تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۳
دهلی‌نو فعلا پرداخت پول نفت ایران به دلار را آغاز نخواهد کرد.
هند فعلا پرداخت پول نفت ایران به دلار را آغاز نمی‌کند

یک مقام ارشد وزارت دارایی هند با اشاره به سفر هیئت نمایندگی ایران به این کشور برای تعیین نحوه پرداخت اولین پول نفت گفت: دهلی‌نو فعلا پرداخت پول نفت ایران به دلار را آغاز نخواهد کرد.


به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویترز، مقامات ایران و هند در حال مذاکره در مورد نحوه چگونگی پرداخت اولین پول نفت به ایران پس از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ هستند.

ایران و غرب در سوم آذر به توافق موقتی دست یافتند که بر اساس آن، برخی از تحریم‌های اقتصادی ایران به طور محدود برداشته و راهی برای ازسرگیری برخی از پرداخت‌های پول نفت ایران گشوده خواهد شد.

به گفته دو منبع آگاه، دهلی‌نو و تهران در مورد چگونگی ازسرگیری این پرداخت‌ها به ارزهای خارجی مذاکره خواهند کرد ازجمله موضوعات این مذاکره طرحی برای به جریان انداختن بخشی از پرداختی‌های نفتی به یورو از طریق یک بانک ترکیه‌ای است.

هیئت نمایندگی از ایران به سرپرستی غلام‌علی کامیاب معاون بانک مرکزی ایران تا ۱۳ دسامبر در هند برای این منظور حضور خواهند داشت. این هیئت روز گذشته با مقامات وزارت دارایی و بانک مرکزی هند دیدار کردند.

آرویند مایارام یک مقام ارشد وزارت دارایی هند در این‌باره گفت: « هند فعلا پرداخت پول نفت ایران به دلار را آغاز نخواهد کرد.»

وی افزود: «این نشست بیشتر بر تاثیر توافق اخیر بر مسائلی نظیر بیمه نفتکش‌ها، راه‌هایی برای افزایش واردات نفت از ایران و توسعه صادرات هند به این کشور متمرکز بوده است.»

ایران در نیمه اکتبر پیش از توافق هسته‌ای، از پالایشگاه‌های هند درخواست کرد تا پرداخت پول نفت این کشور به یورو را از طریق هالک بانک ترکیه از سربگیرد اما این پالایشگاه‌ها هنوز منتظر دریافت دستور از دولت هند هستند.

یک مقام ارشد دولت ترکیه گفت: «ما هیچ درخواستی نه از هند و نه از ایران دریافت نکرده‌ایم. چنانچه هر کدام از طرفین خواهان پرداخت از طریق هالک بانک باشند ما از این اقدام استقبال می‌کنیم.»

هند در نیمه سال ۲۰۱۲، تسویه ۵۵ درصد پول نفت وارداتی از ایران را به یورو از طریق هالک‌بانک ترکیه آغاز کرد و باقی این پرداخت‌ها از طریق بانک یو‌سی‌اُ به روپیه صورت می‌گیرد اما پرداخت از طریق هالک‌بانک از فوریه سال جاری به دنبال تحریم‌های جدید غرب متوقف شد.

از آن زمان تاکنون پالایشگاه‌های هند از پرداخت ۵۵ درصد پول نفت ایران خودداری می‌کنند درحالی‌که ایران به دنبال راه‌های جایگزین برای دریافت این پول به سایر ارزها مانند دلار و یورو بوده است.

به گفته منابع پالایشگاهی، تا پایان ماه نوامبر، پالایشگاه‌های هندی حدود ۲.۲ میلیارد دلار بابت پرداخت بخشی از پول نفت ایران به تهران بدهکار بودند.

آرون کائول رئیس بانک یوسی‌اُ گفت: «مبالغی روپیه به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار از سوی پالایشگاه‌های هندی به حساب ایران در این بانک واریز شده است.»

یک مقام ارشد وزارت دارایی هند گفت: «هند به پرداخت بخشی از پول نفت ایران به روپیه از طریق بانک یو‌سی‌اُ تا زمان دریافت اطلاعات بیشتر از برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه علیه ایران ادامه خواهد داد.»

http://hadidnews.com/vdchmvni.23n6xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما