تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
به جرات می توان گفت که با توسعه ناوگان متروی تهران در طول 10 سال اخیر، امروزه نزدیک به 3.7 میلیون نفر روزانه به وسیله این ناوگان پاک جا به جا می شوند.
تجلی اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی در متروی تهران/ آمار خیره کننده توسعه مترو با همت جهادی قالیباف
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، کلانشهر تهران بیش از 10 سال است که با مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف اداره می شود که در این مدت تغییر و تحولات چشمگیری در حوزه عمرانی و زیرساختی و فرهنگی و مقابله با آسیب های اجتماعی و غیره داشته است. یکی از افتخارات پایتخت در دوره مدیریتی محمدباقر قالیباف شهردار تهران، توسعه حمل و نقل ریلی( مترو) می باشد.

تهران با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفری، پذیرای بیش از یک میلیون خودروی سواری است که با توجه به تولید بی رویه خودرو در کارخانجات خودروسازی، این تعداد روز به روز در حال افزایش است. بیش از یک چهارم وقت تهرانی ها در ترافیک های سرسام آور و طولانی معابر پایتخت تلف می شود که مسئولین دولتی تا به حال راهکاری برای مدیریت تولید خودرو در برنامه های خود نداشته اند.

یکی از اولویت های مدیریت شهری در طول ده سال اخیر، توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی( مترو) بوده است. به همین جهت در بودجه سال 96 شهرداری، شورای اسلامی شهر تهران بیش از 40 درصد بودجه شهرداری را به مترو و توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد که حاکی از توجه مدیریت شهری به توسعه مترو با وجود محدودیت منابع است.

پروژه ساخت متروی تهران از ابتدا شامل دو مقطع زمانی بوده است. مرحله اول از ابتدای دهه 70 تا ابتدای سال 84 قرار دارد و مرحله دوم از سال 84 تا به الان در حال ادامه است. بر اساس آمار و ارقام موجود، تنها در دو دهه ابتدایی ساخت مترو، حدود 80 کیلومتر مترو ساخته شد که میزان استقبال و استفاده مردم نسبت به زمان کنونی، قابل مقایسه نیست. اما در طی 10 سال گذشته و در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف، بیش از 100 کیلومتر خط مترو بدون حمایت و بودجه دولتی ساخته شده است.

تکمیل خطوط 1 و 2 متروی تهران در اوایل دوره مدیریتی قالیباف و همچنین دو خط شش و هفت به طول هفتاد کیلومتر و 32 کیلومتر خط مترو دیگر از شهرآفتاب تا فرودگاه حضرت امام (ره) از دیگر اقداماتی بوده است که در دوره مدیریتی شهردار فعلی تهران محقق شده است. این در حالی است که محمدباقر قالیباف در سخنرانی های خود به جدیت اعلام کرده است که طول خطوط مترو شهر تهران را با راه اندازی متروی پرند به نزدیک 300 کیلومتر خواهد رساند.

به جرات می توان گفت که با توسعه ناوگان متروی تهران در طول 10 سال اخیر، امروزه نزدیک به 3.7 میلیون نفر روزانه به وسیله این ناوگان پاک جا به جا می شوند. این در حالی است که متاسفانه دولت که سهم 50 درصدی در توسعه و تامین واگن های مترو را طبق قانون بر عهده دارد، ریالی به شهرداری در طول این مدت پرداخت نکرده است و شهرداری با بودجه محدود خود، علاوه بر توسعه طولی خطوط رنگی مترو، وظیفه تامین واگن و حتی اورهال واگن ها را بر عهده دارد.

با توسعه حمل و نقل ریلی، اشتیاق مردم به استفاده از مترو با توجه به وجود ترافیک سنگین معابر عمومی و فرار کردن از معضل آلودگی هوا بیشتر شده است. تا جایی که بر اساس اعلام رسمی مسئولین متروی تهران، بیش از 3 میلیون سفر در روز با مترو صورت می گیرد. این در حالی است که هم اکنون 107 ایستگاه فعال در مترو تهران وجود دارد. همچنین یک هزار و 280 واگن در خطوط مترو به همشهریان تهران خدمات ارائه می کند. ناگفته نماند که اگر دولت سهم 50 درصدی خود را در حوزه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو پرداخت می کرد، تعداد واگن های مترو حداقل 2 برابر می شد و این بدین معناست که میزان سفر با مترو افزایش پیدا می کرد و به تبع آن از میزان ترافیک و آلودگی هوا کاسته می شد.

به طور قطع یکی از جلوه های تحقق منویات مقام معظم رهبری که هر ساله در شعار سالانه خود که همان اقتصاد مقاومتی می باشد، در پروژه های عمرانی شهری به خصوص مترو، نمایانگر است. در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال" از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، شهرداری تهران در ایجاد اشتغال و حمایت از تولیدکنندگان داخلی پیش قدم بوده است.

به گفته محمدباقر قالیباف شهردار تهران" در چندسال اخیر متروی تهران با نگاه مدیریت جهادی به موضوع اشتغال پرداخته است. این در حالی است که در دوره تحریم و با وجود مشکلات فراوان و موانع مالی فعالیت های شهرداری و به خصوص مترو متوقف نشد. به طور مثال در واگن سازی در شرایطی که برخی از کارخانه های دیگر در دولت فعلی با تعطیلی مواجه شدند، در شهرداری تهران واگن سازی به صورت دوشیفت در حال فعالیت است. این در شرایطی است که براساس بررسی های انجام شده ساخت هر 20 کیلومتر مترو موجب ایجاد 16 هزار شغل مستقیم می شود. همچنین هر شغل مستقیم موجب ایجاد 10 شغل غیرمستقیم می شود و به تعریف دیگر می توان گفت احداث 100 کیلومتر مترو موجب اشتغال 80 هزار شغل مستقیم و 800 هزار شغل غیرمستقیم می شود".

اینها مواردی از فعالیت های جهادگرانه شهردار تهران در طول مدت مسئولیت خود در شهرداری تهران بوده است. حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران تنها به مترو ختم نمی شود و مدیریت شهری در طول 10 سال گذشته، توجه ویژه ای به ناوگان اتوبوس رانی تندرو و همچنین ساماندهی خطوط تاکسی رانی داشته است که در قالب این گزارش گنجانده نمی شود. http://hadidnews.com/vdcg7t9w.ak9nu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما