تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۳
مقصر رکود در بازار خودرو چه کسی است ؟

بازار پر فراز و نشیب خودرو و سرگردانی مردم

جنجال و دعواهای طولانی قیمت‌گذاری خودرو درست در زمانی اتفاق افتاد که بازار در شرایط اوج فروش سالانه قرار داشت.
بازار پر فراز و نشیب خودرو و سرگردانی مردم
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد امسال بازار خودرو بدترین وضع ممکن را تجربه کرد. جنجال و دعواهای طولانی قیمت‌گذاری خودرو درست در زمانی اتفاق افتاد که بازار در شرایط اوج فروش سالانه قرار داشت. وعده‌های گوناگون برای بازنگری نرخ خودرو و حاشیه‌سازی نمایندگان مجلس باعث شد مردم برای خرید از بازار خودرو دچار تردید شوند.

انتشار اخبار مختلف و متناقض از رسانه‌ها به سرگردانی خریداران در این بازار دامن زد و در شرایطی که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز شورای رقابت بر منطقی بودن قیمت‌ها پافشاری می‌کردند رئیس‌جمهوری از قیمت‌ها اعلام تکدر کرد. جنجال و گفت‌وگوهای متعدد نمایندگان مجلس با رسانه‌ها و وعده کاهش قیمت‌ها نیز مزید بر علت شد و خریداران این بازار را در حالت انتظار برای کاهش قیمت‌ها قرار داد .

بی تردید رکود بي‌سابقه در بازار خودرو با ورود به نیمه دوم ‌سال سنگین‌تر شده است و فعالان بازار خودرو می‌گویند این رکود به اندازه‌ای بوده است که نه ممنوعیت ورود برخی خودرو‌های خارجی، نه گران شدن دلار در روزهای اخیر و نه حتی کمبود عرضه خودرو به بازار هیچ‌کدام نتوانسته‌اند مانع از افت قیمت‌ها شوند .

خرید و فروش خودرو در بازار اگرچه چند روزی است به ظاهر با آغاز مجدد شماره گذاری خودروها از سوی پلیس رونق گرفته باشد، اما با مانورهای خودروسازان مبنی بر ارایه محصولات جدید به بازار، به نظر می‌رسد برخی از مصرف‌کنندگانی که متقاضی خرید خودروها در محدوده قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی هستند، دست نگاه داشته‌اند تا شاید بتوانند با اندکی تغییر در منابع مالی خود، خودروهای جدید را سوار شوند و همین امر هم رکود را ادامه دار کرده است .

آن چیزی که جریان رکود در بازار خودرو را تسدید هم خواهد کرد ورود به ماه محرم و سفر است که به طور معمول خرید خودرو را به حداقل می رساند ،به بیان دقیق تر مردم ایران در ماه های محرم و صفر بیشتر علاقه مند به حضور در مجالس مذهبی هستند

و به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می دهند در این ماه ها از خرید خودرو خودداری کنند البته پیش بینی می شود که با پایان یافتن ماه صفر و نزدیک شدن به بهمن ماه و ایام پایانی سال، حجم معاملات در بازار خودرو افزایش یابد .

به طور کلی انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو، اصرار خودروسازان برای ادامه وضعیت فعلی قیمت‌ها و انکار وزیر صنعت برای هرگونه کاهش قیمت باعث شده است تا بازار خودرو از مرحله کسادی عبور کند و وارد فاز رکود شود. بر اساس ادعای فعالان بازار این اتفاق باعث شده است قیمت بازار آزاد برخی خودروها از قیمت کارخانه‌ای ارزان‌تر باشد اما کارخانه‌داران همچنان معتقدند قیمت‌های اعلام‌شده در حالت کف قیمتی قرار دارد و باید دید که با ادامه چنین رویه ای چه شرنوشتی در انتظار بازار خودرو در ماه های آینده خواهد بود. http://hadidnews.com/vdcfymdm.w6dycagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما