تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۲
حجت‌الاسلام ماندگاری ریشه‌های بد حجابی را تشریح کرد؛

هجوم ماهواره‌ها برای ترویج بدحجابی در جامعه

فقط اقلیت کمی از بدحجاب‌ها ضددین و معاند هستند و باید حساب این اقلیت ناچیز را از اکثریت جدا کرد؛ زیرا اینها فقط به دلایلی راه خود را گم کرده و از حجاب اسلامی دور شده‌اند.



به گزارش حدیدنیوز، برنامه «سمت خدا» با اجرای نجم‌‌الدین شریعتی ظهردیروز با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری به بررسی عوامل بدحجابی در جامعه پرداخت.



در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام ماندگاری به ضرورت شناخت عوامل بدحجابی پرداخت و دراین باره گفت: باید دلایل و ریشه‌های بدحجابی و کم‌حجابی در جامعه را پیدا کرد ، حتی بسیاری از بدحجاب‌هایی را می‌شناسیم که نماز شب خوان هستند.



این کارشناس دینی افزود: فقط اقلیت کمی از بدحجاب‌ها ضددین و معاند هستند و باید حساب این اقلیت ناچیز را از اکثریت جدا کرد؛ زیرا اینها فقط به دلایلی راه خود را گم کرده و از حجاب اسلامی دور شده‌اند. ما اجازه نداریم اکثریت را فدای اقلیت کنیم و چون از میان بدحجاب‌هایی که در جامعه داریم، عده‌‎ای معدود ضددین هستند بگوییم کل این افراد معاند به شمار می‌روند.



وی افزود: ما باید سعی کنیم که آن عده را از بدحجابی دور کنیم و آنها را به راه اصلی بازگردانیم. باید دلیل‌های آنها را بشنویم و بعد با دلیل و منطق آنها را خلع سلاح کنیم و مطمئن هستم که آنها بازخواهند گشت و به حجاب کامل تن در خواهند داد.



حجت‌الاسلام ماندگاری ادامه داد: ما باید مشخص کنیم با دلایل،‌ استدلال و منطق که دلایل آنها برای بدحجابی یا به تعبیر دیگر کم‌حجابی درست نیست تا بتوانیم آنهارا به راه راست هدایت کنیم. وی خاطرنشان کرد: اولین دلیل برای بدحجابی، وجود غریزه خودنمایی در انسان‌هاست که البته این خودآرایی مطلق نیست و مطمئنا حدود و قیودی برای آن وجود دارد که یکی از این قیود، دانستن گزینه‌های بهتر برای خودآرایی است که در اسلام به آنها اشاره شده است.



این کارشناس امور مذهبی، یکی دیگر از دلایل بدحجابان برای ارتکاب به این عمل را افراط در غیرت مردان دانست و بیان کرد: مردی که غیرت زیادی داشته باشد، مانند کسی کار می‌کند که یک فنر را آن‌قدر بکشد یا فشار بدهد که در آینده آن فنر بیش از حد باز شود و اثرات آن را در آینده خواهیم دید.



وی اضافه کرد: یکی دیگر ازدلایل بدحجابی،‌ نشان دادن نقطه حقارتی است که برخی زنان دارند و حس می‌کنند در جامعه اسلامی حقیر هستند، اما باید بگوییم که وجود و تولد مبارک حضرت فاطمه(س) در اسلام و مقام و مرتبه‌‌ای که این بانوی بزرگوار در اسلام دارند، آن‌قدر بالاست که این مساله را رد می‌کند. اسلام به هیچ وجه نگاه درجه دومی به زن نداشته و ندارد و این را ‌که در برخی خانواده‌ها و جوامع، زن به موجودی رده دو تبدیل شده، نمی‌پسندد.



حجت‌الاسلام ماندگاری عقده حقارتی را که در برخی بانوان ایجاد شده یکی دیگر از عوامل بدحجابی دانست و در این‌باره توضیح داد: هنوز هم در برخی خانواده‌ها رایج است که به استعدادها، دارایی‌ها، جایگاه و منزلت زن توجه نمی‌شود که این باعث می‌شود اعتماد به نفس در زنان کاهش یابد و به همین دلیل آنها به بی‌حجابی روی بیاورند.



وی یکی دیگر از عوامل بدحجابی را گم‌ کردن ارزش زن و جایگاه کرامتش توسط خودش دانست و ادامه داد: متاسفانه از زمانی که پای ماهواره‌ها به ایران باز شده، تقلید غلط نیزبه خانه‌های ما راه پیدا کرد. ما این اصل را که در تقلید باید از عاقلان پیروی کنیم، نه جاهلان، از یاد برده‌ایم و به همین دلیل زنان ما به سمت تقلید از ماهواره‌ها می‌روند و این نیز باعث رواج بی‌حجابی می‌شود.



کارشناس برنامه «سمت خدا» اذعان کرد: رقابت ناسالم، چشم و هم‌چشمی و تربیت ناصحیح در خانواده‌ها نیز از عواملی است که باعث شده‌ بدحجابی در جامعه رواج یابد. همچنین هجوم فرهنگ بیگانه‌ای که با آن تصاویر بی‌عفتی در جامعه شیوع می‌یابد، از دیگر عوامل نفوذ پدیده شوم بدحجابی در جامعه است. http://hadidnews.com/vdcb00b5.rhb99piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما