تاریخ انتشار :شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۸
خودروسازان چینی با توجه به سهم اندکی که در بازار ایران دارند نمی‌توانند برای این صنعت تهدیدی تلقی شوند.
رد پای پژو در برخی رسانه‌های داخلی و وسط کشیدن بی‌معنای چینی‌ها
این روزها حمایت از حضور دوباره شرکت پژو در ایران در حالی از سوی شیفتگان داخلی این شرکت پیگیری می‌شود که نمونه جدیدترین این اقدامات را می‌توان در نفوذ در برخی رسانه‌ها مشاهده کرد.


به گزارش حدیدنیوز، یک روزنامه پرتیراژ اقتصادی امروز در حالی در گزارشی با عنوان «انتقاد سریالی «یک منبع آگاه» به بازگشت دوباره پژو» نسبت به انتقاد کارشناسان صنعت خودرو علیه خیانت شرکت پژو به ایران، معترض شده و دلیل انتقاد این کارشناسان را حمایت از حضور شرکت‌های چینی مطرح کرده است که این روزنامه خود در گزارش‌های قبلی‌اش با انتشار جدیدترین اخبار در مورد تولیدات چینی در ایران، تولید این نوع محصولات را در ایران کاری غیر قابل اجتناب و قابل دفاع بیان کرده بود.



این روزنامه این روزها در حالی نسبت به اعتراض دست اندرکاران صنعت خودرو و همچنین بر ملا شدن برخی زیان‌های وارد شده از سوی پژو به ایران توسط برخی رسانه‌ها معترض شده است که گفته می‌شود حداقل زیان وارد شده از سوی پژو به ایران ۸۰۰ میلیون یورو بوده است.



ظاهراً گزارش نویسان این روزنامه اقتصادی پرتیراژ بیشتر از آنکه به فکر مصالح ملی باشند، به فکر حمایت از شرکت پژو هستند و برای بازگشت دوباره این شرکت به ایران در تلاشند.



در یادداشتی که امروز در صفحه اقتصادی این روزنامه منتشر شده، دلیل انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها از زیان وارد شده از طرف پژو به ایران، حمایت از تولید محصولات چینی عنوان شده است. این در حالی است که در گزارش‌های خبرگزاری فارس هیچگاه بر لزوم حضور شرکت‌های چینی در ایران اشاره‌ای نشده و حتی در همان زمانی که حضور شرکت‌های چینی در ایران در حال افزایش بود، گزارشی با رویکرد انتقادی نسبت به حضور چشم بادامی‌ها در ایران با عنوان «وقتی چینی‌ها خودروی ایرانی می‌سازند» در خبرگزاری فارس منتشر شد.



حال آنکه همین روزنامه اقتصادی در روز ۲۰ آذر امسال گزارشی با عنوان «همیشه پای یک چینی در میان است» به نوعی با تطهیر شرکت‌های چینی، این موضوع را به خواننده القا کرد که در شرایط تحریم چاره‌ای جز همکاری با شرکت‌های چینی نیست.



از سویی، این روزنامه در این گزارش جدید خود، عنوان کرده بود که به دلیل سهم ناچیز چینی‌ها در بازار ایران، حضور این شرکت‌ها در ایران تهدیدی نخواهد بود.



در بخشی از این گزارش آمده بود: « با مشاهده آمار تولید خودروهای چینی در می‌یابیم که چینی‌های حاضر در بازار خودرو ایران سهمی کمتر از یک درصد دارند که این سهم به نظر نگران‌کننده نمی‌رسد. یک کارشناس در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید که مشتریان خودروهای چینی لوکس پسندهایی هستند که بیشتر به دنبال تزئینات و امکانات رفاهی خودرو می‌روند حال آنکه این خودروها در ابتدا ظاهری جذاب دارند، اما بعد از گذشت مدتی ظاهر ناپسندی پیدا می‌کنند.



در هر صورت آنچه مشخص است خودروسازان چینی با توجه به سهم اندکی که در بازار ایران دارند نمی‌توانند برای این صنعت تهدیدی تلقی شوند حال آنکه برخی معتقد به پیشگیری از اتفاقی هستند که پیش بینی وقوع آن می‌رود.»



در بخش دیگری از این گزارش آمده بود: « دو شرکت پژو و رنو فرانسه هر چند در همایش بین‌المللی خودرو پس از توافقات ژنو شرکت کردند، اما برخی اخبار از بلاتکلیفی این دو خودروساز برای حضور مجدد در ایران خبر دادند. در این بین بودند دست‌اندرکارانی که به وابستگی این دو خودروساز به بازار ایران برای جبران ضرر و زیان ناشی از ترک کشورمان تأکید داشتند حال آنکه برخی اخبار از همکاری این دو با یک شرکت چینی خبر می‌دهند. به طوری‌که قرارداد همکاری دو فرانسوی با دانگ فنگ چین تا حدودی مراحل نهایی خود را می‌گذارند.»



همانطور که دیده می شود در این بخش از همکاری دو شرکت فرانسوی پژو و رنو با شرکت‌های چینی صحبت شده است و در این شرایط مشخص نیست منظور روزنامه مذکور از این ادعا که می‌گوید منتقدان پژو به دنبال آوردن شرکت‌های چینی هستند، چیست؟!



در این شرایط به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها در هر مقطع زمانی به دنبال یک هدف خاص هستند که ممکن است این هدف در شرایط زمانی دیگر، تغییر کند! از تناقض‌گویی که در مطالب و گزارش‌های این روزنامه پرتیراژ اقتصادی وجود دارد، می‌توان به این مسئله پی برد. http://hadidnews.com/vdcdos0x.yt0j56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما