تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۴
مشابه طرح شبنم در کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و سوئد در حال اجراست.
کشورهای دیگر نیز کد پیگیری کالابرای مقابله با قاچاق دارند
محمد شیرازیان از کاربران شبکه های اجتماعی معتقد است که بررسی این نکته نشان داده است که مشابه طرح شبنم در کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و سوئد در حال اجراست.

 برنامه مناظره شبکه یک روز جمعه گذشته به موضوع مناظره ای اختصاص داشت  که موافقان و مخالفان در این برنامه در خصوص طرح شبنم (ایران کد) به مناظره پرداختند.




 در بخشی از این برنامه، یکی از مخالفان طرح، مبنای مخالفت خود را بر این نکته استوار کرد که چنین طرحی در سایر کشورهای پیشرفته (مشخصاً انگلیس) سابقه ندارد.
اما برخی کارشناسان معتقدند که در کشورهای آمریکا و اروپا و آسیا،  برخی کشورها با نصب برچسب  و کد روی کالا، امکان پیگیری مسائلی مانند مالیات و عوارض و مقابله با قاچاق، ارائه کیفیت مناسب به مصرف کننده و نظارت بهتر دولت و دستگاه های نظارتی را دارند و بسیاری از کالاها در هنگام خرید، برچسب هایی دارد که نشان می دهد دولت این گونه نظارت ها را اعمال می کنند.



اما در پاسخ، محمد شیرازیان از کاربران شبکه های اجتماعی معتقد است که بررسی این نکته نشان داده است که مشابه طرح شبنم در کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و سوئد در حال اجراست.



وی در صفحه گوگل پلاس خود نوشته است: در برنامه جمعه مناظره آقای حریری از اتاق بازرگانی اعلام کردند که "مگه ما جاهای دیگه مثلا انگلیس کد داریم که اینجا ایران کد راه انداختیم"؟



اما با بررسی سایت کمیته آمار سازمان ملل( http://unstats.un.org/unsd) درستی یا نادرستی سخن و نظر ایشان را بررسی می کنیم و نتایج نشان می دهد که کشورهای مختلف از جمله ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، فرانسه، سوئد، آلمان و... نیز کد برای راه یابی کالاهای خود دارند.





jscc:Japan Standard Commodity Classification



http://unstats.un.org/unsd/cr/ctryreg/ctrydetail.asp?id=۱۱۵۶

ژاپن کد


===============================================

SKTC:Standard Korean Trade Classification



http://unstats.un.org/unsd/cr/ctryreg/ctrydetail.asp?id=۱۱۶۲

کره کد


====================================================

‫فیلیپین کد - در همه طبقه بندی هاش یک فیلیپین داره اولش‬

====================================================

فرانسه کد



http://unstats.un.org/unsd/cr/ctryreg/ctrydetail.asp?
id=۱۱۱۴  ‫====================================================

آلمان کد



http://unstats.un.org/unsd/cr/ctryreg/ctrydetail.asp?id=۱۱۲۶


====================================================

سوئد کد:

  Swedish Standard Classification of Products by Activity ۲۰۰۷



http://unstats.un.org/unsd/cr/ctryreg/ctrydetail.asp?id=۱۲۴۷

====================================================



و البته که این موارد فقط نمونه هستند و الا از این دست کدها بسیارند.





برخی کاربران نظرات مختلفی را دراین زمینه ابراز داشته اند. یکی از کاربران گفته است: کاملا واضح است که مخالفت عده ای با لابی قوی علت این نوع دلایل نیست و این مخالفات ها هدف دیگری را نیز دنبال میکنند



کابر دیگری گفته است که دو تا از طرح های بزرگ ملی کشور را که کلی از بیت المال برای آنها هزینه شده،  با دلایل غیر منطقی هوا می کنند، در حالی که باید دلایل منطقی و درست و محکم برای آن باید داشته باشیم.











یک کاربر نیز گفته است: ایران کد با لابی قدرتمند اتاق بازرگانی ایران به بهانه تسهیل واردات لغو شد، اما ایران کد براساس اعلام سایت شوراي تسهيل تجارت و کسب و کار الکترونيکي آسيا - اقيانوسيه، با شرکت در رقابت شورای راهبری ایفکت موفق به دریافت رتبه سوم کسب و کار الکترونیکی شد.

معيارهاي ارزيابي شامل عملياتي بودن، ايجاد تسهيل در فرآيندهاي تجاري توسط راهکارهاي مبتني بر تجارت الکترونيک (IT)، گستره‌ي کاربردها، بهبود روابط و کارايي همراه با تعامل ديگر اعضاي زنجيره و تبادل اطلاعات و نظاير آن است. http://hadidnews.com/vdcip3ar.t1ayv2bcct.html
منبع : بولتن
نام شما
آدرس ايميل شما