تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۹
در نیمه دوم سال بالاخره سکوت مجلس هم شکست، آنها به بررسی این موضوع پرداختند و نتایج جالبی هم به دست آمده است، اما سوال اساسی همچنان پابرجاست. تکلیف این همه جوان در نوبت و آنهایی که جدید ثبت نام می کنند، چه می شود؟ منابع چه موقع آزاد می شود؟ شایعه های مطرح در این مورد تا چه حد درست است.
درباره وام ازدواج چه می دانیم؟/۱۰ نکته مهم درباره پر حاشیه ترین وام بانکی ایران
به گزارش حدیدنیوز، داستان وام ازدواج در یک سال اخیر بیش از حد تراژیک شده است. اسفندماه سال۹۱ بود که بانک های عامل پرداخت این تسهیلات پرطرفدار، شروع به بستن سایت هایشان کردند. آنها بیش از ۱۰۰درصد اعتبارشان را برای پرداخت وام ازدواج خرج کرده بودند و قلک شان خالی شده بود. قرار بود با نو شدن سال و گذر از تعطیلات طولانی پایان سال، خبرهای خوبی برای جوانان دم بخت که امیدشان برای جبران بخشی از هزینه های ازدواج شان همین وام است، بشنویم. اما سال به نیمه رسیده و هنوز خبر خوبی داده نشده است.



منابع بانک ها تقریبا قفل شده، سایت ها نصفه ونیمه باز شده و بر تعداد متقاضیان در نوبت اضافه می شود. بی اغراق وام ازدواج یکی از پرطرفدارترین تسهیلات خرد بانک هاست. از آنجایی که به جوانان در شرف ازدواج هم ربط پیدا می کند موضوع تا حدی حساس شده است. در نیمه دوم سال بالاخره سکوت مجلس هم شکست، آنها به بررسی این موضوع پرداختند و نتایج جالبی هم به دست آمده است، اما سوال اساسی همچنان پابرجاست. تکلیف این همه جوان در نوبت و آنهایی که جدید ثبت نام می کنند، چه می شود؟ منابع چه موقع آزاد می شود؟ شایعه های مطرح در این مورد تا چه حد درست است.





مجلس: بانک ها تخلف کرده اند



کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی وارد گود شد و چندي پيش نتایج بررسی هایش را منتشر کرد. از نظر این کمیسیون بانک ها منابع قرض الحسنه ای را که باید به وام ازدواج اختصاص می دادند به کارمندان شان به عنوان وام قرض الحسنه پرداخت کرده اند. همچنین در این بررسی ها مشخص شده در برخی مناطق، جوانانی که درخواست وام ازدواج کرده اند، دو سال است در نوبت هستند و این امر خودش سبب بی انگیزه شدن جوانان برای پیگیری وام ازدواج می شود. ضمن این که بانک ها اعلام کرده اند کسانی که سال۹۱ و قبل از آن ثبت نام کرده اند همگی وام شان را دریافت کرده اند. با این حساب این ادعای بانک ها هم زیر سوال می رود.



منابع جدید کی می آید؟





با توجه به گذشت ۸ماه از سال، آیا هنوز بانک های عامل در پرداخت وام ازدواج، نتوانسته اند منابع جدید جذب کنند که از اسفندماه سال گذشته سایت هایشان را بسته اند؟ قطعا بانک ها در این مدت چه از منابع دولتی و چه منابع غیردولتی، منابع جدید جذب کرده اند و انتظار این بود بعد از ۸ماه سایت هایشان را دوباره باز کنند یا حداقل از حجم افراد در انتظار کم شود، اما همچنان پرداخت وام در بانک های عامل متوقف است و ثبت نام کنندگان سرگردان هستند. وزارت ورزش و جوانان هم که ضلع دیگر پیگیری موضوع است وارد ماجرا شده و قرار است گزارشی کامل از تخلف بانک ها در این حوزه تهیه کند.



یک بانک مسئول پرداخت وام ازدواج شود؟





درحالی که با وجود فعال بودن حدود ۸بانک بزرگ دولتی و نیمه دولتی در این زمینه، برای پرداخت وام ازدواج این مشکلات پیش آمده، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده فقط یک بانک مسئول پرداخت وام ازدواج شود. آنها صراحتا از صندوق مهر امام رضا(ع) هم نام برده اند و آن را برای این کار مناسب دانسته اند. این درحالی است که این صندوق هنوز در بسیاری از شهرها شعبه ندارد. تعداد شعبه هایش در نقاط دیگر هم بسیار کم است. ضمن این که مشخص نیست این صندوق چگونه و از چه مجرایی می خواهد این همه اعتبار جذب کند؟



روال سابق هنوز پابرجاست





مطرح شدن این که یک بانک مشخص مسئول پرداخت وام ازدواج شود، در یکی، دو ماه اخیر شایعه بوده و مدام دهان به دهان چرخیده است. با این تاکید مجلس هم حالا خیلی ها فکر می کنند باید قید طی کردن روال معمول را بزنند. درحال حاضر براساس پیگیری های ما از بانک مرکزی، روال قبلی همچنان پابرجاست و متقاضیان باید از طریق سامانه مخصوص ثبت نام کنند، هرچند صندوق مهر امام رضا(ع) هم یکی از انتخاب هایشان می تواند باشد. حتی اگر در آینده هم چنین تصمیمی گرفته شود بانک هایی که از متقاضیان ثبت نام به عمل آورده اند باید به تعهدات شان عمل کنند.



انتقال امکان پذیر است، اما توصیه نمی شود



درحال حاضر جوانانی که برای گرفتن این وام دربه در هستند با پیشنهاد های متنوعی از سوی دوستان و آشنایان مواجه می شوند. یکی از مهم ترین آنها این است که بانک شان را عوض کنند. مثلا ممكن است به شما هم گفته شود بانک ملی زودتر از صادرات شما را به این تسهیلات می رساند. هر کسی در هر مرحله ای قبل از دریافت وام می تواند از بانک تعیین شده انصراف دهد و با انجام ثبت نام مجدد یکی دیگر از بانک ها را انتخاب کند. توصیه ما این است این پیشنهاد را زیاد جدی نگیرید چون ثبت نام مجدد به معنی رفتن به اول صف در یک بانک دیگر است، هر آن ممکن است به صورت دستوری یا تزریق منابع خاص، از بانک ها خواسته شود به پرداخت این تسهیلات سرعت بدهند، بنابراین کسانی که از قبل ثبت نام کرده اند و مدتی است پشت در یک بانک مانده اند بهتر است همچنان صبور باشند.



به خصوصی ها دل خوش نکنید



یکی از برنامه های مهم بانک مرکزی برای حل مشکل پرداخت تسهیلات ازدواج کمک گرفتن از بانک های خصوصی بود. حتی در مقطعی رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام کرده بود به زودی چند بانک خصوصی پرداخت این وام را شروع می کنند، اما این اتفاق تا به حال نیفتاده است. تا این لحظه هیچ کدام از بانک های خصوصی برای پرداخت این تسهیلات اقدام نکرده اند، هرچند هنوز مذاکرات با آنها در جریان است. شنیده های ما نشان می دهد بانک های خصوصی علاقه ای به پرداخت این وام قرض الحسنه ندارند، اگر هم بخواهند این کار را بکنند صرفا برای کارکنان خودشان خواهد بود پس دل تان را به بانک های خصوصی خوش نکنید.



اطلاعات تان ثبت نشده بود؛ به بانک مرکزی شکایت کنید



بانک های عامل برای این که بخشی از فشارهای وارده به خودشان برای پرداخت وام ازدواج را کم کنند اقدام جالبی انجام می دهند. متقاضیان درخواست وام ازدواج پس از این که از طریق سایت مخصوص این کار ثبت نام کردند و درخواست شان تایید شد، باید ظرف ۱۲روز مدارک موردنیاز را به شعبه تعیین شده تحویل دهند. در این صورت درخواست آنها ثبت می شود و وقتی به سایت اصلی ثبت نام و قسمت مشاهده وضعیت مراجعه کردند پیغام ثبت شده این است که: « اطلاعات شما ثبت شد». بانک ها در یک اقدام خلاقانه! با وجود دریافت مدارک، درخواست را ثبت نمی کنند و وقتی متقاضی به سایت مراجعه می کند با این پیغام مواجه می شود که «به دلیل مراجعه نکردن به بانک در وقت تعیین شده، باید مجدد ثبت نام کنید» وقتی هم با بانک تماس می گیرند به آنها گفته می شود مشکلی نیست و درخواست آنها در بانک ثبت شده است. خیلی ها هم که اصلا به سایت اصلی مراجعه نمی کنند و متوجه ?ین مغایرت نمی شوند. در این صورت متقاضیان اگر بخواهند درخواست شان را قانونی پیگیری کنند دست شان به جایی بند نیست. اگر شما هم چنین مشکلی دارید باید به بانک مرکزی شکایت کنید و شماره پیگیری دریافت کنید.



استان به استان فرق دارد

یک اتفاق عجیب دیگر هم در این زمینه قابل توجه است؛ زوج هایی مثلا از استان تهران ثبت نام کرده اند، سایت بانکی برایشان باز شده، اما سایت همان بانک در استان دیگری بسته بوده است. این اتفاق خصوصا در مورد بانک صادرات افتاده است. این درحالی است که براساس قانون در ثبت نام اولیه سایت یا باید باز باشد یا بسته. یعنی اعتبارات به صورت سراسری توزیع می شود نه استانی. اما ظاهرا بانک ها توانسته اند ترفندی به کار ببرند که برای پرداخت تسهیلات ازدواج در برخی استان ها سایت شان را باز کنند و در برخی استان ها ببندند. بانک مرکزی ?م با رد هرگونه اشکال فنی در سایت اولیه ثبت نام می گوید این کار خلاف قانون است. با این وجود این روزها زوج هایی که درحال عقد هستند، سعی می کنند استان و شهر محل عقدشان را طوری انتخاب کنند که بتوانند در یک بانک ثبت نام کنند. البته آنها احتمالا از این موضوع بی خبر هستند که برای معرفی ضامن به مشکل برخواهند خورد.



مراقب باشید؛ صندوق های بی مجوز در فکر ماهی گرفتن از آب گل آلود



در این گیرودار که بانک ها درگیر مشکلات عدیده ای چه در حوزه جذب سپرده های خرد و چه پرداخت تسهیلات خرد هستند، صندوق های قرض الحسنه ای که هنوز سرنوشت ماندن یا نماندن شان در سیستم بانکی مشخص نیست، در حال بلعیدن پس انداز های مردم هستند. تنها تسهیلاتی که به بهانه آن پول مردم راهی این موسسه ها و صندوق های بی مجوز نشده، وام ازدواج بود. اما با مشکلاتی که در این مدت برای پرداخت این وام به وجود آمده، در این حوزه هم دست به کار شده اند. قطعا اگر به مسئولان نظام بانکی یا وزارت ورزش و جوانان بگویید برای پرداخت تسهیلات ازدواج ۶میلیون تومانی، زوج های جوان باید ۳میلیون تومان سپرده گذاری کنند برق از کله شان می پرد و با تمام توان آن را تکذیب می کنند، اما این یک واقعیت است. در یک ماه گذشته صندوق های قرض الحسنه و موسسه های مالی بدون مجوز شروع به تبلیغات غیررسمی از جمله پخش تراکت کرده اند و از جوانان می خواهند به جای انتظار کشیدن در شعبه بانک ها، ۳میلیون تومان پول جور کنند، آن را به این موسسه ها و صندوق ها بسپارند و ۳ماه بعد ۶میلیون تومان وام ازدواج بگیرند با سود ۱۵درصد.



مشاهدات میدانی ما و خبرهایی که خصوصا از شهرستان ها به دست ما رسیده نشان می دهد زوج های جوان خسته از انتظار کشیدن، در حال تن دادن به این پیشنهاد ها هستند. هر روز بر تعداد زوج هایی که به بانک ها می روند و می خواهند پرونده شان را راکد کنند اضافه می شود و بخشی از آنها هم در حال رفتن به سراغ این صندوق ها هستند. http://hadidnews.com/vdcd9j0x.yt05f6a22y.html
منبع : همشهری اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما