تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۴
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری:

"نرخ دلار" در بودجه ۲۵۸۸ تا ۲۶۵۰ تومان تعیین شد

درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۳ از رشد ۲.۳ درصدی و درآمدهای نفتی با رشد ۱۳.۶ درصد برخوردار است.
"نرخ دلار" در بودجه ۲۵۸۸ تا ۲۶۵۰ تومان تعیین شد
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۳ از رشد ۲.۳ درصدی و درآمدهای نفتی با رشد ۱۳.۶ درصد برخوردار است.


به گزارش حدیدنیوز، محمدباقر نوبخت در نخستین روز بعد از تقدیم لایحه بودجه سال ۹۳ در نخستین نشست رسانه ای اظهار داشت:  در خصوص تنظیم لایحه بودجه سال ۹۳ می توان به سه سوال اساسی پاسخ گفت. نخست اساسا بودجه ای که تهیه و در موعد مقرر تقدیم مجلس شد بر چه مبنایی تنظیم شد و مبانی بودجه سال ۹۳ چیست؟

سوال دوم درباره پیام بودجه ۹۳  و سوال سوم در خصوص تأثیر بودجه ۹۳ بر اقتصاد کشور و زندگی مردم و اینکه مردم از اجرای بودجه ۹۳ چه نفع و ضرری می برند؟

نوبخت در مورد نرخ دلار در لایحه بودجه ۹۳ گفت: دلار در این لایحه حدود ۲۵۸۸ تومان تا ۲۶۵۰ تومان تعیین شده است.



وی افزود: دولت به هیچ وجه از گران شدن دلار خوشحال نمی شود. تلاش کردیم دلار را در راستای یکسان سازی نرخ ارز این گونه تعیین کنیم.



نوبخت در ادامه با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد کسری بودجه در لایحه بودجه ۹۳ گفت: برخی می گویند بودجه ۵۰ هزار میلیارد کسری دارد که صریحا می گوییم لایحه بودجه ۹۳ که تقدیم مجلس شده است کسری ندارد.

وی اظهار داشت: مبانی بودجه ریزی درسال ۹۳ از یک سو ملهم از اسناد فرادستی نظام است و از سوی دیگر بهره گرفته از تجارب ملی و بین المللی به ویژه در بودجه ریزی است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: در ذیل سند چشم انداز ۲۰ سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد چند نکته نبوده که ایشان این موارد را اضافه کرده است و بودجه ریزی بر مبنای آن موارد تنظیم شد. 

وی اضافه کرد: یک نکته که باید از موارد فوق مورد توجه قرار گیرد شاخص تولید نرخ سرمایه شاخص درآمد نرخ اشتغال و اهداف توسعه و سند چشم انداز ۲۰ ساله است که باید در بودجه ریزی کاملا رعایت شود.

وی با بیان اینکه سند چشم انداز ۲۰ ساله فرادست ترین سندی است که مورد ابتنای بودجه ۹۳ قرار گرفت افزود: این سند ایران را در سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته در جایگاه برتر اقتصادی علمی و فناوری می داند که برای تحقق این جایگاه ترسیم شده برای کشور در منطقه برنامه ریزی لازم بود و برنامه چهارم توسعه نخستین برنامه برای رسیدن به اهداف راهبردی اقتصادی و فناوری می باشد که اهداف در اجرا محقق شد.

وی با بیان اینکه سالها برنامه جهارم توسعه می گذرد و سال ۹۳ سال چهارم برنامه پنجم توسعه است ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه طبق ماده ۲۱۳ تعهد کردیم رشد ۸ درصدی در سرمایه گذاری با سهم دو و نیم درسی بهره وری به دست آید. این سند سندی معتبر می باشد که از اهداف خود دور نشده و هنوز لازم الاجرا است.

نوبخت اظهار داشت: ماده ۲۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرد که در ارائه لایحه بودجه سال آینده عملکرد دولت در سال قبل را واگویی کند. 

وی تأکید کرد: سخنان رئیس جمهور در روز گذشته هنگام ارائه لایحه بودجه موشکافی گذشته نبوده بلکه عملکرد دولت در سال قبل می باشد که این عملکرد برای تنظیم واقع بینانه لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از ارائه عملکرد دولت در برنامه چهارم توسعه طی سه سال گذشته در شش جلد تهیه و همزمان با ارائه لایحه بودجه تقدیم مجلس شد.  وی ادامه داد: سه جلد از این گزارش که در چند هزار صفحه تنظیم شده است تولید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی می باشد که در همین چند ماه آغاز فعالیت دولت یازدهم تنظیم و تولید شده است.

وی ادامه داد: در این گزارشها عملکرد دولت بر مبنای قانون برنامه طی سالهای ۹۱ ارزیابی و عملکرد دولت در سال ۹۲، تهیه و تنظیم شده است. 

به گفته وی ارائه گزارش عملکرد دولت در سال ۹۰ می بایست توسط دولت قبلی ارائه می شد اما ما این کار را در معاونت برنامه ریزی انجام دادیم.

نوبخت تصریح کرد: برای تهیه بودجح سال ۹۳ بخش نامه ای بین دستگاه های اجرایی توزیع شد که طبق آن خواسته دولت تدبیر و امید در سال ۹۳ توضیح داده شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی اظهار داشت: این بخشنامه براساس ماده ۲۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و عملیاتی شدن تهیه و به دستگاه های اجرایی ارائه شد که برای آن این منظور ۴ دستگاه را موظف به بودجه ریزی عملیاتی نمودیم و بقیه دستگاه ها ملزم به ارائه بودجه عملیاتی از سال بعد شدند. 

وی ادامه داد: بودجه دستگاه های دیگر را برای سال ۹۳ بر مبنای صفر قرار دادیم و در بررسی تخصصی کارشناسان با مسئولین این دستگاه های اجرایی به رقم واحد پیشنهاد بودجه برای سال ۹۳ دست پیدا کردیم.

نوبخت ادامه داد: در بودجه ۹۳ فعال کردن بخش خصوصی با اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ مشخص شده و این در اول راه می باشد. اما رویکرد دولت بر این امر مشخص است اما نهایی نشده است.

به گفته نوبخت بودجه به معنای کلمه یک برنامه یک ساله است طبق ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه حاوی پیش بینی بودجه کشور برای سال آینده براساس عملکرد سال گذشته. 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اظهار داشت: ما تلاش کردیم دستگاه های اجرایی را در تنظیم بودجه سال ۹۳ در جهت صرفه جویی هدایت کنیم. 

وی ادامه داد: انتظار داریم شرکت های نفتی درسال آینده فعالتر از سال جاری عمل کند. همچنین تحریم های پتروشیمی برداشته شده است اما تحریم های نفتی هنوز پابرجاست.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از سه منبع درآمدی در تنظیم لایحه بودجه با بیشتر کردن سهم درآمد های مالیاتی خبر داد و گفت: یکی از منابع درآمدی در لایحه بودجه از مالیات تأمین می شود و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مثل فروش نفت، واگذاری دارایی‌های مالی مانند اوراق مشارکت واگذاری شرکت‌ها از دو منبع دیگر درآمدی در سال آینده است.

وی ادامه داد: درآمد مالیاتی در لایحه سال ۹۳ از منبع مالیات حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که برای تأمین این رقم با فرانسوی‌ها رایزنی کردیم تا سازمان امور مالیاتی کشور را به سیستم‌های روز دنیا مجهز کنیم.

وی افزود: برای این منظور به سازمان مالیاتی کشور پول می‌دهیم تا به سیستم‌های شناسایی روز دنیا مجهز شود و افرادی را که تاکنون مالیات نمی‌دهند مشخص کند. بنابراین درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات بر حقوق تأمین نمی‌شود.

نوبخت تأکید کرد: درسال ۹۳ بدون آنکه ضریب مالیاتی را افزایش دهیم و یا نرخ مالیات را بالا ببریم به سازمان امور مالیاتی کمک کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: میزان درآمدهای نفتی درسال ۹۳ ۷۹ هزار میلیارد تومان مشخص شده است که نشان دهنده رشد ۱۳.۶ درصدی می باشد.

وی تأکید کرد: به این منظور پیش‌بینی شده است، یک میلیارد بشکه نفت خام درسال ۹۳ به فروش برسد.

نوبخت تصریح کرد: پتروشیمی تاکنون با تحریم مواجه شده است از زمانی که تحریم پتروشیمی لغو شده می‌تواند با فروش ۱۲۰ هزار بشکه میعانات بخشی از بودجه را تأمین کند. http://hadidnews.com/vdciw3ar.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما