تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۱
حفظ حریم خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد زندگی بشری

حمایت وزیر کار از حفظ حقوق شغلی و تکریم بانوان

جزئیات ماجرایی که با نامه معاون وزیر آغاز شده و احتمالا با یادداشت خود وزیر به پایان رسیده، چه بود؟ این گزارش مرور فوری این ماجراست.
حمایت وزیر کار از حفظ حقوق شغلی و تکریم بانوان
ماجرایی که معاون بین‌الملل وزارت کار با ارسال نامه‌ای به شهردار تهران به آن ورود کرد آنقدر حاشیه ساخت که وزیر کار را برآن داشت تا با ورود مستقیم به این موضوع، بخشی از این تنش‌ها را که ساخته و پرداخته رسانه‌های بیگانه بود کمتر کند.

به گزارش حدیدنیوز، علی ربیعی ‌با انتشار یادداشتی نه چندان کوتاه با تشریح دیدگاه خود در این باره، ضمن آنکه این جنجال‌آفرینی را «مجادلات بی‌حاصل» خواند، بر حفظ حریم خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد زندگی بشری تأکید کرد. اما جزئیات ماجرایی که با نامه معاون وزیر آغاز شده و احتمالا با یادداشت خود وزیر به پایان رسیده، چه بود؟ این گزارش مرور فوری این ماجراست.

سرخط

وزارت کشور متولی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی است. در کنار شهرداری تهران بیش از ۴۰وزارتخانه، نهاد و سازمان عضو این ستاد هستند و بعد از تشکیل جلسات موظف به اجرا و پیگیری مصوبات در زیرمجموعه‌شان هستند. شهرداری تهران در اجرای همین مصوبات بود که برخی تغییرات در الگوی کار را ایجاد کرد. اما تلاش برای ایجاد فضای امن و سالم‌کاری برای بانوان شهرداری با اجرای طرح‌تکریم بانوان در محل کار بهانه‌ای شد برای رسانه‌ها، تا این اجرای تکلیف و قانون از سوی شهرداری تهران را در گام اول «تفکیک جنسیتی» بنامند و در مرحله‌های بعد صریح‌تر بتوانند آن را زیر سؤال ببرند. شهردار تهران اما در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه ۲۷تیر‌ماه با تأکید بر اینکه آنچه دنبال می‌کند تقویت کانون خانواده است، گفت: حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه اراده‌ای جدی برای ایجاد فضای امن و سالم کاری وجود دارد طعنه‌ای هم به رسانه‌های بیگانه زد و گفت: حالا بی‌بی‌سی هرچقدر می‌خواهد حرف بزند! اما این تنها بی‌بی‌سی و رسانه‌های بیگانه نبودند که سعی می‌کردند طرح را وارونه جلوه دهند، یک روزنامه داخلی هم با انتشار ناقص ماجرا تلاش کردند برخی هدف‌های سیاسی خود را در این میان پیگیری کنند.

این آش اما آنقدر شور بود که پیش از آنکه اعتراض شهرداری تهران را به‌دنبال داشته باشد، موجب اعتراض و واکنش وزارت کشور شد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور دولت تدبیر و امید با ارسال جوابیه‌ای به رسانه‌ها، این برداشت‌ها را نادرست خواند.

گلوله برفی

این آغاز ماجرایی بود که با درج یادداشت‌ها و گزارش‌هایی در رسانه‌های خارج و گاهی داخل کشور دنبال شد، شایعات و تحریف‌ها در سایت‌ها و رسانه‌ها تکثیر شدند، درست مثل یک گلوله برفی که با حرکت بیشتر بزرگ‌تر می‌شود. خیلی‌ها دلشان به حال زنان شاغل در شهرداری تهران سوخت که در چه بی‌عدالتی و ظلمی مجبورند کار کنند و ماجرا جوری روایت شد که امنیت شغلی خانم‌ها به خطر افتاده‌است و برخی از آنها اخراج شده‌اند.

نامه پرامضای بانوان شاغل در شهرداری در حمایت از طرح اجراشده اظهارات ائمه جمعه، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و فعالان اجتماعی در حمایت از طرح هم باعث فروکش‌کردن جنجال‌ها و حاشیه‌سازی‌‌ها نشد. بعد از این نوبت یک مسئول دولتی بود تا در رسانه‌ها از این طرح انتقاد کند.

معاون بین‌الملل وزارت کار، این اقدامات شهرداری را برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و در نامه‌ای به شهردار تهران از او خواست بخشنامه مربوط را لغو کند. اشاره او به بخشی از طرح بود که به کارگیری منشی زن برای مدیرانی که تا پاسی از شب کار می‌کنند را ممنوع کرده بود تا به وظایف بانوان شاغل در نهاد خانواده ضربه‌ای وارد نشود. به این ترتیب دومین حاشیه بزرگ برای اقدامات اخیر شهرداری تهران آغاز شد، چراکه نامه منطبق با ادعای رسانه‌های بیگانه منتشر شده‌بود ودر پایان آن مقام دولتی مربوطه از شهردار تهران خواسته بود بخشنامه مورد نظر برای او فرستاده شود و آنجا معلوم شد که نویسنده نامه از اصل ماجرا هم بی‌خبر بوده‌است.

نامه آقای وزیر

این نامه، انتقاد گسترده یا دغدغه‌های شخصی؛هر چه بود این دکتر علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که دیروز با انتشار یادداشتی در خبرگزاری ایرنا نسبت به اختلاف‌افکنی بین مدیران و راه‌اندازی درگیری‌های حیدری و نعمتی گلایه کرد. این یادداشت ۵بندی وزیر کار را می‌توان یک ارزیابی جامع و موضع‌گیری منصفانه تلقی کرد. وزیر کار در توضیح آنچه اختلاف برداشت میان معاون بین‌الملل این وزارتخانه و شهرداری تهران نامیده قبل از هر چیز به ظالمانه بودن برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره کرده و نوشته است: مصداق بارز این امر واکنش‌های تأسف آور مدعیان دفاع از حقوق بشر در قبال کشتار وحشیانه مردم مظلوم غزه است. پذیرش بی‌قید و شرط برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی ظلمی آشکار به تمدن‌های بشری است و سبب از بین رفتن میراث فرهنگی کشورها خواهد شد.

آقای وزیر همچنین حضور مؤثر زنان در جامعه را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب دانسته و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حضور فعال زنان ایرانی در عرصه اجتماعی، تأکید کرده مدیران اجرایی وظیفه دارند فضای کار را به‌گونه‌ای فراهم کنند که حریم خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد زندگی بشری حفظ شود.

ربیعی خواسته که نسبت به تحمیل نشدن هیچ‌گونه تبعیضی به زنان نیز دقت شود و نوشته است: باید توجه شود جمهوری اسلامی ایران امروز به‌عنوان الگوی اسلام ناب محمدی باید ازحریم اسلام عزیز که در زمینه حقوق زنان همتا ندارد دفاع کند و خوشبختانه این ایران اسلامی است که امروز به‌عنوان پرچمدارعدالت اجتماعی و دفاع از حقوق آحاد جامعه به‌ویژه زنان مطرح است.

وزیر کار در این یادداشت تأکید کرده که غیرت دینی را هم در ارتقای کرامت بانوان و هم درایستادگی مقابل زورگویی‌های ظالمان جهان می‌داند و توجه به حوزه‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار، آسیب‌های اجتماعی و حقوق معلولان که در سال‌های اخیر مورد توجه شهرداری تهران هم بوده را از مصادیق غیرت دینی دانسته است.

نکته دیگری که در یادداشت ربیعی مورد توجه قرار گرفته همان دغدغه‌ای است که پیش از این نیز منصفان در واکنش به جنجال‌آفرینی پیرامون اقدامات شهرداری به آن اشاره کرده بودند. او ضمن گلایه از طرح این مباحث نوشته است: متأسفانه درماه‌های اخیر عده‌ای تلاش می‌کنند میان دستگاه‌های خدمتگزار و مدیران اختلاف انداخته، آنان را دچار تقسیم بندی خود ساخته کنند و درگیری‌های حیدری و نعمتی را راه بیندازند.

شاید روایت من از حفظ ارزش‌های نظام با روایت برخی دیگر متفاوت باشد اما موضوع مهم این است که درهدف یک سو هستیم. وزیر کار البته راهکاری هم برای کاهش این بحران‌ها پیشنهاد کرده و گفته است: تصمیمات درون دستگاهی باید به‌نحوی اتخاذ شود تا بهانه به‌دست بدخواهان و تفرقه‌افکنان ندهد.کار برای مردم با تأکید بر عزم ملی و مدیریت جهادی پایان یادداشتی است که می‌توان آن را پایانی بر بخشی از حاشیه‌سازی‌‌هایی که چندی قبل در مجموعه وزارت کار آغاز شده بود دانست. هرچند به‌راحتی قابل پیش‌بینی است که حاشیه‌سازی‌ برای اصل ماجرا به این زودی‌ها تمام نشود و عده‌ای دیگر که زیست آنها در جنجال‌آفرینی سیاسی است به همین مسیر ادامه دهند.

حمایت اعضای شورای شهر

یادداشت وزیر کار البته واکنش هایی مثبتی به دنبال داشت. محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: وزیر محترم کار در یادداشت اخیر خود به موارد خوبی اشاره کرده است که نشان می‌دهد ایشان سعی در آرام کردن فضای رسانه‌ای ایجاد شده علیه طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران را دارد و این مسئله قابل تقدیر است. وی تصریح کرد:

وزارت ارشاد نیز می‌تواند در این موارد ورود کرده به‌خصوص درباره مسائل ملی و آموزه‌های دینی مورد پذیرش جامعه ایرانی به برخی رسانه‌ها تذکر جدی بدهد. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: منافاتی ندارد که کسی هم در سنگر اشتغال‌زایی و رفع فقر خدمت کند و هم در راستای افزایش کرامت بانوان قدم بردارد. غیرت دینی هم باید در فضای کار و اشتغال باشد و هم در فضای معنویت و اساساً این دو مسئله از هم جدا نیستند.‎تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت:

اقدام شهرداری قابل دفاع است. شهردار تهران مصوبه‌ای را اجرا کرده که سال‌ها روی زمین مانده و توانسته به‌رغم حاشیه‌هایی که درست کردند، این مصوبه را اجرا کند.سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از همان ابتدا و از همان روزهایی که برخی از دوستان دولتی و رسانه‌های داخلی و خارجی به اقدام شهرداری تهران انتقاد کردند، اعلام کردم که صدای آمریکا و بی‌بی‌سی به‌دنبال سناریوسازی هستند. او گفت: سایر دستگاه‌های دولتی نیز باید این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنند.

شهرام گیل آبادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات شهرداری تهران نیز گفت: طرح اجراشده مبنای دینی دارد و هیچ غوغاسالاری و کاررسانه‌ای سوئی جلوی آن سد نمی شود و شهرداری تهران به کار خود ادامه می‌دهد. وی ادامه داد: خیلی از کنوانسیون‌ها باید با قرآن کریم هماهنگ شود و نباید ما دین خود را با آنها هماهنگ کنیم. وی گفت: ۲۰درصد مدیران شهرداری تهران بانوان هستند و باید بستر امن، آرام و فضای روانی متناسب با بانوان ایجاد شود. http://hadidnews.com/vdcfy0dm.w6dxxagiiw.html
منبع : همشهری
نام شما
آدرس ايميل شما