تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۴
ورشکستگی پنهان بسیاری از بانک‌های فعال

شرکت‌های وصول مطالبات مانعی برای ورشکستگی بانک‌ها

بسیاری از بانک‌های فعال امروز ورشکسته‌اند ولی این ورشکستگی پنهان است و این از شکست تولید داخلی در برابر واردات آغاز شد.
شرکت‌های وصول مطالبات مانعی برای ورشکستگی بانک‌ها
وجود شرکت‌های وصول مطالبات باعث می‌شود منابع بانک‌ها که در دست برخی افراد بلوکه شده و تمایل چندانی برای بازپرداخت آن ندارند، بار دیگر در چرخه اقتصادی قرار بگیرد و اقدامات این شرکت‌ها برای بازگرداندن منابع سبب می‌شود که بانک‌ها با عاملی به نام ورشکستگی مواجه نشوند.

به گزارش حدیدنیوز، «وقتی تورم‌های سالانه روی هم جمع می‌شود، قیمت تمام شده کالای داخلی سال به سال با تورم بالا می‌رود، وقتی ارز ثابت نگه داشته می‌شود، قیمت وارداتی ثابت می‌ماند و به جایی می‌رسیم که قیمت تمام شده واردات ارزان‌تر از کالاهای داخلی می‌شود.

این آن نقطه‌ای است که به آن شکست تولید داخلی در مقابل کالای وارداتی می‌گوییم که نتیجه آن تعطیلی کارخانجات، ورشکسته شدن بنگاه‌ها و عدم توانایی در بازپرداخت وام‌ها از سوی بنگاه‌هاست؛ نتیجه‌اش معوقات بانکی و ورشکستگی پنهان بانک‌هاست. بسیاری از بانک‌ها توان رقابت را ندارند و تنها با کمک‌های بانک مرکزی سر پا ایستانده‌اند.

بسیاری از بانک‌های فعال امروز ورشکسته‌اند ولی این ورشکستگی پنهان است و این از شکست تولید داخلی در برابر واردات آغاز شد، به خاطر اشتباه در سیاست‌گذاری و به خاطر کنار زدن تصمیم‌گیران و مدیرانی که سال‌ها تجربه اندوخته بودند؛ البته نباید از نظر دور داشت که معوقات بانکی بزرگ‌ترین ضربه را به نظام بانکداری کشور زد.»

این‌ها بخشی از اظهارات اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور است، اظهاراتی که نشان می‌دهد این روزها بسیاری از بانک‌ها ورشکسته شده‌اند؛ ورشکستگی که حالت پنهان به خود گرفته است و بانک‌ها تمایلی به اعلام آن ندارند.

سیاست‌های انبساطی پولی و اجبار بانک‌ها به پرداخت بیش از حد تسهیلات به بخش‌های مختلف(وام‌های تکلیفی)، ورشکستگی پنهان بانک‌های دولتی را به ارمغان آورده است.

براساس آمار، قبل از اصلاح بسته پولی در بهمن‌‌ماه سال ۱۳۹۰، بانك‌ها بیش از ۱۰۰ درصد منابع خود را تسهیلات داده بودند؛ این در حالی است که پس از آن بازار پول متعادل شده و روند تعدیل شكاف منابع و مصارف در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ به ۹۵ درصد رسید.

باید به این نکته توجه کرد که مانده تسهیلات بانکی کشور تا پایان سال ۱۳۹۰، حدود۳۸۰ هزار میلیارد تومان و این در حالی است که میزان سپرده‌ها برابر ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بوده است و از طرفی تسهیلات معوق و عدم وصول آنها به علت رکود حاکم بر اقتصاد کشور نیز شرایط را بحرانی کرده است.

حجم بالای معوقات بانکی که این روزها براساس گفته برخی مسئولین به عدد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، سبب شده بانک‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند که اگر ورشکسته هم نشده باشند در اختصاص تسهیلات جدید به مشتریان خود با مشکل مواجه هستند.

همین امر سبب شده تا بانک‌ها برای فرار از ورشکستگی و یا جلوگیری از ورشکستگی در آینده نه چندان دور به دنبال وصول مطالبات معوق خود باشند.

در این بین برخی بانک‌ها با تاسیس شرکت‌های وصول مطالبات به دنبال آن هستند که با نگاهی تخصصی و علمی سعی در بازگرداندن دوباره مطالبات معوق بانک‌ها باشند که تا حد بسیار زیادی نیز در این امر موفق بوده‌اند.

باید به این نکته اشاره کرد که وجود شرکت‌های وصول مطالبات باعث می‌شود منابع بانک‌ها که در دست برخی افراد بلوکه شده و تمایل چندانی برای بازپرداخت آن ندارند، بار دیگر در چرخه اقتصادی قرار بگیرد.

این در حالی است که اقدامات شرکت‌های وصول مطالبات برای بازگرداندن منابع سبب می‌شود که بانک‌ها با عاملی به نام ورشکستگی نیز مواجه نشوند. http://hadidnews.com/vdccmoq1.2bqs18laa2.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما