تاریخ انتشار :شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۸
حقوق بگیران برای خرید به نمایشگاههای بهاره بروند

تفاوت قیمت اجناس شب عید از پایین تا بالای شهر

برخلاف سال‌های گذشته مردم از همین آغازین روزهای آخرین ماه سال تصمیم گرفته‌اند خریدهای نوروزی خود را انجام دهند.
تفاوت قیمت اجناس شب عید از پایین تا بالای شهر
به گزارش حدیدنیوز، این روزها اگر سری به بازارها و مراکز تجاری بزنید مردمی را مشاهده می‌کنید که در حال خرید نیازهای شب عید خود هستند و باعث رونق کسب‌وکار واحدهای صنفی شده‌اند. یکی از دلایل این مساله را می‌توان پرداخت عیدی به برخی از کارمندان دانست که سبب شده تا پول نقد در اختیار این عده قرار گیرد.

هرچند با توجه به کسادی بازار در پاییز و زمستان امسال، بسیاری از فروشندگان ترجیح داده‌اند برای رونق بازار برخی ازاجناس را با تخفیف ۱۰تا ۳۰ درصدی عرضه کنند.

البته قیمت‌ها در مراکز و بازارهای سطح شهر بسیار متفاوت است؛ به طوری که اکنون در جنوب تهران می‌توان شلوار جین را با قیمتی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و مانتو را بین۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرد.

قیمت همین اجناس در شرق تهران کمی متفاوت‌تر است و برای شلوار جین باید ۶۵ تا ۱۵۰ هزار تومان و برای مانتو نیز ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان پرداخت.

ناگفته پیداست که قیمت اجناس در مراکز تجاری شمال شهر به فراخور درآمد مشتریان بالاتر است.

در این میان، عده زیادی از اقشار جامعه مانند کارگران و مستمری‌بگیران و بازنشستگان هنوز نتوانسته‌اند برای خرید نوروزی اقدام کنند و بعید به نظر می‌رسد با توجه به قیمت بالای اجناس و همچنین پایین بودن حقوق و مستمری، این افراد بتوانند نسبت به خرید شب عید اقدام کنند.

هرچند دولت به روال هر سال قرار است از ۵ تا ۲۵ اسفندماه نمایشگاه‌های بهاره برگزار کرده و به عرضه کالاهای مورد نیازمردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر بپردازد.

در این نمایشگاه‌ها اجناسی مانند موادغذایی،‌ پوشاک‌، آجیل و خشکبار، کیف و کفش عرضه خواهد شد.

هرچند تجربه سال‌های گذشته نشان داده با توجه به عرضه این کالاها که معمولا بین ۱۰ تا ۲۰درصد زیر قیمت بازار هستند، بسیاری از مردم برای خرید به این نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. اما به گفته بسیاری از خریداران قیمت پایین قیمت‌ها رابطه مستقیمی با کیفیت کالاها دارد و به جرأت می‌توان مدعی شد که کیفیت و قیمت دقیقا در یک کفه ترازو قرار دارند و این گونه نیست که کالاهایی درجه یک و عالی ۲۰ درصد زیر قیمت بازار به مشتریان عرضه شود.

یکی دیگر از مواردی که معمولا هر سال در سطح شهرها مشاهده می‌شود، حضور بساط دست‌فروشان به ویژه در ساعات پایانی شب‌هاست و بسیار مشاهده شده این عده در اصل همان فروشندگان واحدهای صنفی هستند که اجناسی را که در طول سال در مغازه‌هایشان فروش نرفته را با ترفند تخفیف و... در کنار خیابان به اصطلاح حراج کرده و از هجوم مردم استفاده کامل می‌برند.

هر چند ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود و در روزهای پایانی سال که مردم برای خرید انواع میوه و آجیل به تکاپو می‌افتند، کاسبی دلالان حسابی سکه شده و با استفاده از جو روانی حاکم بر جامعه و تعجیل مردم در خرید، کالاهای بعضا بی‌کیفیت را با قیمت‌هایی تقریبا بالا به مردم عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادپرس ، این در حالی است که در چند سال گذشته مسوولان با وعده مختلف از بهمن ماه سعی می‌کردند مردم را به عرضه دقیق و بدون کاستی کالاها امیدوار کنند و متاسفانه در آستانه نوروز برخلاف تمام وعده و وعیدها، کمبودها یکی پس از دیگری نمایان می‌شد که برای این مدعا می‌توان از نحوه عرضه میوه نام برد که در ابتدای زمستان معمولا بر عرضه میوه با کیفیت درجه یک با قیمت مصوب تاکید فراوان می‌شد و در روزهای پایانی زمستان خبری از این میوه‌ها نبود و مردم مجبور می‌شدند نیازهای شب عید را با قیمت‌های بسیار بالاتر تهیه کنند.

امسال نیز وقوع این مساله دور از انتظار نیست و دولت و به‌ویژه مسوولان نظارتی باید تمهیدات لازم را برای مقابله با این مساله بیاندیشند.

در این میان، برای جلوگیری از متضرر شدن مصرف‌کنندگان باید وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت و نظارت دقیق و مدونی در زمینه تنظیم بازار شب عید انجام داده و با افزایش نظارت‌ها بر بازار شب عید خواسته مردم را به خوبی اجابت کند.
http://hadidnews.com/vdchx-ni.23n6wdftt2.html
منبع : اقتصاد پرس
نام شما
آدرس ايميل شما