تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱
وزیر خارجه ایتالیا آخر آذر با اهداف اقتصادی به تهران می‌آید

ایتالیایی‌‌ها به‌دنبال حضور در بازار ایران

يكي از انتقادهايي كه به خودروسازان فرانسوي گرفته شده است، عدم انتقال كامل دانش فني به كشورمان است.
ایتالیایی‌‌ها به‌دنبال حضور در بازار ایران
 نكته‌اي كه سبحاني‌فر عضو كميسيون صنايع هم بر آن تاكيد دارد و معتقد است كه خودروسازاني كه قصد حضور در ايران را دارند بايد بدانند، عصر مونتاژ در ايران به پايان رسيده است

به گزارش حدیدنیوز، در روزهاي شنبه و يك‌شنبه هفته آينده «اما بونينو» وزير امورخارجه ايتاليا بعد از گذشت ۱۰ سال به ايران سفر خواهد كرد. بنابر گزارش رسانه‌هاي ايتاليايي يكي از محورهاي مهم ديدار او با مقامات بلندپايه كشورمان فراهم كردن زمينه حضور شركت‌هاي ايتاليايي در بازار و صنعت ايران است و بخش خودرو يكي از اهداف اصلي ايتاليايي به شمار مي‌رود. به گزارش خبرگزاري كرونوس ايتاليا،‌ خبرهايي به گوش مي‌رسد كه گروه فيات كرايسلر به‌دنبال همكاري گسترده با گروه سايپاست.



مذاكراتي طي چند سال اخير بين طرفين پيگيري مي‌شده و با توافق ژنو هم اخيرا جدي‌تر شده است. بنا بر اين گزارش، فيات به‌دنبال كنار زدن سيتروئن همكار سنتي ساپياست. فرانسوي‌ها كه در اولين سال رياست‌جمهوري دولت سازندگي وارد صنعت خودرو ايران شدند، توانستند تاكنون خود را به عنوان بزرگ‌ترين شريك خودروسازي كشور معرفي كنند. اما به نظر مي‌رسد كه اين عصر در حال پايان است و فرانسوي‌ها بايد آماده پذيرش رقباي ديگر از جمله ايتاليايي‌ها و برند مشهور فياتش باشند.



در همين حال احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان با تاييد ضمني حضور جدي فيات در صنعت خودرو كشورمان مي‌گويد: «البته فيات سال‌هاست كه با سايپا قراردادهايي داشته است و از نظر ما هيچ ايرادي ندارد كه ايتاليايي‌ها بتوانند در بازار و صنعت خودرو ما حضور داشته باشند.» هر چند اين خودروساز حضور برندهاي مهم خودرو از ديگر كشورها را به معناي پايان همكاري با فرانسوي‌ها نمي‌داند و تاكيد مي‌كند: «ما خودروهايي مانند ۲۰۶ را تا ۸۰ درصد و ال۹۰ را تا حدود ۶۰درصد در داخل مي‌سازيم و توقف توليد اين خودروها و پايان همكاري با فرانسوي‌ها به ضرر خودمان است.»



در حالي صحبت از حضور برندهاي مشهور خودرو جهان بعد از توافقات ژنو به گوش مي‌رسد كه يك عضو كميسيون صنايع مجلس معتقد است، بايد در قراردادهاي جديد به انتقال دانش و ساخت خودرو به داخل كشور تاكيد ويژه شود. رمضانعلي سبحاني‌فر مي‌گويد: «به‌طور قطع بنده و ساير همكارانم در مجلس از حضور برندهاي خوش نام خودرو در كشورمان استقبال مي‌كنيم. فيات هم مي‌تواند جزو آنها باشد.



چرا كه هر چه تعداد پلت‌فرم‌ها در صنعت خودرو كشور تنوع داشته باشد، سود آن به مردم خواهد رسيد. در واقع با حضور كمپاني‌هاي ديگر خودروسازي در ايران، رقابتي شكل خواهد گرفت كه سود آن در نهايت به نفع مردم ما تمام خواهد شد.» اين نماينده مجلس تاكيد مي‌كند، ما با شركت پژو يا ديگر برندها قراردادي ابدي امضا نكرديم و قول نداديم كه تنها با آنها همكاري خواهيم كرد.



نكته‌اي كه احمد نعمت‌بخش به شكلي محتاطانه‌تر بيان مي‌كند. او مي‌گويد: «نه‌تنها بايد از حضور فيات در كشورمان استقبال كنيم، بلكه ما معتقديم حتي خودروسازهاي آمريكايي هم مي‌توانند از بازار ايران و صنعت ما سهمي داشته باشند و اين نافي همكاري ما با پژو و رنو نخواهد بود.» به گفته دبير انجمن خودروسازان، در افق سال ۱۴۰۴ ديده شده است كه بايد صنعت خودرو ما ۵پلت‌فرم داشته باشد كه هر پلت فرم خود مي‌تواند شامل ۵ مدل باشد كه معناي آن حضور حداقل ۲۵مدل خودرو در آن سال است. به بيان ديگر ما هم در قانون افزايش تنوع و گسترش صنعت خودرو را ديديم و هم بازار و صنعت ما آمادگي پذيرش تنوع را دارد. به اين ترتيب ما از حضور خودروسازان با كيفيت جهاني در كشورمان استقبال مي‌كنيم و آنها را دعوت مي‌كنيم كه در ايران حضور داشته باشند و اين به معناي تنگ شدن جاي كشورهاي ديگر نخواهد بود.





عصر مونتاژ پايان يافت



حدود دو هفته پيش همايش صنعت خودرو در تهران برگزار شد و در آن نمايندگان كمپاني‌هاي بزرگ خودروسازي جهان حضور داشتند. از آن زمان تاكنون بارها بحث حضور شركت‌هاي مختلف خودروسازي به گوش رسيده است. اما آنچه مشخص نيست، حضور قطعي آنهاست. نعمت‌بخش در اين خصوص مي‌گويد: «شايد دليلش اين باشد كه هنوز با هيچ كمپاني ديگري به توافق نرسيديم. در واقع هنوز مذاكره‌ها در بخش ابتدايي است. در اين خصوص تصميم نهايي را هيات مديره شركت‌ها خواهند گرفت. در واقع هر شركتي كه در مناقصه شرايط بهتري را به خودروسازهاي ما پيشنهاد كند مي‌تواند در بازار و صنعت ما حضور داشته باشد.»



يكي از انتقادهايي كه به خودروسازان فرانسوي گرفته شده است، عدم انتقال كامل دانش فني به كشورمان است. نكته‌اي كه سبحاني‌فر عضو كميسيون صنايع هم بر آن تاكيد دارد و معتقد است كه خودروسازاني كه قصد حضور در ايران را دارند بايد بدانند، عصر مونتاژ در ايران به پايان رسيده و كشورمان قصد ساخت و حتي صادرات خودرو را دارد. نكته‌اي كه نعمت‌بخش هم آن را تاييد مي‌كند و مي‌گويد: «سال‌هاست كه صنعت خودرو ما رشد كرده و شرايط ما با ۲۰ سال پيش تفاوت‌هاي بسياري كرده است.



در واقع يكي از بندهاي اصلي قراردادهاي آتي ما با شركت‌هاي خارجي خواهان حضور در ايران، انتقال كامل دانش فني به طرف ايراني براي ساخت كامل خودرو در كشورمان و صادرات آن است.» او تاكيد مي‌كند، حتي وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اين نكته را ديده است و در نظر گرفته كه هر چه ميزان ساخت خودرو در داخل بيشتر باشد، مابقي قطعاتي كه از خارج بايد وارد شود، گمركي كمتري خواهد داشت و به صورت پلكاني اين گمرك كاهش خواهد يافت.







گروه فيات كرايسلر به‌دنبال خريد بخشي از سهام سايپا



در همين حال رسانه‌هاي ايتاليايي خبر داده‌اند كه در سفر «اما بونينو» وزير خارجه اين كشور به ايران، يكي از مباحث اصلي حضور گروه «فيات كرايسلر» است. شركتي كه قرار است جاي رنوي فرانسوي را به عنوان شريك عمده گروه سايپا بگيرد. در همين حال چندي پيش مدير جديد موسسه تجارت خارجي ايتاليا ضمن اظهار خوشبيني از پيامدهاي توافق ژنو براي از سرگيري فعاليت‌هاي كارآفرينان ايتاليايي در ايران، گفت: «رفتار پاريس در جريان توافق هسته‌اي به سردي روابط ايران و فرانسه منجر شده و ما بايد از اين موقعيت بهره‌برداري كنيم.» «گابريله مارتينيانو» مدير جديد موسسه تجارت خارجي ايتاليا در تهران، در مصاحبه‌اي با خبرگزاري «كرونوس» گفته است: «در صنعت خودرو مي‌توان در كوتاه‌مدت و ميان‌مدت، به همكاري‌هاي مهمي با ايران دست يافت. ايران داراي دوازدهمين صنعت خودرو جهان است و تا امروز براي قطعات يدكي خود، به فرانسه تكيه كرده است، اما رفتار پاريس در جريان توافق هسته‌اي ژنو به سردي روابط ايران و فرانسه منجر شده و ما بايد از اين موقعيت بهره‌برداري كنيم و در اين بخش از بازار ايران جاي فرانسوي‌ها را بگيريم.»







سنگ‌اندازي پژو در خودكفايي ايران



در همين حال يك مقام آگاه به خبرگزاري فارس گفته است، شركت پژو در مورد داخلي‌سازي موتور و همچنين قطعات حساس محصولاتش در ايران سنگ‌اندازي مي‌كرد و نمي‌گذاشت در اين بخش‌ها خودكفايي صورت گيرد. او بالا بودن قيمت پك قطعات محصولات پژو را دليلي براي عدم تمايل شركت پژو به داخلي‌سازي آن در ايران عنوان كرد و گفت: «اگر پولي كه تنها در يك ماه بابت خريد قطعات به شركت پژو پرداخت مي‌شود در بخش صنعت هزينه مي‌شد، مي‌توانستيم يك محصول جديد مانند دنا را توليد كنيم. شركت پژو در اين زمينه سنگ‌اندازي مي‌كرد تا بخش عمده‌اي از پك قطعات محصولات پژو به اين شركت وابسته باشد.»



به گفته اين كارشناس صنعت خودرو، دليل بالا بودن قيمت محصولات توليدي با شركت‌هاي خارجي در ايران، عدم داخلي‌سازي قطعات اين محصولات است. در حال حاضر پژو ۲۰۶ ايراني با قيمت ۳۰ ميليون تومان در داخل عرضه مي‌شود كه تكنولوژي توليد اين خودرو از پژو گرفته شده و در همين حال، محصول مزدا ۲ كه يك خودرو وارداتي است با قيمت ۷۰ تا ۸۰ ميليون تومان در بازار عرضه مي‌شود. او خودكفايي در توليد پژو ۲۰۶ را عاملي براي كاهش قيمت تمام شده اين خودرو عنوان كرد و گفت: «با توجه به تعرفه‌هاي فعلي براي واردات خودرو و قطعات، توليد خودرو به صورت CKD صرفه اقتصادي ندارد.» http://hadidnews.com/vdcdkz0x.yt0jn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما