تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
فرهنگی كه پس از اجلاس نیز باید تداوم یابد
به گزارش سرویس وبلاگستان حدیدنیوز، حسین جهانی در وبلاگ خبرنگار تهرانی نوشت:

تهران در هفته‌ای كه گذشت میزبان شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود.
جنبش عدم تعهد دارای ۱۲۰ عضو است كه تعداد زیادی از این كشورها در سطح سران، وزیر خارجه و یا معاون رییس‌جمهور در شانزدهمین اجلاس این جنبش در تهران شركت كردند.

از آنجایی كه این جنبش در سال ۱۹۶۱ میلادی و در اوج جنگ سرد و فضای دو قطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم) قرار داشتند، تشکیل شد، نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌های این جنبش برای قدرت‌های غربی بسیار حائز اهمیت بوده و هست.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/۰۰۰۲۴۲/nf۰۰۲۴۲۴۴۰-۱.jpg

حضور مقامات بسیاری از این كشورها و پوشش خبری این اجلاس از سوی ۲۵۰ رسانه خارجی نیز اعتبار و اهمیت اجلاس تهران را دو چندان كرد.

این رویداد مهم باعث شد تا مقامات كشورمان برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم تمهیداتی بیاندیشند؛ هرچند كه این تمهیدات شاید باعث بروز برخی از مشكلات شد اما در مقابل شاهد بروز برخی از فرهنگ‌ها در میان مسئولین و شهروندان بودیم كه امید است این نوع فرهنگ‌ها در میان ایرانیان كه مهد تمدن هستند ادامه داشته باشد.

يكم: یكی از تمهیدات در نظر گرفته شده برای اجلاس تهران، در نظر گرفتن تعیطلات ۵ روزه پایتخت برای تسهیل برقراری مسائل امنیتی و ترافیكی بود.
در این بین شهروندان تهرانی به این تصمیم احترام گذاشته و شاهد آن بودیم كه از اواسط هفته قبل بسیاری از پایتخت‌نشینان عازم سفر شدند.

دوم: در مدت برگزاری این اجلاس، برخی از پروازها تاخیر داشت و یا اینكه در اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) تمهیدات خاص‌تری در نظر گرفته شد اما براساس گزارشات موجود، افرادی كه قصد عزیمت به این فرودگاه را داشتند در برابر قرار گرفتن این مشكل، با سعه‌صدر برخورد كردند.
اما سعه‌صدر شهروندان جایی بیشتر نمود پیدا می‌كرد كه برخی از رانندگان در مواجهه با خودروهای حامل سران برخی از كشورها، بدون درخواست تیم‌های اسكورت، راه را برای عبور آنها باز می‌كردند.

سوم: با توجه به شرایط خاص امنیتی، شاهد بودیم كه در زمان برگزاری اجلاس پست‌های ایست و بازرسی زیادی در سطح شهر تهران از سوی نیروی انتظامی ایجاد شده بود.
اما نكته حائز اهمیت در پست‌های ایست وبازرسی ناجا، نصب بنرهایی بود كه از مردم برای مشكلات به وجود آمده عذرخواهی می‌شد.

چهارم: سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده ناجا و فرمانده قرارگاه امام علی (ع) در آغازین روز اجلاس در تشریح اقدامات امنیتی و انتظامی با بیان اینکه دغدغه اصلی مسئولان، ترافیک در شهر تهران است، می‌گوید: مسئولان در تلاش هستند در مدت اجلاس، ترافیک در شهر تهران روان‌تر شود؛ البته ممکن است، برگزاری این اجلاس برای مردم تهران باعث زحمت شود که همین جا پیشاپیش از مردم عزیز عذر خواهی می‌کنیم.

پنجم: سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهور ناجا و رئیس کمیته ترافیک اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران نیر در همان روز اول اجلاس در تشریح محدودیت‌های دائمی و موقت زمان برگزاری اجلاس، اظهار داشت: پلیس تمام تلاش خود را انجام داده است تا محدودیت‌های ترافیکی به کمترین حد خود برسد اما از بابت محدودیت‌های ایجاد شده از مردم تهران عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم با مشارکت و همکاری مردم بزرگترین رویداد سیاسی جهان به بهترین نحو برگزار شود تا بار دیگر نظم و انضباط خود را به دنیا نشان دهیم.
شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد جدای از دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، گردشگری، دیپلماتیكی و ... برای جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا چنین اتفاقات خوشایندی از سوی مسئولین و شهروندان به وقوق بپیوندد و امید است كه چنین طرز تفكری در بین همه ما ادامه داشته باشد تا نام ایران و ایرانی چون همیشه در بلندای دنیا خودنمایی كند. http://hadidnews.com/vdcd.s0s2yt09za26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما