تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۴
یک کارشناس امور اقتصادی گفت: برای کاهش نرخ سود بانکی ابتدا باید زیرساخت‌هایی تعیین می‌شد تا باعث تزریق سرمایه‌های سرگردان به جامعه و افزایش سفته‌بازی در ملک و دلار نشود.
کاهش "سود بانکی" برابر با تزریق سرمایه‌های سرگردان
به گزارش حدیدنیوز، فرامرزی کارشناس امور اقتصادی گفت: هدف این است که با کاهش نرخ سود بتوانند تسهیلات را ارزان‌تر بدهند در واقع این هدف اول است.

وی افزود: کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه‌مدت یا بلندمدت بستگی به زیرساخت‌ها دارد که افزایش نرخ سود بانکی برای بانک‌ها فضای رقابتی را به وجود آورد که در جذب سپرده نقش مهمی داشته باشد.

فرامرزی در ادامه عنوان کرد: وام‌هایی که بانک‌ها می‌دادند گران‌قیمت و عمدتا در زمینه‌های غیرتولیدی است در صورتی که باید این تسهیلات صرف تولید شود و تمامی اینها بستگی به زیرساخت‌ها دارد.

وی در ادامه گفت: کاهش نرخ سود بانکی برابر با تزریق سرمایه‌های سرگردان به جامعه است که این خود باعث ایجاد تورم می‌شود.

** کاهش نرخ سود بانکی اقتصادی نیست

در ادامه مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: کاهش نرخ سود بانکی اقتصادی نیست و این به ضرر سپرده گذاران کوچک تمام می‌شود چون سپرده‌گذاران کوچک میزان سپرده‌شان به قدری نیست که با آن بتوانند طلا و سکه و ... بخرند بنابراین مجبورند سپرده‌هایشان را در بانک‌ها نگه دارند.

وی افزود: کسانی که میزان سپرده‌هایشان بیشتر است آن را از بانک‌ها خارج می‌کنند این کار دو پیامد را به دنبال دارد یکی از این پیامدها افزایش قدرت خرید مردم در بازارهای سیاه است و چون بازده منفی دارد باعث منفی‌تر شدن بازار می‌شود؛ همچنین، دیگر پیامد این طرح کاهش منابع بانکی است که در نتیجه قدرت وام‌دهی و تسهیلات بانکی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: راهکار اساسی برای این مشکل این است که نرخ سودهای بانکی به تورم نزدیک شود نه اینکه این دو را از هم دور کنیم.

http://hadidnews.com/vdci3war.t1a352bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما