تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
جواد مرشدی: حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۳ به ۳۹.۵ میلیارد دلار رسید و به عبارتی چین امسال هم همچون سال‌های گذشته گوی رقابت را از کشورهای دیگر ربود.
چینی‌ها: جبران می‌کنیم
به گزارش حدیدنیوز،کالاهای چینی از پوشاک گرفته تا صنایع بالا دستی و اتومبیل بازارهای ایران را قبضه کرده.باز بودن درهای بازار ایران از یک سو و وجود تحریم‌ها از سوی دیگر باعث شد تا صادرکنندگان چینی بیشترین سود ممکن را ببرند.با نگاهی دقیق تر به حجم مبادلات تجاری می‌بینیم که صادرات ما به این کشور عضو۱+۵ بیشتر مواد خام بوده و در مقابل وارداتمان (فارغ از کیفیت) هر آنچه که در چین تولید شده.روز شنبه چینی‌ها با مشارکت یک شرکت ایرانی کلنگ تاسیس پالایشگاهی را در منطقه آزاد چابهار به زمین زدند که به زعم مدیر عامل شرکت پترو چین پارس از صنایع بالا دستی خواهد بود و ندادن نفت خام به چینی‌ها از اولویت‌های آن است. یک هیات ۱۰۰نفره از چین برای افتتاح و کلنگ‌زنی این پروژه حدود۱۰ روز است که به ایران آمده و دیروز هم در سالن خلیج فارس مرکز توسعه صادرات نشستی با تجار و بازرگانان ایرانی داشتند. سخنران اصلی این نشست وزیر صنعت،معدن و تجارت بود.

نه‌تنها از حجم مبادلاتمان کاسته نمی‌شود؛
بلکه افزایش نیز می‌بابد

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه نشست همکاری‌های اقتصاد و سرمایه‌گذاری ایران وچین در پاسخ به پرسش خبرنگار آرمان مبنی بر اینکه: آیا بعد از توافق ژنو از حجم مبادلات تجاری ایران و چین کاسته خواهد شد گفت:نه تنها از حجم مبادلات جمهوری اسلامی و چین کاسته نخواهد شد بلکه در آینده این حجم افزایش هم خواهد داشت. افخمی که سابقه هشت سال ریاست بر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد در جلسه دیروز اظهار داشت: ایران شرایط و محیط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به وجود آورده است و سرمایه‌گذاری در بخش‌های فولاد، معادن و صنایع فناوری بالا، صنعت خودرو، صنایع پایین دستی، نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، شیلات و کشاورزی و مصالح ساختمانی از جمله زمینه‌هایی به شمار می‌رود که شرکتهای چینی می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. وی ادامه داد: شرکت‌های توانمند ایرانی در بخش خدمات فنی و مهندسی آمادگی خود را در جهت انجام پروژه‌های مشترک با شرکت‌های چینی در سایر کشورها از جمله همسایگان ایران و دیگر کشورهای منطقه اعلام می‌دارد.افخمی خاطرنشان کرد: در مجموع این ارقام با حجم تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری که توسط روسای جمهوری دو کشور برای ۱۰ سال آینده هدف گذاری شده است، فاصله زیادی دارد و باید فاصله ارقام موجود تا سطح مطلوب و مورد نظر توسط فعالان اقتصادی و تجاری ارتقا یابد.

تلاش طرفین برای ارتقای حجم مبادلات تجاری

رئیس مرکز تجارت خارجی چین در گفت‌وگوی اختصاصی با آرمان گفت: بعد از توافق ژنو منهای ابعاد سیاسی که در حوزه من نیست، فکر می‌کنم در آینده شاهد پیشرفت سطح روابط تجاری باشیم.آقای وانگ رون شنگ درخصوص وضعیت بازار کالاهای چینی بعد از توافق ژنو نیز گفت:طی سال‌های گذشته روابط ایران وچین خیلی خوب بوده وصادرات چین به ایران هم خوب بوده و جنس‌های چینی بازار خیلی خوبی داشتند ولی باید دید در آینده چه پیش می‌آید.وی افزود: حجم مبادلات ما با ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۹.۵ میلیارد دلار بود وامیدوارم در سال ۲۰۱۴ براساس تلاش‌های طرفین سطح مبادلات بیشتر شود.

قطعا نفت خام به چینی‌ها داده نمی‌شود

عزیز آزادبخت، مدبرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت پترو چین پارس نیز در گفت‌وگویی اختصاصی با آرمان خود را از بخش دولتی جدا دانست و با اذعان به اینکه در بخش خصوصی فعالیت می‌کند، گفت: اینکه به سراغ چینی‌ها رفتیم به این دلیل بود که چین از بازار خیلی خوب و مطرحی در جهان برخوردار است.و از آنجا که پروژه ما هم یک پروژه نفتی است وبا توجه به ظرفیت‌های خودمان که یکی از صنایع خوبمان همان نفت وگاز و پتروشیمی است چین هم یک مصرف‌کننده این کالاهاست به سمت این کشور رفتیم و باید گفت:تحریم‌ها در این انتخاب تاثیر زیادی نداشتند. آزاد بخت در پاسخ به این سوال که صادرات ما به چین بیشتر نفت و مواد خام بوده اظهار داشت:در این پروژه قطعا نفت خامی به چینی‌ها داده نمی‌شود و این یکی از اولویت‌های ما در این پروژه است.در این پروژه نفت خام از میادین می‌آید و در پالایشگاه پروسس و به شکل فرآورده صادر می‌شود.وی با اشاره به اینکه پتروچین از صنایع بالادستی است ادامه داد:فرآورده‌های ما هم نیازهای داخلی‌مان را پوشش می‌دهد وهم صادراتمان راودر کل از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند. از آنجا که به منطقه آزاد قول داده‌ایم که صنعتی را بیاوریم که آلودگی زیست‌محیطی نداشته باشد فعلا در حد تولید نفت سفید، دیزل و مازوت فعالیت می‌کنیم. مدیرعامل پتروچین گفت:این پروژه تا ۱۵ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و از آنجا که چین صنعت پالایش خوبی دارد تمام تکنولوژی این پروژه از چین وارد می‌شود و با همکاری مهندسین ایرانی به اجرا گذاشته می‌شود، نظارت هم توسط شرکت‌های خودمان صورت می‌گیرد. البته ما به وزارت نفت در خصوص رعایت استانداردهای آن وزارتخانه تعهد داده‌ایم و ملزم به رعایت آنها هستیم. وی با بیان اینکه میزان مشارکت ما در این پروژه در فاز اول و دوم ۵۰۰ میلیون دلار است افزود:۵۱ درصد سهام شرکت ایرانی و ۴۹ درصد متعلق به چین است واین یک تجربه خوبی است که ما بیاییم و بخش خصوصی را بین کشورهای مختلف نه تنها چین در مساله تولید دخیل کنیم.چرا که هم نسبت به طرح‌های دیگر، اشتغالزایی خوبی دارد و هم اینکه ارزش افزوده خوبی را به همراه خواهد آورد.ما هم در این طرح برای حدود ۱۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کنیم. ضمن اینکه ما قول داده‌ایم که سالیانه ۵۰ نفر را جهت آموزش به چین بفرستیم.

واردات از چین تناقضی با اقتصاد مقاومتی ندارد

همچنین در این مراسم محمدرضا نعمت‌زاده گفت: نیمی از این قراردادها به مرحله گشایش اعتبار رسیده است.او با اشاره به این‌که در چند سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در زمینه تامین مالی پروژه‌ها روند خوبی داشته است گفت: امیدواریم همکاری‌های دو کشور علاوه بر حوزه‌های خرید تجهیزات و پیمانکاری به بخش سرمایه‌گذاری مستقیم نیز ادامه یابد.وی افزود:‌ ازجمله پروژه‌های تامین مالی شده توسط چین می‌توان به هفت طرح فولادی اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها گشایش اعتبار شده و گشایش اعتبار سایر طرح‌ها نیز توسط بانک صنعت و معدن در حال انجام است.وی گفت: ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری است و ۱۶ منطقه ویژه بوده که فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها بوجود آورده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این مراسم نیز با اشاره به اینکه اولویت بندی کالاهای وارداتی و ممنوع کردن واردات برخی از کالاها خلاف قوانین برنامه پنجم توسعه است، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارتباطی به ممنوع کردن واردات کلیه کالاها ندارد.وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ممنوعیت دوباره واردات برخی کالاها عنوان کرد: قرار نیست دولت دوباره دست به اولویت بندی کالاها بزند چرا که این کار خلاف قوانین برنامه پنجم توسعه است. وی افزود: تنها مانع دولت بر سر راه واردات، تعرفه‌گذاری است و هم اکنون نیز واردات کالاهای اولویت ۹ و ۱۰ آزاد بوده اما برای واردات آنها باید تعرفه دوبرابری پرداخت شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات کالاهای لوکس از چین نیز توضیح داد: تناقضی بین واردات کالا از چین و اقتصاد مقاومتی وجود ندارد و باید بگویم که در سال ۱۳۹۲ بیشتر واردات ایران از چین نیز مربوط به مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای بوده است.

به دنبال روابط برد- برد اقتصادی و تجاری با ایران هستیم

یوهونگ یانگ، سفیر چین در ایران نیز با اشاره به این‌که براساس آمار گمرک چین، ارزش تجارت ایران و چین در سال گذشته میلادی به ۳۹ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار رسید گفت: در سال‌های اخیر با وجود موانع متعدد روابط اقتصادی وتجاری ایران و چین از روند رو به رشد و مثبتی برخوردار بوده است.وی با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور ایران و چین در اجلاس شانگهای در بیشکک قرقیزستان گفت: بعد از آن نیز رئیس مجلس ایران به چین سفری داشته و در جریان این سفرها مذاکرات خوبی بین دو کشور انجام شد.سفیر چین در ایران با اشاره به سفر هفته گذشته وزیر بازرگانی چین به ایران اظهار کرد: ‌در این سفر پانزدهمین اجلاس همکاری‌های ایران و چین برگزار و سند جامع همکاری‌های دو کشور در راستای توسعه روابط اقتصادی وتجاری امضا شد.یانگ اظهار کرد: چین از نظر راهبردی و بلند مدت به روابط با ایران نگاه می‌کند و ما به دنبال روابط برد- برد در همکاری‌های خود با ایران هستیم.

چین بزرگ‌ترین تاجر کالای جهان شد

لازم به ذکر است، روز گذشته وزارت بازرگانی چین به نقل از سازمان جهانی تجارت عنوان کرد که در سال گذشته میلادی چین بیشترین صادرات و واردات کالای جهان را داشته است.بر این اساس در سال گذشته میلادی تجارت خارجی چین برابر با چهار هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار بوده است.از مجموع تجارت خارجی چین در سال گذشته مبلغ ۲۲۱۰ میلیارد دلار صادرات این کشور و ۱۹۵۰ میلیارد دلار واردات این کشور بوده است.

اطلاعات بیشتر در: http://www.eranico.com/fa/content/۲۰۹۰۸/%da%۸۶%db%۸c%d۹%۸۶%db%۸c%e۲%۸۰%۸c%d۹%۸۷%d۸%a۷-%d۸%ac%d۸%a۸%d۸%b۱%d۸%a۷%d۹%۸۶-%d۹%۸۵%db%۸c%e۲%۸۰%۸c%da%a۹%d۹%۸۶%db%۸c%d۹%۸۵#ixzz۲usti۸Gbs
منبع این مطلب سایت ارانیکو می باشد.
http://hadidnews.com/vdcftcd0.w6dcmagiiw.html
منبع : آرمان
نام شما
آدرس ايميل شما