تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
با وجود وعده وزیر صمت درباره حذف قرعه کشی خودرو، این روش فروش همچنان ادامه دارد و اسامی برندگان مرحله دوم از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه امروز اعلام می‌شود.
شکاف عرضه و تقاضا | حذف قرعه‌کشی خودرو؛ وعده ای که اجرا نشد
به گزارش خبر24، قرعه‌کشی دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه شنبه یکم مرداد برگزار شد و اسامی برندگان این مرحله از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه هم ساعت ۱۷ امروز دوم مرداد اعلام می‌شود.

قرعه کشی خودرو در حالی همچنان به شیوه جدید برگزار می شود که یکی از وعده های خودرویی آقای فاطمی امین از زمان ورود به وزارت صمت، حذف قرعه کشی بوده است.

اوایل فروردین امسال سیستم قرعه کشی به روش قبل اجرا شد و همین موضوع صدای نمایندگان مجلس را در آورد تا جایی که آقای حسینی کیا سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت باید هر چه سریعتر اقدام به حذف سیستم قرعه کشی خودرو کند و بابت این کار باید وزیر صمت پاسخگو باشد.

پس از این اعتراضات، نمایندگان خواستار استیضاح فاطمی امین بابت مشکلاتی که برای صنعت خودرو ایجاد کرده بود، شدند . وزیر صمت پس از حضور در مجلس اعلام کرد برنامه‌هایی برای صنعت خودرو دارد.

او گفته بود: از این پس باید تمام خودرو‌ها در سامانه یکپارچه قرعه کشی شوند.

آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: وزیر صمت باید بابت تمام وعده‌هایی که داده پاسخ دهد؛ او باید توضیح دهد چرا وعده تحویل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو عملی نشد؟ چرا کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو اتفاق نیفتاد و قیمت خودرو مدام در حال افزایش است؟

او گفت: اعلام شد قرعه کشی حذف می‌شود، این وعده نیز نه تنها عملی نشد بلکه خودرو‌های بخش خصوصی نیز مستقیما تحت نظر دولت قرار گرفت و ارتباط خودروساز و بازار در حال قطع شدن است و دولت به عنوان واسطه از طریق سامانه متمرکز تبدیل شده است.

به گفته کاکایی، از طرفی موانعی که برای توسعه پیش روی تولید کننده وجود دارد مدام در حال افزایش است و از طرف دیگر واردات به عنوان راه حل انتخاب می‌شود.

آقای بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است وزیر صمت باید هرچه سریعتر دلیل عدم حذف سیستم قرعه کشی را اعلام کند چرا که این شیوه بازار خودرو را نابسامان‌تر کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: شیوه‌هایی که برای عرضه خودرو بکار می‌رود به دلیل مشکل ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا است، این اقدام باعث افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه می‌شود البته کاسبی و سودآور بودن این قرعه‌کشی‌ها عامل دیگری نیز برای عقب انداختن حذف قرعه‌کشی است.

او می گوید: این مشکلات برطرف نمی‌شوند تا زمانی که یک منطقی برای تولید، عرضه و تقاضا باشد. ابداعاتی نیز برای رفع مشکلات ارائه می‌شود. اما مشکل به سادگی برطرف نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی مدتی که از انجام طرح قرعه کشی گذشته (بیش از ۱۶ ماه) هنوز هم تقاضای بالایی برای ثبت نام در این طرح وجود دارد و حتی قیمت خودرو در بازار هم بر اثر این مسئله تغییری نکرده و کاهش نیافته است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت صمت، در مرحله دوم قرعه کشی در سامانه یکپارچه ۶ میلیون و ۵۷ هزار متقاضی برای خرید خودرو ثبت نام کردند که نسبت به مرحله اول افزایش بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. در مرحله نخست حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
http://hadidnews.com/vdciqpap.t1ayu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما