تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
ضرورت تدبیر برای ساماندهی کودکان خیابانی

کودکان خیابانی امروز بزهکاران فردا

بی تردید برای جمع آوری و ساماندهی این کودکان نهادهایی همچون شهرداری و بهزیستی نقش بسیار تعیین کننده ای دارند. در غیر این صورت و در صورت انفعال شهرداری از جمع آوری و کنار کشیدن بهزیستی از نگهداری کودکان خیابانی که اغلب هم بی سرپرست هستند،‌باید منتظر باشیم تا با قد کشیدن این کودکان آسیبهای اجتماعی کلانشهرمان هم قد بکشد.
کودکان خیابانی امروز بزهکاران فردا
به گزارش حدیدنیوز‏، بهره مندي از آغوش گرم و حمايت خانواده چيزي است كه كودكان خياباني همان هايي كه سر چهارراه جلوي با گل، ‌فال يا اسفند سر راه عابران پياده و ماشينهاي منتظر سبز شدن چراغ راهنمايي و رانندگي هستند،‌از چنين حمايت و به طبع آن از تربيت و نظارت خانواده بي بهره اند. 

بر اين اساس هر چند كودكان كار و كودكان خياباني هر دو جزو چالش هاي امروز جامعه ما محسوب مي شود اما ميزان گرايش كودكان خياباني به جرائم بسيار بيشتر و خطرناك است. در اغلب مناطق كلانشهر تهران هم شاهد معضل كودكان خياباني هستيم اما مناطق ۲،‌۳،‌۷،‌۱۱،‌۱۲و ۱۳ از جمله مناطقي هستند كه در تقسيم بندي آسيبهاي اجتماعي تهران از نظر معضل كودكان خياباني وضعيت هشدار آميزتري دارند.

كودكان خياباني،‌ خيلي هاشان از سوي سرپرستي كه بيشتر وقتها پدر يا مادر نيستند به شبكه هاي تكدي گري يا ساماندهي مشاغل كاذبي همچون گل فروشي و فال فروشي كه صورتهايي ديگر از تكدي گري هستند اجاره داده مي شوند. ضريب هوشي اين گروه از كودكان به دليل عدم برخورداري از حمايت عاطفي،‌ مالي و تربيتي خانواده اغلب از كودكان عادي يا حتي كودكان كاري كه در خانواده زندگي مي كنند پايين تر است بر همين اساس هم اين كودكان به حق و حقوق خود آگاه نيستند و آسانتر تحت استثمار و بهره كشي قرار مي گيرند.اين كودكان مهارتهاي اجتماعي و ارتباطي كمتري هم دارند زيرا از سنين بسيار پايين و پيش از انكه آمادگي روح لازم را كسب كنند با فشارها و استرسهاي ناشي از كار و از بين رفتن حق وحقوقشان مواجه مي شوند و ناكامي و شكست را بيشتر از كودكان عادي تجربه مي كنند. بر خلاف كودكان كار كه در برخي كارگاه ها و اماكن خاص به كارگيري يم شوند و چندان در چشم نيستند؛‌ كودكان خياباني معضلي نيست كه در لايه هاي جامعه پنهان شده باشد .

همه ما روزانه با تعداد زيادي از اين كودكان در كوچه و خيابان و اماكن شلوغي همچون مترو مواجه مي شويم و از كنارشان به سادگي عبور مي كنيم . پس ساماندهي و جمع آوري اين كودكان نيز چندان سخت و غير ممكن به نظر نمي رسد. هر چند اين ساماندهي نيازمند صرف بودجه و هزينه است اما بايد هزينه هايي را اين كودكان در صورت بزرگ شدن در چنين شرايطي در دامن زدن به چالشهايي همچون اعتياد و بزهكاري هاي اجتماعي ايجاد مي كنند را نيز در نظر گرفت.

بي ترديد براي جمع آوري و ساماندهي اين كودكان نهادهايي همچون شهرداري و بهزيستي نقش بسيار تعيين كننده اي دارند. در غير اين صورت و در صورت انفعال شهرداري از جمع آوري و كنار كشيدن بهزيستي از نگهداري كودكان خياباني كه اغلب هم بي سرپرست هستند،‌بايد منتظر باشيم تا با قد كشيدن اين كودكان آسيبهاي اجتماعي كلانشهرمان هم قد بكشد. http://hadidnews.com/vdcjoie8.uqeoazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما