افزود: افزایش ساعت کاری در گمرکات مرزی و نشست مشترک‌ مدیران گمرکات مرزی با همتایان خود با طرف مقابل برای تسهیل ترانزیت کالا، اجرای سامانه‌ها و تیر الکترونیکی، اجرای طرح انتخاب مسیر (سلکتیویتی) در رویه ترانزیت گمرک شهید رجایی و بهره‌گیری از ظرفیت کریدورهای بین‌المللی از جمله این اقدامات بود.

به گفته وی، در راستای استفاده از این کریدورها، اولین محموله تحت صحابت کارنه تیر از مبدأ امارات متحده عربی، ورودی از گمرک شهید باهنر و خروجی از گمرک بازرگان و به مقصد کشور ترکیه بوده است.

مقدسی افزود: فعال سازی کریدور ترانزیتی ورودی از کشور ترکیه و خروجی از گمرک دیر به مقصد قطر، فعال سازی کریدور ترانزیتی ITI در ۲ حوزه ریلی و جاده‌ای از مبدأ پاکستان و استفاده از مسیر ترانزیت ایران و خروج به مقصد ترکیه، فعال‌سازی مسیر ترانزیتی از مبدأ کشور قزاقستان ورودی از گمرک اینچه برون و خروج از گمرک رازی به مقصد ترکیه، فعال سازی مسیر ترانزیتی از مبدأ کشور روسیه ورودی از گمرک سرخس و خروجی از گمرک شهید رجایی به مقصد هند از جمله مسیرهای است که با استفاده از ظرفیت‌های آن منجر به رشد ترانزیت از مسیر ایران شد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: همچنین با فعال سازی کریدور شمال - جنوب اولین محموله ترانزیتی از مبدأ فنلاند، ورودی از مرز آستارا و خروجی از گمرک شهید رجایی به مقصد هند انجام شد.

وی اظهار داشت: در خصوص ورود کالاهای ترانزیتی از مبدأ کشور پاکستان ورودی گمرک میرجاوه و کالاهای ترانزیتی ورودی از گمرک آستارا و از طریق راه آهن به دلیل عدم اتصال راه آهن رشت - آستارا و تفاوت عرض ریل‌های ایران و پاکستان، گمرک ایران با ارائه تسهیلات از جمله ترانشیپمنت کالا به فعال سازی این کریدورها و تسهیل ترانزیت کمک کرد.
http://hadidnews.com/vdcg7w9w.ak9u34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما