تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۸
اوپکی‌ها باید به اجماع برسند

شرایط برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک

همزمان با سقوط آزاد قیمت نفت در بازار جهانی پس از نشست ۱۶۶ اوپک، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران شرایط برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را تشریح کرد.
شرایط برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک
به گزارش حدیدنیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت در گفتگو با مهر درباره احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت خام در بازار جهانی، گفت: تمامی تصمیمات در سطح سازمان اوپک براساس اجماع کل اعضا و کشورهای عضو اتخاذ می‌شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک هم در صورت ادامه کاهش بیشتر قیمت نفت به اجماع کل اعضا بستگی دارد، تصریح کرد: بر این اساس، در آخرین نشست اوپک کل اعضا برای تثبیت سقف تولید نفت اوپک تصمیم گرفتند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به تعیین نفت بشکه‌ای حدود ۷۰ دلاری در لایحه قانون بودجه سال آینده، اظهار داشت: پیش بینی قیمت نفت برای سال ۲۰۱۵ میلادی سخت است و حتی اخباری که مطرح می شود، بیشتر گمانه زنی است.

به گزارش مهر، بیژن نامدار زنگنه پیش از برگزاری نشست ۱۶۶ اوپک با بیان اینکه اعضای اوپک همواره در شرایط سخت و دشوار به اجماع می‌رسند، تاکید کرده بود: با کاهش قیمت نفت ماموریت اوپک آغاز می‌شود زیرا معمولا در شرایطی که قیمت نفت بشکه‌ای ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار است، عملا اوپک اثرگذاری خاصی ندارد اما در طول ۵۰ سال گذشته تاکنون همواره تدابیر اوپک در زمان کاهش قیمت‌ها به نتیجه رسیده است.

وی در تشریح مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت در سال‌جاری میلادی، یادآور شده بود: افزایش عرضه نفت، کاهش رشد اقتصادی به ویژه در کشورهایی همچون ژاپن، چین، برزیل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و افزایش تولید نفت و گاز ذخایر متعارف مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت است.

بر این اساس در طول چند روز گذشته شرکت آرامکوی عربستان سعودی و شرکت بازاریابی نفت عراق "سومو" قیمت رسمی فروش نفت خود در بازار را به شدت کاهش داده و به اصطلاح نفت را با تخفیف ویژه به مشریان عرضه می کنند.

در همین حال قیمت نفت در پایان معاملات روز دوشنبه (١٧ آذرماه) دچهار درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح در پنج سال گذشته رسید.

از این رو قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژانویه ٢٠١٥ در پایان معاملات دیروز (دوشنبه، ١٧ آذرماه) دو دلار و ٨٨ سنت در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته افت کرد و در سطح ٦٦ دلار و ١٩ سنت تثبیت شد. این قیمت کمترین سطح بهای برنت از ماه اکتبر ٢٠٠٩ بود.

بهای نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات روز دوشنبه (١٧ آذرماه) با ٤,٢ درصد یا دو دلار و ٧٩ سنت افت در سطح ٦٣ دلار و پنج سنت تثبیت شد که کمترین سطح قیمت از ژوئیه ٢٠٠٩ بود. http://hadidnews.com/vdchvqnx.23nzqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما