تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
دولت چین به حامی اصلی صنایع این کشور در سرمایه‌گذاری در خارج از کشور تبدیل شده است. حمایت از صنایع و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور، یکی از راه‌های اجرای اصلاحات اقتصادی در چین است که از سال گذشته میلادی توسط ژی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور به اجرا گذاشته شده است.
آمریکا چگونه به قدرت دوم اقتصادی جهان تبدیل می‌شود؟/هجوم شرکت‌های چینی به سمت بازار آمریکا
به گزارش حدیدنیوز، آمریکا قرار است قدرت خود در عرصه اقتصاد جهانی را به‌زودی به چین واگذار کند، اما این اتفاق چگونه و در طی چه پروسه‌ای رخ می‌دهد؟ بسیاری بر این باورند نیروی ارزان قیمت کار چین و همچنین جمعیت بالای این کشور درنهایت کار را به سود او رقم خواهد زد، اما دراین میان آمریکا‍ منافع بیشتری برای از دست دادن دارد. جدای از بازارهای کشورهای اروپایی و آسیایی، این بازار داخلی آمریکاست که قرار است دستخوش تغییر و تحولات زیادی شود چرا که چین مستقیما همین بازار را نشانه رفته است.



مجله تایم در گزارشی به قلم مایکل شاومن به این مساله پرداخته است:



حدود یک ربع قرن پیش اقتصاد آمریکا با سرمایه عظیم شرکت‌های پولدار ژاپنی به لرزه درآمد. به نظر می‌رسید که شرکت‌های ژاپنی در همه جای آمریکا مشغول خرید همه‌چیز هستند. از مرکز راکفلر گرفته تا کمپانی فیلمسازی کلمبیا پیکچرز، همه توسط شرکت‌های ژاپنی خریداری شده بود. اما آیا همه‌چیز قبل از یورش ژاپنی‌ها به اقتصاد آمریکا و سرازیر شدن بهمن پول‌های نقدشان به این بازار درست بود؟ امروز ایالات‌متحده در برابر یورش اقتصادی دیگری از جانب آسیا قرار گرفته و این‌بار رقیب دیگری به سمت بازارهای آمریکا هجوم آورده به نام چین. درست مانند ژاپن در دهه۱۹۸۰، امروز هم چین درحال وسعت دادن به پهنه اقتصاد خود در سراسر جهان و از جمله آمریکاست تا بتواند به قدرت اول اقتصادی جهان تبدیل شود.



چین گفته می‌شود که در سال۲۰۱۷ یا ۲۰۲۸ یا ۲۰۳۰ می‌تواند اقتصاد آمریکا را پشت سر بگذارد، اما واقعیت این است که این کشور همین سال گذشته با رشد اقتصادی بالای ۷درصد خود توانست اقتصاد آمریکا را با رشد اقتصادی زیر ۳درصد پشت سر بگذارد. با توجه به اطلاعات موسسه‌های امریکن اینترپرایز و بنیاد هریتیج، سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین در طول سال۲۰۱۳ به رقم ۸۵میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به رقم ۱۰میلیارد دلار سال۲۰۰۵، افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. در این میان آمار جالب توجه دیگر این است که آمریکا مقصد اول سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین بوده و حدود ۱۴میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری‌ها در طول یک‌سال در آمریکا انجام شده است. این روند احتمالا تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت.



دولت چین به حامی اصلی صنایع این کشور در سرمایه‌گذاری در خارج از کشور تبدیل شده است. حمایت از صنایع و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های خارج از کشور، یکی از راه‌های اجرای اصلاحات اقتصادی در چین است که از سال گذشته میلادی توسط ژی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور این کشور به اجرا گذاشته شده است.



شرکت‌های چینی با حمایت‌هایی که دریافت می‌کنند به سرعت به سمت بازارهای داخلی آمریکا می‌روند و حجم این قرار دادها با سرعت ثابتی در حال افزایش است. به‌عنوان مثال، در سال گذشته میلادی، شرکتی از شانگهای چین موفق شد، یکی از شرکت‌های صنایع غذایی آمریکا را به قیمت ۴.۷میلیارد دلار خریداری کند که این خرید بهترین تجارت چین در آمریکا به حساب آمد. هم اینک شرکت خودرو سازی دانگفنگ هم به دنبال تسخیر بازار پژوی فرانسه در آمریکاست.



با این حال آمریکایی‌ها از تمام پولی که چین به این کشور سرازیر کرده است استقبال نکرده‌اند. مانند چند دهه پیش که ژاپنی‌ها به بازار آمریکا هجوم آوردند، ‌هجوم چینی‌ها به این بازار نیز با وحشت گسترده آمریکایی‌ها روبه‌رو شده و اقداماتی برای ایجاد مانع در این مسیر دیده شده است، به‌طور مثال، به‌دلیل ترس از امنیت سایبری آمریکا به شرکت چینی هواوی (Huawei) که به طرز مرموزی به دنبال خرید تاسیسات مخابراتی آمریکا بود، ‌اجازه انجام این کار را نداد. نگرانی دیگر در این خصوص این است که شرکت‌هایی که از یارانه بسیار بالای دولتی استفاده می‌کنند، رقابت در بازار آمریکا را از مسیر صحیح خود دور سازند. براساس داده‌های مرکز هریتیج، ‌از کل بنگاه‌های دولتی که در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند حدود ۶۸درصدشان چینی بوده‌اند. این مساله صدای کنگره را هم درآورده و قانونگذاران آمریکایی سوالاتی را از دولت مطرح کرده‌اند که آیا فرصت دادن به مالکان چینی برای سرمایه‌گذاری در آمریکا مخالف منافع ملی نیست؟



با وجود این‌که آمریکا سعی دارد ملاحظات امنیتی را بیشتر از پیش وارد مسائل تجاری با چین کند اما باید گفت ورود چین به بازار این کشور مزایایی هم برای آمریکایی‌ها خواهد داشت و آن کم‌شدن میزان بیکاری در جامعه آمریکایی است که این روزها به‌شدت مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. ژاپنی‌های در دهه گذشته و چین در دهه فعلی از منابع مهم اشتغالزایی در ایالات‌متحده به‌شمار می‌آیند.



آمریکا شاید نتواند قدرت اول خود در امور اقتصادی را در دنیا حفظ کند، اما با کمک سرمایه‌گذاران چینی می‌تواند میزان بیکاری در این کشور را به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته کاهش داده و اوضاع اقتصادی در آمریکا را دگرگون سازند. ژاپنی‌ها با کارخانه‌های تولید خودروی خود توانستند ۴۰۰هزار شغل در آمریکا ایجاد کنند و به‌زودی این صنعتگران چینی خواهند بود که بازار آمریکا را در قبضه خود می‌گیرند. http://hadidnews.com/vdchqkni.23nw-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما