تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۳
«کولی با شکلات تلخ» عنوان مجموعه داستانی است که توسط سندی مومنی، نویسنده و منتقد ادبی در نشر «اسم» منتشر و به بازار کتاب آمده است.
«کولی با شکلات تلخ» برای آشنایی با عناصر داستان
به گزارش حدیدنیوز ، «کولی با شکلات تلخ» عنوان مجموعه داستانی است که توسط سندی مؤمنی، نویسنده و منتقد ادبی در نشر «اسم» منتشر و به بازار کتاب آمده است.
 
در بخشی از کتاب «کولی با شکلات تلخ» می‌خوانیم: «نهنگ کوله پشتی اش را باز می‌کرد. دفترچه اش را بیرون می‌کشید و تاریخ روزهایی را که از زیر خاک، کوزه یا استخوانی را که فلان گروه کشف کرده بودند، مرور می‌کرد. می‌خندید. دست‌هایم را می‌گرفت … دست‌ها نشان می‌دهند آدمی در زندگی راحت بوده یا سختی کشیده. حتی خبر از عاشقی آدم‌ها هم می‌دهند.
 
اگر کشیده و استخوانی باشند، تجربه من می‌گوید عاشق‌های شکست خورده ای هستند که حالا موذی شده اند. شغل هر دستی را نمی‌توان حدس زد. بعضی از دست‌ها این خاصیت را دارند.
 
وقتی دست‌هایش را جلوی چشم‌هایم گرفت و گفت: (حدست چیست؟) مدت‌ها طول کشید تا چیزی بگویم. دست‌هایش قهوه‌ای رنگ با انگشت‌هایی بلند و تقریباً باریک بودند.
 
می‌شد حدس زد این دست‌ها کار نکرده اند، با آب سرد لباس نشسته اند، اما اینکه چه کار می‌کنند سخت بود. رگ‌های نازک پشت دستش مرا به یاد آبگیرهای کوچکی می‌انداخت که قورباغه‌هایی در آن شنا می‌کردند که هنوز قورباغه نبودند. آن روز گفتم: (شما ماهی گیر هستید، آقا؟)
 
آخرین شبی که خوش حال از حدس درستم به خانه برگشتم، شماره آپارتمانش را گرفتم. جواب نداد. با خودم گفتم: (نهنگم حمام رفته.) اما نرفته بود…».
 
مسعود هوشیار، منتقد ادبی درباره این کتاب می‌گوید: سندی مؤمنی در این اثر با ریزبینی‌نقادانه‌ای عناصر داستانی را می‌کاود. وی نخست تک‌تکِ عناصر داستانی را شرح می‌دهد و سپس آنان را در داستانِ مدنظرش تحلیل می‌کند. عناصری مانند: شروع داستان، ناپایداری، گسترش، بحران، تعلیق، نقطۀ اوج، پایان‌بندی و گره‌گشایی. ازاین رهگذر، مؤمنی برای تبیین هریک از عناصر داستانی فقط به تعریف خود از عناصر داستانی و خوانده‌ها و داشته‌های ذهنی‌اش وابسته نیست بلکه از چندین نویسنده (و منابع‌شان) ازجمله: ادوارد مورگان، فرزانه طاهری، مصطفی مستور، شهریار مندنی‌پور و فتح الله بی‌نیاز نقل قول می‌کند. درنتیجه این کتاب ازاین‌دید، کتابی آموزشی است برای آشنایی با عناصر داستان و نیز به‌کاربردن این عناصر، در تحلیل داستان. همچنین «سرزمین مادری شهرزاد» برای آشنایی با شگردهای به‌کارگیری عناصر داستانی برای تحلیل آثار خلاقانۀ داستان بسیار کارآمد است.
 
سندی مؤمنی اولین مجموعه داستان خود را با عنوان «اگر زنبق برای مرده باشد» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ وارد بازار کرد؛ بعد از آن مجموعه نقد ادبیات پایداری استان فارس را به نام «خشاب کلمات» در پاییز سال ۱۳۹۴ روانه بازار کرد. «سرزمین مادری شهرزاد» سومین کتاب و دومین مجموعه نقد این نویسنده، منتقد و مدرس حوزه ادبیات داستانی است که پاییز سال ۱۳۹۵ است. آخرین مجموعه داستان نویسنده هم با نام «کولی با شکلات تلخ» در بهار سال ۱۳۹۶ همزمان با نمایشگاه بین المللی تهران وارد بازار شد.
 
ناشر: اسم
 
قطع: رقعی
 
نوبت چاپ: اول ۱۳۹۶
 
شمارگان: ۱۱۰۰
 
تعداد صفحات: ۱۰۴
 
بها: ۹۰,۰۰۰ ریال
منبع: مهر http://hadidnews.com/vdcdxf0s.yt05f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما