تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
از اول پاییز باز هم قیمت پایین آمد

پنجمین شوک قیمتی سال ۹۳ به بازار مسکن

معاملات فصل پاييز در بازار مسكن، موج پنجم «كاهش قيمت» را به آپارتمان‌هاي شهر تهران وارد كرد.
پنجمین شوک قیمتی سال ۹۳ به بازار مسکن
به گزارش حدیدنیوز، اما در حال‌حاضر، بازار مسكن شاهد سرايت امواج نزولي نيمه ‌اول سال به نيمه دوم است. بررسي‌ها در اين باره نشان مي‌دهد: سريال ۴ ماهه كاهش قيمت مسكن، تورمي را كه در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد به بازار تحميل شد تاحدودي خنثي كرده و مترمربعي ۲۸۰ هزار تومان از ميانگين قيمت كاسته است.


جديدترين آمار دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي از ارزش ريالي مبايعه‌نامه‌هايي كه در اولين ماه از فصل پاييز در بنگاه‌هاي املاك شهر تهران تنظيم و صادر شده است، نشان مي‌دهد: ميانگين قيمت واحدهاي مسكوني پايتخت در مهرماه ۶/۲درصد نسبت به شهريور كاهش پيدا كرده و به مترمربعي ۴ ميليون و ۶۳ هزار تومان رسيده است.

افت قيمت مسكن در ماه مهر، پنجمين موج كاهشي از ابتداي امسال تاكنون و چهارمين نزول متوالي طي ۴ ماه به حساب مي‌آيد كه اين دو اتفاق در نوع خود يك ركورد براي بازار مسكن سال۹۳ مي‌تواند باشد. نوسان مهر در عين حال به لحاظ شيب كاهش، دومين موج بزرگ نزولي در سال جاري است.


در تهران از ابتداي تابستان، نوسان ماهانه قيمت مسكن همواره شيب منفي داشت و در سه ماه تير و مرداد و شهريور به رغم انجام معاملات مصرفي در اين فصل اصلي نقل‌وانتقال، ميانگين قيمت به ترتيب با ۱/۱درصد، ۲ درصد و ۶/۰ درصد كاهش نسبت به ماه‌هاي قبل مواجه شد.


با اين حال، ادامه روند كاهشي قيمت مسكن براي فصل پاييز چندان مورد انتظار نبود و در برآوردهاي دفتر اقتصاد مسكن براي نيمه‌دوم سال، «ثبات» به عنوان گزينه اول مطرح شده بود.


اما در حال‌حاضر، بازار مسكن شاهد سرايت امواج نزولي نيمه ‌اول سال به نيمه دوم است.

بررسي‌هاي «دنياي‌اقتصاد» در اين باره نشان مي‌دهد: سريال ۴ ماهه كاهش قيمت مسكن، تورمي را كه در ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد به بازار تحميل شد تاحدودي خنثي كرده و مترمربعي ۲۸۰ هزار تومان از ميانگين قيمت كاسته است.


ميانگين قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني در تهران طي ماه‌هاي ارديبهشت و خرداد امسال در مجموع با ۸/۱۱ درصد افزايش نسبت به فروردين، از سطح ۳ ميليون و ۸۹۰ هزار تومان به ۴ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان در پايان بهار رسيد اما سطح فعلي قيمت، متري ۲۸۷ هزار تومان نسبت به بالاترين سطح سال جاري –خرداد- ارزان‌تر شده است.


كاهش ۶/۲ درصدي قيمت مسكن در مهرماه، بعد از افت ۷درصدي در فروردين، دومين نزول بزرگ در سال۹۳ محسوب مي‌شود.


نگاه به افت‌وخيزهاي طولاني‌مدت بازار بيانگر آن است كه سطح فعلي قيمت مسكن در تهران به نرخ‌هاي شهريور۹۲ برگشته است. در شهريور پارسال، متوسط قيمت واحدهاي مسكوني پايتخت به مترمربعي ۴ ميليون و ۸۹ هزار تومان رسيد. با اين حال چنانچه روند نزولي مسكن در ماه‌هاي آينده باز هم ادامه داشته باشد، لمس قيمت در سطح ابتداي امسال يعني رفتن به زير سطح متري ۴ ميليون، بعيد نخواهد بود.


براساس اين گزارش، «رشد ماهانه» قيمت مسكن اگر چه طي ماه‌هاي اخير همواره كاهشي بوده و برآيند نوسانات ۷ ماه گذشته از سال۹۳، بازدهي منفي ۳ درصد را نسبت به ابتداي سال رقم زده است، اما قيمت‌ها در مقايسه با ماه‌هاي مشابه سال۹۲ –رشد نقطه‌به‌نقطه- بين ۱ تا ۵/۵ درصد افزايش پيدا كرده است.


ميانگين قيمت در مهر امسال، ۵/۵ درصد نسبت به مهر پارسال افزايش يافته است. تفاوت بين رشد منفي ماهانه و رشد مثبت نقطه‌به‌نقطه ناشي از تاثير تاخيري كاهش‌ كوتاه‌مدت بر نوسانات بلندمدت قيمت‌ها است به طوري كه نزول ماه‌ به ماه قيمت مسكن كه از اواسط سال گذشته شروع شد، به تدريج اثر خود را بر كاهش رشد نقطه‌به‌نقطه مي‌گذارد.

ميانگين قيمت مسكن در ۷ ماه اول امسال معادل ۴ ميليون و ۱۵۸ هزار تومان شده كه در مقايسه با ميانگين نيمه اول كه متري ۴ ميليون و ۱۷۴ هزار تومان بود، اندكي كاهش پيدا كرده است. http://hadidnews.com/vdchixnx.23nzwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما