تاریخ انتشار :شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۶
تصمیم دولت برای اختصاص ارز مبادلاتی به خودروسازان، بیش از هر زمان دیگری توانست اعتماد صاحبان سهام و فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کند، تا جایی که هم اکنون صف خرید برای سهام خودروسازان تشکیل شده است و همین امر، تاثیر مثبتی را بر وضعیت آنها خواهد گذاشت و شاید دوران طلایی سهام خودروسازان در بورس آغاز شده باشد.
تاثیر مثبت ارز مبادلاتی بر سهام خودروسازان/ تشکیل صف خرید در بورس
به گزارش حدیدنیوز، روز گذشته بود که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین روز از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اعلام کرد که قرار است به خودروسازان ارز مبادلاتی ۲۵۵۰ تومانی تخصیص دهد تا بخشی از نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین کند.



همین امر کافی بود تا سهام خودروسازان در بازار سرمایه با ارزش بالاتری مواجه شود و هم اکنون صف خرید برای سهام آنها تشکیل شود. 

در این میان تحلیل ها حکایت از این دارد که سهام خودروسازان در روزهای آینده از رشد خوبی برخوردار خواهد شد، چراکه وقتی ارز مبادلاتی به خودروسازان اختصاص یابد، بخشی از تامین نقدینگی صورت گرفته و هزینه های سربار آنها کاهش می یابد، بنابراین سهام آنها سودده تر خواهد شد.



در واقع، خودروسازان با این تصمیم دولت، از منفعتی بزرگ برخوردار شدند و علاوه بر اینکه می توانند مایحتاج خود را با ارز ارزانتری نسبت به بازار آزاد تهیه کنند، سهام آنها نیز از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود و آنها به طور غیرمستقیم نیز از این تصمیم دولت منفعت می برند.



در این میان تحلیل های متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که یکی از دلایل افزایش صف خرید سهام خودروسازان در بازار می تواند انتشار خبر مربوط به توافق بانک مرکزی با بانکها برای کاهش نرخ سود بانکی باشد که سرمایه ها را مجدد در راه بازارهای سودآور سهام روانه خواهد کرد.



سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با اهداف دولت از تزریق ارز دولتی به خودروسازان می‌گوید: دولت با اختصاص ارز دولتی به صنعت خودرو نیاز بسیار بزرگی را از سطح بازار ارز جمع خواهد کرد که قطعا به کاهش نرخ ارز در بازار خواهد انجامید. لیلاز در کنار این نکته به این موضوع نیز اشاره می‌کند که این اقدام نشانه بزرگی از قصد دولت برای تثبیت قیمت خودرو است.



او در ادامه می‌گوید: با ثبات قیمت‌ها بازار خودرو امکان رشد ۲۵ درصدی خواهد داشت و به این واسطه خودروسازان به مدار تولید باز خواهند گشت.



لیلاز با اشاره به این نکته که اگر تولید امسال خودروسازان را به صورت کلی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، می‌گوید: تولید این مقدار خودرو چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی نیاز دارد، حالا اگر ارز مورد نیاز را دولت با نرخی که در بودجه تصویب کرده است؛ یعنی ۲ هزار و ۶۵۰ تومان به خودروسازان بدهد، مابه‌التفاوت این رقم با نرخ بازار آزاد مثل این است که دولت چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان به خودروسازان و بازار کمک کرده است.



وی عقیده دارد دولت و بانک مرکزی برای تامین ارز خودروسازان با نرخ دولتی حرف بسیار بزرگی را زده‌اند که در صورت اجرایی شدن، وضعیت صنعت خودرو، مشتریان آن و بازار ارز دگرگون خواهد شد. http://hadidnews.com/vdceox8w.jh8owi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما