تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۲
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخش عمده شهر تهران با اصول شهرسازی ساخته نشده و اگر خدای ناکرده زلزله‌ای بالاتر از ۶ ریشتر در تهران بیاید، اتفاقات پس از آن قابل تصور نیست.
اتفاقات پس از «زلزله‌ ۶ ریشتری» در تهران قابل تصور نیست
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تسنیم؛‌ مهدی چمران پیش از ظهر امروز در دومین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان پلاسکو اظهار کرد: آتش‌نشانی و ایمنی در شهرها موضوع با اهمیتی است؛ شاید در یک شهر کوچک مسئله اطفای حریق، چندان مهم نباشد زیرا دسترسی سریع به محل حادثه و جلوگیری از گسترش سریع آتش وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما در شهر تهران با مشکلاتی مانند ترافیک، معابر تنگ و بافتهای فرسوده مواجه هستیم که این کار را برای آتش‌نشان دشوار می‌کند؛ بافت‌های فرسوده خود ساختمانهای غیرایمن و ریزدانه هستند و در صورت حریق گسترش آتش در این بافت‌ها سریع صورت می‌گیرد.

چمران با بیان اینکه مسیر دسترسی به بافتهای فرسوده به خاطر تنگ بودن معابر کار ایمنی را دشوار کرده است، خاطرنشان کرد: این اتفاق فقط در مورد آتش‌نشانی نیست، بخش عمده شهر تهران با اصول شهرسازی ساخته نشده و در چنین شرایطی کار اطفای حریق و ایمنی بسیار سخت است؛ اگر در تهران خدای ناکرده زلزله بالاتر از 6 ریشتر روی دهد، اتفاقات پس از آن قابل تصور نیست.

وی افزود: ساختمانهای بلندمرتبه، معابر تنگ و باریک و گسل‌های فراوان زلزله و نداشتن امکانات کافی کار آتش‌نشانان و اطفای حریق را سخت کرده است؛ در ساختمانهای بلندمرتبه امروزه در مورد اطفای حریق فقط نرده‌بانهای آتش‌نشانی مطرح نیست و نسبت به عمق و داخل ساختمان نیز باید این ساختمانها به وسایل ایمنی هوشمند مجهز شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آتش‌نشانی به دنبال لوکس‌گرایی نیستیم، تصریح کرد: در آتش‌نشانی دنبال وسایل کارآمد هستیم که بتوانیم با استفاده از تخصصهای به‌روز به نیت خود برسیم.

چمران ادامه داد: بحث دیگری به خصوص در شهر تهران کمتر به آن توجه شده، مصالح ساختمانی است در ساختمانها از هر مصالحی با هر شکلی استفاده شده است؛ این سوال‌ها مطرح است که در ساختمان پلاسکو آیا سقف‌های کاذب درست بود؟ در مقابل آتش‌سوزی مقاوم بود؟ دیوارهای جداکننده از نظر ایمنی درست بود و سیستم نگهداری اجناس به صورت صحیح طراحی شده بود.

وی تصریح کرد: این مسائل باید بررسی شود و علاوه بر اینکه آتش‌نشانی در مسیر علمی جلو برود باید به سایر مسائل پیشگیری از گسترش آتش نیز بپردازیم؛ ساختمان پلاسکو ساختمانی بود که خوب محاسبه، محکم و اجرا شده بود اما تعمیر و نگهداری آن در طول سالیان گذشته خوب نبود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ساختمانهایی که در حین ساخت ایمنی لازم را ندارند، گفت: اضافه بنا، طبقات ساختمان از مقاومت آنها کم می‌کند آیا اینگونه ساخت و ساز و استفاده از مصالح نامناسب درست است؟ باید قبل از تذکر آتش‌نشانان در طراحی ساختمان و انتخاب مصالح نظام مهندسی قدم بردارد.

چمران افزود: در شورای شهر تصویب کردیم هرگونه اضافه طبقه یا اضافه کردن طبقه ساختمان ساخته شده ممنوع است اما این مصوبه متاسفانه در یک سیستم قضایی لغو شد؛ دیدید ساختمانی 4 طبقه در سعادت‌آباد سه طبقه روی آن اضافه و به ساختمان 7 طبقه تبدیل شد که متاسفانه 25 نفر زیر ساختمان ماندند و جان سپردند؛ این قدرت باید وجود داشته باشد که جلوی این اتفاقات را بگیرد نه اینکه یک سال و نیم طول بکشد که از اضافه طبقه ساختمان علاءالدین برداشته شود یا اینکه در مرکز تجاری فردوسی که از نظر ایمنی ضعیف است و باید تقویت شود به هزاران وسیله مستمسک شوند که این موارد را کنار بگذارند.

وی با اشاره به عملیاتهای متعدد آتش‌نشانان در طول روز اظهار کرد: روزانه 100 عملیات آتش‌نشانی در تهران انجام می‌شود و در روز حادثه پلاسکو نیز حدود 110 عملیات آتش‌نشانی انجام شد؛ آتش‌نشانان جان خود را فدا کردند که دیگران نسوزند و امیدواریم با تدبیر مسئولان دیگر شاهد این حوادث در هیچ شهری نباشیم. http://hadidnews.com/vdceo78x.jh8nvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما