تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۳
آمریکا و از بین رفتن جایگاه اقتصادی در سطح جهان

نرخ بیکاری در امریکا چقدر است؟/جولان بیکاری در غرب

بر اساس آمارهای این دفتر، بیشترین نرخ بیکاری را یونان (با ۲۶.۷ درصد) و کمترین آن را اتریش (با ۴.۹ درصد) داشته اند. در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون و ۹۱۰ هزار نفر در این اتحادیه بیکار هستند. در کنار یونان، کشورهای اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و فرانسه نیز با مشکل بیکاری جوانان روبه رو هستند.
نرخ بیکاری در امریکا چقدر است؟/جولان بیکاری در غرب
به گزارش حدیدنیوز، به اعتراف برخی مقام های رسمی آمریکا، این کشور در حال از دست دادن جایگاه اقتصادی و سیاسی خود در سطح جهان است. از آغاز بحران سال ۲۰۰۸ تاکنون، اقتصاد آمریکا فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد آمریکا و اروپا، بیکاری است که به اعتراض گسترده مردم به ویژه جوانان منجر شده است.

در همین حال، افزایش بیکاری هم به رشد شکاف درآمدی در جامعه آمریکا انجامیده است. طی هفته گذشته، بحران اوکراین همچنان از اخبار مهم جهان بود. در این مدت، تهدیدهای آمریکا و روسیه علیه یکدیگر ادامه یافت. روس ها هم نشان دادند که ترسی از غرب ندارند و برای سرمایه گذاری به شرق روی آوردند.

کی یف هم به پشتوانه غرب اعلام کرد که از پرداخت گازبهای روسیه خودداری می کند. این بحران بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشت و به رشد قیمت ها انجامید. در هفته ای که گذشت، خاورمیانه همچنان کانون اخبار داغ بود. از عراق و سوریه تا مصر و لیبی، مردم روزهای سختی را سپری کردند. مهمترین اخبار هفتگی را از نگاه اکونومیست مرور می کنیم.

افزایش آمار بیکاری
وزارت کار آمریکا اعلام کرد، بر اساس آخرین آمارها، تعداد افراد درخواست کننده برای دریافت کمک هزینه بیکاری به بالاترین رقم در ۹ هفته گذشته رسیده است. در حال حاضر تعداد این افراد به ۳۴۴ هزار نفر رسیده که ۱۴ هزار نفر نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می دهد. در هفته منتهی به ۱۹ آوریل تعداد ۹۷ هزار نفر در آمریکا بیکار شدند و تعداد بیکاران این کشور به ۲ میلیون و ۷۷۱ هزار نفر افزایش پیدا کرد. بر اساس آمارهای موجود، تعداد بیکاران آمریکایی در ۱۴ سال اخیر بیش از ۲۷ میلیون نفر افزایش داشته است.

بیکاری در اروپا
علاوه بر آمریکا، اروپایی ها هم از بیکاری رنج می برند اما میزان این رنج و ناراحتی در کشورهای مختلف متفاوت است. دفتر آمار اتحادیه اروپایی اعلام کرد که نرخ بیکاری فصلی در این اتحادیه ۱۱.۳ درصد است. بر اساس آمارهای این دفتر، بیشترین نرخ بیکاری را یونان (با ۲۶.۷ درصد) و کمترین آن را اتریش (با ۴.۹ درصد) داشته اند. در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون و ۹۱۰ هزار نفر در این اتحادیه بیکار هستند. در کنار یونان، کشورهای اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و فرانسه نیز با مشکل بیکاری جوانان روبه رو هستند.

ضریب جینی
بررسی ها نشان می دهند که اختلاف درآمدی بین مردم آمریکا در بسیاری از شهرها افزایش یافته است. باراک اوباما با شعار بهبود سطح زندگی مردم و افزایش درآمد آنها کار خود را آغاز کرد اما تاکنون موفقیت چندانی در این راه نداشته است. این بررسی ها حکایت از آن دارند که ضریب جینی در۵۰ شهر آمریکا بالای ۰.۵ است. ضریب جینی یکی از شاخص های مهم ارزیابی فاصله درآمدی در جامعه است. هر چه این ضریب به صفر نزدیک باشد، نشان دهنده کاهش اختلاف درآمدها و هر چه به عدد یک نزدیک باشد، نشانگر افزایش اختلاف درآمدها است.

پایان برتری
مدتی است که کارشناسان تاکید می کنند، اقتصاد آمریکا در مسیر نزولی قرار دارد و به زودی جای خود را به رقبای قدرتمند خواهد سپرد. آمریکا از سال اواخر سده ۱۹ میلادی به مهمترین اقتصاد جهان تبدیل شد، اما از پایان جنگ جهانی دوم که دلار به عنوان ارز ذخیره بین المللی مورد پذیرش قرار گرفت، سلطه آمریکا بر جهان تشدید شد. حال بانک جهانی نیز با اشاره به احتمال کنار رفتن آمریکا اعلام کرده که چین به اولین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

صعود و سقوط طلا
قیمت طلا طی هفته گذشته روندی نوسانی به خود گرفت. اگرچه فلز زرد از ابتدای هفته در مسیر رشد قرار گرفته بود اما در روز چهارشنبه بیش از ۱۱ دلار افت کرد و به کمتر از ۱۳۰۰ دلار در هر اونس رسید. تنش های اوکراین و کاهش ارزش دلار موجب شد تا قیمت طلا به بالای ۱۳۱۲ دلار برسد. دوشنبه گذشته طلا با عبور از ۱۳۱۵ دلار بالاترین رقم در ۳ هفته گذشته تجربه کرده بود.

چرخش به سوی شرق
با توجه به تهدیدهای آمریکا و اروپا، ظاهرا روسیه در حال جایگزین کردن شرکای غربی خود با اقتصادهای بزرگ آسیایی است. گفته می شود که چین در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین شریک تجاری روسیه است. مقام های اقتصادی و سیاسی روسیه ترجیح می دهند به جای چانه زدن با غربی ها، با اقتصادهای بزرگ آسیا همچون چین و هند به دادوستد بپردازند.

در حال حاضر حجم مبادلات تجاری روسیه و چین به بیش از ۸۸ میلیارد دلار در سال رسیده است. به گفته مقام های دو کشور، مسکو و پکن قصد دارند این رقم را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال آینده افزایش دهند. روسیه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان است و گفته می شود که تحریم آن از سوی غرب به زیان اقتصاد جهان
خواهد بود.

بدهی گازی
با وجود این که صندوق بین المللی پول می خواهد وام خوبی در اختیار اوکراین قرار دهد، مقام های کی یف قصد ندارند بدهی گازی خود به مسکو را بپردازند. رئیس بانک مرکزی اوکراین گفته است، بخش اول وام ۱۷ میلیارد دلاری صندوق برای تقویت اقتصاد این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مدت هاست مسکو دولت اوکراین را برای پرداخت بدهی ۳.۵ میلیارد دلاری گاز صادراتی تحت فشار گذاشته و مقام های کی یف (و در واقع اروپا) را تهدید کرده که در صورت پرداخت نشدن این مبلغ، تأمین گاز اوکراین و اتحادیه اروپا را محدود خواهد کرد.

دعوای نفتی اربیل و بغداد
با وجود تهدیدهای مکرر بغداد، آنکارا و اربیل اعلام کردند که صادرات نفت شمال عراق را در ماه جاری با موافقت یا بدون موافقت دولت مرکزی آغاز خواهند کرد. با پایان احداث پروژه خط لوله نفت کردستان عراق به منطقه جیهان ترکیه در اواخر سال گذشته، آنکارا و اربیل اقدام به انتقال و ذخیره سازی نفت خام در مخازن بزرگ نفت این شهر برای صادرات کردند. بغداد همواره دولت خودمختار کردستان عراق را تهدید کرده است که در صورت صادرات نفت خام این منطقه به ترکیه، سهم این منطقه از بودجه کشور را حذف خواهد کرد.

افزایش بی اعتمادی
مخالفت با حضور در اتحادیه اروپا روز به روز در میان اروپایی ها گسترش می یابد. موسسه ایپسوس فرانسه نظرسنجی انجام داده که نشان می دهد، در حال حاضر تنها ۳۰ درصد مردم اروپا با حضور کشورهای خود در اتحادیه اروپا موافق هستند. ۱۰ سال قبل بیش از ۶۳ درصد مردم اروپا از این اتحادیه حمایت می کردند اما از آن زمان تاکنون، اروپا با دو بحران اقتصادی شدید و افزایش شدید نرخ بیکاری روبه رو شده و این امر اعتماد مردم به این اتحادیه را کاهش داده است.


پایان کار اخوان المسلمین
کار جماعت اخوان المسلمین یکسره شده است. این را ژنرال عبدالفتاح السیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد. وی هرگونه احتمال آشتی با اخوان المسلمین را رد کرد. السیسی سال گذشته با کنار زدن محمد مرسی، رئیس جمهور وقت مصر به قدرت رسید. السیسی وعده داد، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چیزی از جماعت اخوان المسلمین باقی نخواهد ماند. به گزارش هفته نامه بورس، کارشناسان سیاسی می گویند: السیسی در انتخابات پیش رو که در روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه می (۶ و ۷ خرداد ماه) برگزار می شود، کار سختی در پیش نحواهد نداشت چون تنها رقیب وی حمدین صباحی است که در انتخابات سال ۲۰۱۲ در رقابت با محمد مرسی سوم شده بود.

محاکمه به اتهام جاسوسی
در حالی که ژنرال السیسی برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود، دادگاه جنایی قاهره محاکمه محمد مرسی و رهبران اخوان المسلمین را به اتهام جاسوسی برگزار کرد. دادگاه جنایی شمال قاهره سه شنبه هفته گذشته به اتهام جاسوسی مرسی و ۳۵ نفر از رهبران و اعضای جماعت اخوان المسلمین رسیدگی کرد.

بحران جاسوسی
برای چندمین بار تل آویو به جاسوسی از آمریکا متهم شد و همانطور که انتظار می رفت، اسراییلی ها با تاکید بر روابط گرم و صمیمی با واشنگتن، جاسوسی از آمریکا را تکذیب کردند. هفته گذشته، نیوزویک سخنان یک مقام ارشد امنیتی آمریکا در حضور اعضای کنگره را منتشر کرد. ظاهرا وی گفته بود، اسرائیل سال هاست از آمریکا جاسوسی می کند. با این حال، برخی مقام های دولتی در واشنگتن که به حمایت بی چون و چرا از اسراییل شهرت دارند، اعلام کردند که ارتباط میان تل آویو و واشنگتن ناگسستنی است. نکته جالب این که بعضی از این افراد هیچ اشاره ای به موضوع جاسوسی نکردند.

جنگ تروریست ها
اختلاف میان تروریست های مخالف دولت بشار اسد رو به افزایش است. تازه ترین گزارش ها حکایت از آن دارند که سرکرده جبهه النصره به دلیل اختلاف با سران ارتش آزاد در شرق درعا کشته شده است. مدتی است این گروه های تروریستی مخالف دولت دمشق به جان هم افتاده اند و تاکنون تعدادی از دو طرف در درگیری کشته شده اند. http://hadidnews.com/vdcbfsb5.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما