تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۶
با مرور دیدگاه شخصیت های موثر دولت جدید آمریکا و همسویی مجلس نمایندگان آمریکا با ترامپ ، روند نقض برجام از سوی واشنگتن ادامه پیدا خواهد کرد.
سرنوشت برجام در دولت دونالد ترامپ چگونه خواهد بود+دیدگاه اعضای کابینه و تصاویر
به گزارش حدید نیوز؛ یکسال از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ می گذرد.به اعتراف آژانس بین المللی انرژی اتمی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کشورهای مذکره کننده، جمهوری اسلامی ایران تا کنون به تمامی تعهدهای خود در اجرای برجام پایبند بوده است. این در حالیست که آمریکا، نه تنها به وعده خود از جمله رفع کامل تحریم های ایران پایبند نبوده است، بلکه با وضع تحریم های جدید از جمله تمدید تحریم های ۱۰ ساله موسوم به داماتو یا ایسا، بدعهدی خود را در قبال تعهداتی که در برجام متعهد شده بود، نمایان کرد.

با وجود، کارشکنی ها و بدعهدی دولت دموکرات آمریکا، نتیجه شوک آور انتخابات آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ که در مناظرات انتخاباتی از پاره کردن توافق هسته ای سخن به میان آورده بود، احتمال نقض توافق هسته ای ایران را از سوی آمریکا بیش از پیش کرد. چینش کابینه دولت جدید از سوی ترامپ که مواضع کاملا ضدایرانی و نزدیک به اپوزیسیون ایرانی از جمله منافقین را دارند، این واقعیت را ملموس تر می نماید.

البته دیدگاه خود ترامپ نسبت به توافق هسته ای در برهه های مختلف (مناظرات انتخاباتی- پیروزی در انتخابات) تناقض اساسی دارد. پاره کردن برجام، تجدیدنظر در آن و مذاکره دوباره درباره توافق هسته ای موضوعاتی هستند که رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره بزرگترین میراث سیاست خارجی اوباما مطرح کرده است.

بی بی سی در این باره می نویسد: ترامپ در مقابل برجام سه گزینه پیش رو دارد:

– کنار گذاشتن برجام که واکنش جامعه بین المللی را در پی خواهد داشت.

– حفظ برجام و این در حالی است که کنگره تلاش می کند تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کند و این خود بزرگترین تهدید برای برجام است.

-مذاکرات جدید ترامپ با ایران بر سر برجام، که عملی نخواهد شد

علاوه بر دیدگاه رئیس جمهور جمهوری خواه، کابینه ترامپ هم دیدگاه های خود را در قبال توافق هسته ای با ایران به اعلام کردند.

جیمز ماتیس که  به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده انتخاب شده است نسبت به سایر اعضای کابینه موضع متفاوت تری  نسبت به برجام دارد. او ادعا می کند” این توافق راه دستیابی ایران به سلاح اتمی را می‌بندد. به همین دلیل، کشورش باید به برجام ولو آن که در آن نواقصی وجود داشته باشد، احترام بگذارد.”

متیس

جیمز ماتیس

رکس تیلرسون گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا که به عنوان یک شخصیت اقتصادی شناخته می شود درباره ایران و برجام می گوید: تحریم ایران فوق العاده موثر بود.ایران یک تهدید جهانی است که نظم جهانی را نمی پذیرد. پیشنهاد بازنگری کامل در توافق هسته‌ای و توافقات جنبی آن را داریم. ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و مواد هسته‌ای هم نباید در ایران ذخیره شوند.

تیلرسون

رکس تیلرسون

مایک پمپئو، نامزد تصدی ریاست سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) درباره توافق هسته ای ایران می گوید:” ایرانیان در تقلب کردن، حرفه‌ای هستند و باید به دقت تحت نظر باشند. تکیه بر رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران خوب ولی کافی نیست”.

پم

مارک پمپئو

«ولید فارس» مشاور امور غرب آسیای رئیس جمهور منتخب آمریکا در گفتگو با العربیه می گوید: “ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را به سود امنیت ملی آمریکا نمی‌داند”

ولید

ولید فارس

نکته مهم که می تواند به دولت جدید آمریکا در پیشبرد اهداف و برنامه هایش در قبال موضوعات مختلف کمک نماید همسویی مجلس نمایندگان – با توجه به کسب اکثریت کرسی ها توسط جمهوری خواهان – با ترامپ می باشد.این نهاد به عنوان یکی از منتقدین اصلی توافق هسته ای با ایران مطرح بوده است

آنچه مشخص است، با مرور دیدگاه شخصیت های موثر دولت جدید آمریکا و همسویی مجلس نمایندگان آمریکا ، روند نقض برجام از سوی واشنگتن ادامه پیدا خواهد کرد. البته چگونگی روابط آمریکا و روسیه و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا می تواند مولفه اساسی و تاثیرگذار در این موضوع باشد.ولی دولت جدید آمریکا به بهانه های مختلف دشمنی خود را با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد.

گزارش از: علی رضایی

http://hadidnews.com/vdcbswbf.rhba5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما