تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۷
يكي از نكات مورد توجه در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بورس، بانك و بيمه اين بود كه بزرگترين رويداد مالي كشور براي نخستين بار در سطح معاون اول رئيس جمهور و همچنين با حضور رئيس كل بانك مركزي برگزار شد.
تامين مالي بنگاه هاي اقتصادي، ماموريت وي‍ژه دولت به بازار سرمايه
به گزارش حدیدنیوز،‌ هشتمین نمايشگاه بورس، بانك و بيمه صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بیمه مرکزی، رییس کل بانک مرکزی، مدیران بازار سرمایه و بازارهای پولی و مالی آغاز بكار كرد. يكي از نكات مورد توجه در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بورس، بانك و بيمه اين بود كه بزرگترين رويداد مالي كشور براي نخستين بار در سطح معاون اول رئيس جمهور و همچنين با حضور رئيس كل بانك مركزي برگزار شد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بورس، بانك و بيمه گفت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران قدرت اقتصادی منطقه خواهد شد و به همین دلیل این موضوع باید توجه داشته باشیم که دیگر کشورهای همجوار ما چشم انداز توسعه ای خود را چگونه ترسیم کرده اند.
وی در خصوص چالش های پیش رو بیان داشت: چالش مهم کوتاه مدت وبلند مدت اقتصاد کشور مسئله بیکاری است از همین رو در شرایط اقتصادی کشور که رشد اقتصادی ۶.۳- درصدی را در سال ۹۱ داشته ایم باید شرایطی را مهیا کنیم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی و کاهش نرخ بیکاری برسیم.
معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ پیام مهم دولت اشاره داشت: پیام مهم دولت این است که برای خروج کشور از رکود اقتصادی هم برای سرمایه گذاری های بلند مدت و هم کوتاه مدت برنامه ریزی کرده ایم و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافتیم که باید طرح های توسعه ای و تأمین مالی را برای کشور فراهم کنیم .
وی ضمن تشکر از نظام بانکی در تأمین مالی بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی تصریح کرد: مجموعه ارزشمند بانکی تا به حال زحمات فراوانی برای تأمین مالی بنگاه ها متقبل شده است اما حال، انتظارات جدیدی از بازار سرمایه داریم تا بعد از عمر ۵۰ ساله خود هم اکنون این وظایف را به دوش بکشد.
جهانگیری با افتتاح نخستین مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی خاطرنشان کرد: یک اراده جدی در دولت مطرح است تا تیم الکترونیکی را در کشور پیاده سازی کنیم، دولت الکترونیکی دغدغه اصلی شخص رئیس جمهور است وشورای عالی اداری نیز این مهم را به تصویب رسانده است .
وی ادامه داد: هنگامی که سامانه های الکترونیکی قطب های اقتصادی کشور مثل اداره مالیات، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس و بیمه مرکزی به هم متصل باشند تمام جزئیات یک معامله از ابتدا تا انتها شفاف و روشن خواهد بود.

توسعه همزمان بازار اولیه و ثانویه
وزیر امور اقتصادی و دارایی نيز در اين مراسم گفت: مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کشور تامین مالی است و بازار سرمایه می‌تواند زمینه‌ساز حل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در کشور باشد.
علی طیب‌نیا افزود: حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نشان از حمایت دولت از فعالان بازار مالی، بانکی، بازار سرمایه و بیمه کشور دارد که امیدواریم با تصمیماتی که در بازار مالی در حال اعمال است، شاهد حل مشکلات اقتصادی کشور باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این نمایشگاه به عنوان بزرگترین نمایشگاه مالی کشور در حالی برگزار می‌شود که تلاش‌های دولت بویژه در بخش سیاست‌های خارجی همراه با سیاست‌های اقتصاد مالی در حال انجام است و زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، مشکلات زیادی بویژه در مسائل اقتصادی وجود داشت که این مشکلات در حال بهبود است.
وی تصریح کرد: سیاست اولیه دولت ثبات و آرامش در بازار کالا، سرمایه و ارز بود که از طریق انضباط مالی و پولی این آرامش تحقق پیدا کرده است.
طیب‌نیا اضافه کرد: مشکل عمده اقتصاد ما از ۲ سال گذشته رکودی بود که بر فعالیت‌های اقتصادی اعمال شده است که ساختارهای اقتصادی وابسته به نفت، سیاست‌های نادرست اقتصادی سال‌های گذشته و نیز تحریم‌ها به وجود آورنده آن بود و در ماه‌های گذشته سعی شد با سیاست‌های دولت بویژه در حوزه خارجی و داخلی اقتصاد کشور از رکود خارج شود.
وی اذعان داشت: دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم برنامه‌های گسترده دولت در بخش‌های مختلف از جمله اصلاحات در بازار مالی کشور است چرا که این سیستم بانکی و بازار سرمایه است که منابع مردم را تجهیز می‌کند و وارد چرخه اقتصادی می‌کند و صنعت بیمه نیز می‌تواند با کاهش ریسک استفاده از منابع مردم در اقتصاد را تسهیل کند.
وزیر اقتصاد با اشاره به کمبود منابع مالی به عنوان مشکل اصلی واحدهای تولیدی در کشور گفت: باید حل مشکل تامین مالی بنگاه‌ها را در صدر برنامه‌ها قرار دهیم و بازار سرمایه می‌تواند زمینه‌ساز حل این مشکل باشد.
طیب‌نیا ادامه داد: بازارهای مالی ما در گذشته و حال بانک‌محور بوده‌اند که با مشکلات جدی از جمله مطالبات معوق، مطالبات انباشته شده از دولت در سال‌های گذشته، کمبود سرمایه و درگیری بانک‌ها در اداره بنگاه‌های اقتصادی در دوره‌های اخیر مواجه بوده است.
وی تاکید کرد: برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام تامین مالی در حال اجراست و افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از جمله مواردی است که امیدواریم با تلاش دولت منابع مالی بانک‌ها را به استانداردهای جهانی نزدیک کند.
طیب‌نیا اذعان داشت: توسعه بازار سرمایه شرط لازم تامین مالی بنگاه‌هاست که با همکاری سازمان بورس برای فعال شدن بازار اولیه تلاش می‌کنیم.
وی تصریح کرد: تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌هایی که برای راه‌اندازی پروژه‌ها در بازار اولیه مورد نیاز است از دیگر برنامه‌های دولت است که مذاکراتی نیز در این زمینه با وزارتخانه‌های مختلف شده است تا از طریق این صندوق‌ها تامین مالی پروژه‌ها در کشور صورت گیرد.
وزیر اقتصاد اشاره کرد: در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از طریق بازار اولیه برای فعالیت‌های اقتصادی تامین منابع شده است که این میزان کافی نبوده و باید با انتشار انواع اوراق بهادار بدهی و مشارکت برای تامین مالی در کشور اقدام شود. هرچند بازار سرمایه در حال حاضر آماده انتشار این اوراق برای تامین مالی است.
طیب‌نیا تاکید کرد: بدون بازار ثانویه پررونق و فعال بازار اولیه نمی‌تواند فعالیت کند چرا که این بازار ثانویه است که قدرت نقدشوندگی دارایی مردم را بالا می‌برد. بنابراین هدف دولت توسعه همزمان بازار اولیه و ثانویه است.

مقايسه معنادار بورس ايران با ساير كشورها
رییس کل بانک مرکزی نيز در جریان مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با اشاره به نقش نظام بانکی در تأمین مالی اقتصاد به اهمیت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد پرداخت و گفت: طی سال های ۸۱ تا ۹۲ ارزش جاری بورس تهران از ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با افزایشس حدود ۳۳ برابری به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رسید.
ولی الله سیف افزود: طی مدت مذکور ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران از دو هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان با افزایش حدود ۴۲ برابری به ۹۶ هزار میلیارد تومان رسید.
سیف با اشاره به نسبت فعالیت بورس که از تقسیم ارزش معاملات به میانگین ارزش جاری بازار به دست می آید، خاطر نشان کرد: این نسبت از ۲۱.۹ درصد در سال ۸۱ به ۳۴.۶ درصد در سال ۹۲ رسیده که در این دوران کمترین نسبت مذکور در سال ۸۵ به میزان ۱۵.۴ درصد و بیشترین رقم در سال ۹۲ به میزان ۳۴.۶ درصد بوده است.
رییس کل بانک مرکزی درباره نسبت ارزش جاری بازار سهام به تولید ناخالص داخلی که به عنوان معیار سنجش عمق بازار سهام است، گفت: این نسبت از ۱۲.۹ درصد در سال ۸۱ به ۴۳.۱ درصد در سال ۹۲ در بورس تهران و ۵۳.۸ درصد با احتساب فرابورس ایران رسید.
وی به مقایسه این نسبت به سایر کشورها پرداخت و گفت: در سال ۲۰۱۰ میلادی، نسبت مذکور در کشورهای سنگاپور ۱۶۵ درصد، استرالیا ۱۳۱ درصد، انگلستان ۱۳۰ درصد و آمریکا ۱۱۲ درصد و در کشورهای ژاپن ۷۰ درصد، آلمان ۴۱ درصد، مصر ۴۰ درصد، ترکیه ۳۷ درصد و آرژانتین ۱۵ درصد بوده است.
این مقام مسوول درباره ارزش معاملات به تولید ناخالص داخلی گفت: این نسبت از ۲.۵ درصد در سال ۸۱ به ۱۰.۸ درصد در سال ۹۲ در بورس تهران و ۱۴ درصد با احتساب فرابورس رسیده است.
درباره این نسبت هم سیف به مقایسه ایران با کشورهای پیشرفته پرداخت و گفت: این نسبت در کشورهای سنگاپور ۱۳۰ درصد، استرالیا ۹۵ درصد، انگلستان ۱۴۱ درصد و آمریکا ۲۶۹ درصد و در کشورهای ژاپن ۸۰ درصد، آلمان ۴۰ درصد، مصر ۲۱ درصد، ترکیه ۴۶ درصد و آرژانتین ۱ درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: با وجود گسترش کمی، نهادی و قانونی بازار سرمایه کشور این بازار هنوز با شاخص های سایر کشورها اختلاف زیادی دارد. همچنین نقش این بازار در تأمین مالی شرکت ها همچنان پایین است و لازم است نقش بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت ها پررنگ تر و از بازار ثانویه به بازار اولیه منتقل شود.

حضور ۳۷۰ شركت داخلي و خارجي
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز با قدرداني از حضور مقامات ارشد كشور در مراسم افتتاح نمايشگاه بورس، بانك و بيمه گفت: حضور معاون اول رئیس جمهور و مقامات ارشد اقتصادی نشان از توجه دولت به بازار سرمایه و صنعت مالی کشور است که روز به روز توسعه می‌یابد
علی صالح‌آبادی افزود : برای اولین بار است که نمایشگاه بزرگترین دستاوردهای صنعت مالی خاورمیانه با حضور ۳۶۰ شرکت داخلی و ۱۰ شرکت خارجی و با حضور مقامات دولتی در سطح معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود:‌ در نمایشگاه امسال کشورهایی از جمله آلمان، سوئیس، ایتالیا، یونان، قبرس و ترکیه حضور دارند که این استقبال بی سابقه بوده است.
وی تاکید کرد: این نمایشگاه برای صنعت مالی کشور بوده و مختص بازار سرمایه نیست به طوریکه تمام ارکان از بانک ها، بازار سرمایه و صنعت بیمه کشور در آن حضور دارند.
عضور شورای عالی بورس هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی دستاوردهای صنعت مالی به عموم مردم و سرمایه گذاران خواند و گفت: در نمایشگاه ارتباط دوسویه ارکان صنعت مالی و سرمایه گذاران و مردم فراهم می شود و در همین فضا فرهنگ پاسخگویی شکل می گیرد و سرمایه گذاران راه حل ها و پشنهاداتشان را ارائه می کنند.
وی افزود: با افتتاح میانی امضای دیجیتال سایر حوزه‌های کلان اقتصادی نیز امکان دریافت سرویس خواهند داشت و از این پس تعامل نهاد‌های مالی در بستر امن و با امضای دیجیتال سرعت و گستردگی خواهد یافت http://hadidnews.com/vdchkqni.23nw-dftt2.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما