تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کارهای «رضا ضراب» با دولت ارتباطی ندارد

فشار رسانه‌هاي تركيه، زنجاني را وادار به پاسخگويي كرد

با باز شدن پرونده فساد در تركيه، نام بابك زنجاني كه با لقب «رئيس» و «كنت» در مطبوعات اين كشور معرفي شد.
فشار رسانه‌هاي تركيه، زنجاني را وادار به پاسخگويي كرد
به گزارش حدیدنیوز، با باز شدن پرونده فساد و رشوه‌خواري در دستگاه‌هاي دولتي تركيه، نام دو ايراني نيز مطرح شد. ابتدا رضا ضراب همسر خواننده مشهور تركيه به جرم پولشويي دستگير شد. به دنبال آن نام بابك زنجاني كه با لقب «رئيس» و «كنت» در مطبوعات تركيه معرفي شد نيز به ميان آمد. لقبي كه گفته شده ضراب به او در بازجويي‌ها داده است. شب گذشته نيز همسر رضا ضراب در يك برنامه تلويزيوني در حالي كه اشك مي‌ريخت، گفت كه روزهاي سختي را تحمل مي‌كند.


گونش گفت: آرزو مي‌كنم اين روزهاي تاريك بگذرد به اين خاطر كه دوست ندارم فرزندم آسيب ببيند.



اما بابك زنجاني در پاسخي كه براي رسانه‌هاي تركيه‌اي ارسال كرده مي‌نويسد: «به خاطر اعتمادي كه به مديريت اردوغان داشتم در تركيه سرمايه‌گذاري كردم و به اين سرمايه‌گذاري ادامه خواهم داد.»



از ميزان علاقه‌ام به اردوغان هيچ ‌كاسته نشده

مطبوعات تركيه امروز توضيحات او را منتشر كردند. او مدعي شده كه به دليل حجم اخباري كه از وي در اين رسانه‌ها منتشر شد، مجبور به پاسخ‌گويي شده است. به نوشته خبرگزاري DHA زنجاني گفته «با هيچ كدام از كساني كه نامشان در پرونده آمده آشنايي ندارد و رضا ضراب را تنها چند بار ديده است.»



پيش از اين روزنامه «حبرترك» در گزارش آورده بود ‌زنجانی قرار بوده با استفاده از یک پاسپورت جعلی از طریق بیروت وارد آنتالیا شود، اما او سفر خود را بعد از عملیات پلیس در ترکیه لغو می كند. زنجاني در اين‌باره توضيح داد كه در ۶ ماه گذشته در تهران بوده، با توجه به اينكه آدم شناخته‌ شده‌‌اي مثل او نمي‌توانسته از طريق غيرقانوني سفري داشته باشد. به نوشته اين خبرگزاري ترك، زنجاني مدعي شده كه به هيچ عنوان «رئيس» رضا ضراب نيست و حجم معاملاتش با او آن قدر اندك بوده كه قابل ملاحظه نيست.



زنجاني اضافه مي‌كند: من قرباني مسائل سياسي برعليه كشورم هستم. اما با وجودي كه تا به حال از نزديك با رجب طيب اردوغان هيچ تماسي نداشتم، ولي از ميزان علاقه‌ام به وي ذره‌اي كاسته نمي شود.



 درحالي كه حجم انتقال مالي رضا ضراب ۸۴ ميليارد يورو اعلام شده معلوم نيست چطور زنجاني او را تاجر كوچك خوانده و توضيح داد كه «با داشتن ۶۵ شركت و دارايي نزديك به ۷-۸ ميليارد يورو نيازي به كارهاي غيرقانوني و تجارت‌هاي كوچك نداشته است.»



روزنامه جنجالی «طرف» در گزارشي با عنوان «جعبه سیاه ایرانی فرار کرد»، در‌خصوص نقش بابک زنجانی در این پرونده نوشت: در پی ارسال یک ایمیل گمنام به دادستانی، نویسنده مدعی شده است که فردی به نام کاملیا جمشیدی که پیگیر امور تجاری ضراب است، دارای اطلاعات ذی قیمتی در خصوص مسائل پرونده است.



دادستانی ترکیه پس از مطالعه ایمیل مذكور، از مقامات امنیتی درخواست كرده، اطلاعات بیشتري درباره نامبرده ارايه نمايند. اداره امنیت استانبول نیز در پاسخ اظهار داشته است که کاملیا جمشیدی یک روز قبل آنكارا را به مقصد استانبول ترک کرده است.



بازداشت رضا ضراب

یک هفته پیش (۱۷دسامبر) بود که رسانه‌های ترکیه‌ای از بازداشت «رضا ضراب» تاجر ایرانی به اتهام پولشویی و انتقال غیرقانونی ۸۷‌ میلیارد یورو پول از ایران به ترکیه خبر دادند. خبر دستگيري رضا ضراب و شبكه مالي تحت اداره او آن قدر بزرگ بود كه دولت تركيه را نيز دست‌خوش زلزله‌اي بزرگ كرد. تا آنجا كه طي يك هفته اخير چند تن از وزرا مجبور به استعفا شدند و گفته مي‌شود دولت به احتمال بسيار زياد بيش از ۱۰ نفر از وزراي خود را تغيير خواهد داد. اين درحالي است كه كمتر از چند ماه به برگزاري انتخابات سراسري در تركيه باقي مانده است.



اولين واكنش وزارتخارجه ايران به اين موضوع اين بود كه كارهاي رضا ضراب به ايران هيچ ارتباطي ندارد. اما با به ميان آمدن نام هالك‌بانك (بانك خلق) تركيه به ماجرا، مسئله ابعاد گسترده‌تري به خود گرفت. امروز اميت يارديم سفير تركيه در مصاحبه‌اي با ايسنا گفت كه ايران بايد قدردان هالك بانك باشد.



يارديم گفته كه اين بانك تاثير بسزايي در روابط ايران و تركيه داشته است. سفير تركيه با اشاره به اينكه «در زمانی که برخی از ایران دوری می کردند، ترکیه درکنار ایران بود» گفت: در فضایی که تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شده، این بانک خدمات ارزشمندی به ايران ارائه کرده است.»



او توضيح داد كه بانك‌هاي خصوصي در تركيه قادر نبودند يا نمي‌توانستند اين خدمات را ارائه كنند.





کارهای «رضا ضراب» با دولت ارتباطی ندارد

اما واكنش معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه درباره رضا ضراب اين بود: «این فرد سمت رسمی ندارد و کارهای او نیز با دولت نبوده است.» ابراهیم رحیم‌پور به مهر گفت كه اين مسئله داخلي تركيه است و به نظر مي‌رسد ارتباطي با ما نداشته باشد. او افزود: «ما هنوز در شرایطی نیستیم که بخواهیم قضاوت کنیم یا اینکه ببینیم از کل ماجرا چقدر مربوط به ایران می‌شود، اما به نظر می‌رسد یک موضوع پیچیده است که ابعاد بیشتری دارد.»

از سوي ديگر لونت گمرکچی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در گفت‌وگویی با تسنیم از وضعیت «رضا ضراب» اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که «وزارت امور خارجه ایران تماسی در این مورد با آنها نداشته است. http://hadidnews.com/vdcamenu.49nae15kk4.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما