تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۹
مجازات‌ها بر ضد روسيه، مقامات و شرکت‌های این کشور را بر آن داشت تا به آسيا و به ويژه چين روبياورند.
"روسيه" عمليات مالي خود را با "يوآن چین" انجام می‌دهد
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ريانووستي، مجازات‌ها بر ضد روسيه مقامات و شرکت‌هاي روسي را بر آن داشت به آسيا به ويژه چين رو بياورند.اين رويکرد موقعيت يوآن را که بيش از پيش به عنوان ارز جديد ذخيره مورد توجه قرار گرفته است، تقويت مي کند.



نظام پولي جهان امروز به شدت به آمريکا و اروپا وابسته است که ثبات آنها دستخوش آزمون‌هاي جدي شد: بحران‌هاي بدهي و بحران وام‌هاي مسکن اعتماد عمومي به دلار و يورو را کاهش داد. بنابراين چين احتمالا تنها منابع لازم را براي تغيير تابلو جهان مالي کنوني در اختيار دارد.



از سوي ديگر، بحران اوکراين و مجازات‌ها بر ضد روسيه به تقويت ارزش يوآن به عنوان پول اصلي جهاني جايگزين کمک خواهد کرد.



چين پيش‌تر سال ۲۰۰۹ اعلام کرده بود قصد دارد واحدهاي پول کشورهاي نوظهور را وارد ساختار حق برداشت ويژه (دي تي اس) صندوق بين المللي پول کند و از نفوذ دلار بکاهد. ساختار کنوني حق برداشت ويژه بدين ترتيب است: ۴۱۰۹ درصد براي دلار، ۳۷.۴ درصد براي يورو، ۱۱.۳ درصد براي پوند و ۹.۴ درصد براي يوآن.



فرصت بعدي براي ايجاد نظام چند قطعي سال ۲۰۱۵ فراخواهد رسيد زيرا صندوق بين المللي پول هر پنج سال يک بار در ساختار دي تي اس بازنگري مي کند، با اين حال، آمريکا رسما با اصلاح صندوق بين المللي پول مخالف است.



اگر اصلاحي صورت نگيرد و فشار بر روسيه -از طريق مجازات- و ديگر کشورها - از طريق افزايش نرخ بهره بانک مرکزي و برگشت سرمايه‌ها- تشديد شود، چين دو راه حل خواهد داشت: نفوذ يوآن و نقش بانک توسعه گروه بريکس را به عنوان جايگزيني براي صندوق بين المللي پول افزايش دهد.



بانک توسعه گروه بريکس در سال ۲۰۱۳ با سرمايه ۵۰ ميليارد دلار و سرمايه‌گذاري کل ۱۰۰ ميليارد دلاري که چين مشارکت‌کننده اصلي آن است به طور قطعي تأسيس شد.



اين ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري به واسطه ذخاير ارزي کشورهاي عضو شکل گرفتند.



ظاهرا، چين علاقه‌اي ندارد يوآن را به ارز شماره يک جهان تبديل کند چراکه متقاعد شده است که اين روند بايد براي به حداقل رساندن پيامدهاي منفي اين تصميم به کندي صورت بگيرد. در نتيجه کنار زدن دلار توسط يوآن تا ده سال آينده بعيد به نظر مي رسد.



اما پرکردن جاي خالي ارز جايگزين در جهان غرب هدفي واقع‌بينانه و ملموس براي چين است.



چين زيرساخت‌هاي لازم را براي اين کار به اجرا درآورده است ابتدا با تعيين سهميه براي سرمايه‌گذاران خارجي علاقمند به خريد سهام شرکت‌هاي چيني سپس برنامه‌ سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي چيني در خارج و امروز بازار خارجي يوآن در هنگ‌کنگ، سنگاپور، تايوان و لندن فعالانه رو به گسترش است.



قراردادهاي سوآپ ارزي با ۲۲ کشور خارجي به ارزش ۲۷۰۰ ميليارد يوآن (۴۳۰ ميليارد دلار) به ويژه با برزيل، استراليا، انگليس، بانک مرکزي اروپا بسته شده است. اما با روسيه و آمريکا هنوز اين اتفاق نيفتاده است.



چين امسال ايجاد سيستم پرداخت بين المللي خود را راه‌اندازي مي کند که به اين کشور امکان مي دهد عمليات مالي در تجارت بين المللي را به همان راحتي دلار با يوآن انجام دهد.



تا سال ۲۰۲۰ يک سوم مبادلات تجاري اين کشور قرار است با يوآن انجام شود.در این بين، سيستم پرداخت "يونيون‌پي" چين رقابت با ويزا و مسترکارد را در خارج از چين آغاز مي کند.



مجازات‌هاي غربي بر ضد روسيه در پي بحران اوکراين همچنين روسيه را بر آن خواهد داشت عمليات مالي خود را با يوآن و ديگر جايگزين‌هاي دلار انجام دهد. اما روسيه شريک اصلي چين نيست: با مبادلات تجاري بالغ بر ۸۹ ميليارد دلار (که سوخت ۶۸ درصد آن را تشکيل مي دهد) روسيه تنها دو درصد تجارت خارجي چين را تشکيل مي دهد.



حتي در زمينه صادرات نفتي به چين، روسيه پس از عربستان سعودي، آنگولا و عمان قرار دارد. اما چين براي دو ابتکار راهبردي به روسيه نياز دارد: برقراري دوباره راه ابريشم و توسعه مناطق غرب و شمال خود. http://hadidnews.com/vdcftvd0.w6d1jagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما