تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱
اقتصاد ایران در آینده ای نه چندان دور شاهد حذف چندین صفر از پول ملی باشد. این طرح هم مانند هر طرح اقتصادی دیگر موافقان و مخالفان خود را دارد و البته در میان افراد جامعه هم سوالاتی را برانگیخته است. سیف در این رابطه گفت:‌ حذف سه یا چهار صفر حتما باید اتفاق بیفتد اما بررسی های ما نشان می دهد بهتر است در زمانی انجام شود که تورم تک رقمی شود و ثبات را در اقتصاد شاهد باشیم.
سایه صفر از سر ریال کم می شود؟/بانک مرکزی از حذف صفرهای پول ملی در زمان تورم تک رقمی خبر داده است
به گزارش حدیدنیوز، از سال ۱۹۶۰ تاکنون اقتصادهای در حال توسعه بیش از هفتاد بار اقدام به تغییر واحد پولی خود کرده اند. چنین اقدامی معمولا شامل حذف یک یا چندین صفر از پول ملی می شود. اگرچه حذف صفر بیشتر اقدامی تکنیکی و اقتصادی به نظر می آید اما گاهی هم انگیزه های سیاسی باعث تن دادن دولت ها به تغییر واحد پول می شود.

در این راستا ولی الله سیف در جمع خبرنگاران از برنامه بانک مرکزی برای حذف صفرهای پول ملی گفت: حذف سه یا چهار صفر حتما باید اتفاق بیفتد اما بررسی های ما نشان می دهد بهتر است در زمانی انجام شود که تورم تک رقمی شود و ثبات را در اقتصاد شاهد باشیم.

وی افزود: در آن هنگام یکی از اقدامات حذف سه یا چهار صفر خواهد بود و برای هر دوی این مورد کارشناسی شده و دیگری هم نیاز کشور به قطع اسکناس متناسب با شرایط روز است.

به نظر می رسد اقتصاد ایران در آینده ای نه چندان دور شاهد حذف چندین صفر از پول ملی باشد. این طرح هم مانند هر طرح اقتصادی دیگر موافقان و مخالفان خود را دارد و البته در میان افراد جامعه هم سوالاتی را برانگیخته است.

اولین نگرانی اینست که آیا چنین طرحی در زمان مناسب انجام خواهد شد و آیا اصلا اجرای آن ضرورتی دارد؟ با نگاهی به تجربه دیگر کشورها می توان فهمید که الگوی مشخصی برای زمان صحیح حذف صفروجود ندارد. برخی کشورها به محض حل معضل تورم سرسام آور و یا حتی در هنگام مبارزه با تورم اقدام به حذف صفر کرده اند و برخی دیگر با تاخیر زیاد و حتی چند سال بعد از به ثبات رسیدن اقتصاد خود دست به تغییر واحد پولی زده اند.


دومین نگرانی مربوط می شود به کارایی حذف صفر و توانایی آن برای برطرف کردن نابسامانی های اقتصادی. در این مورد به نظر نمی رسد کار چندانی از واحد پولی جدید برای حل معضلات بربیاید. تجربه آرژانتین و برزیل نشان داد که بحران اقتصادی می تواند بعد از حذف صفر هم به اقتصاد بازگردد. http://hadidnews.com/vdcc0xq1.2bqsp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما